|
کدخبر: 309574

مراحل ثبت شرکت خصوصی!! | مدارک و شرایط ثبت شرکت

شرکت خصوصی در مقابل شرکت دولتی تفاوت اصلی بین شرکت‌های خصوصی و عمومی در نحوه افزایش سرمایه است. شرکت‌های دولتی از بورس اوراق بهادار برای جذب سرمایه استفاده می‌کنند، در حالی که مشاغل خصوصی با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، بانک‌ها و… سرمایه ایجاد می‌کنند. تمایز دیگر الزامات افشای عمومی آنها است. شرکت‌های دولتی باید اطلاعات مالی خود را مانند گزارش سود سه ماهه و غرامت اجرایی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) افشا کنند. اسناد در دسترس عموم است که به محافظت از سرمایه گذاران و حفظ بازار کمک می‌کند. شرکت‌های خصوصی معمولاً مالکان کمتری دارند و ملزم به افشای داده‌های مالی برای عموم نیستند. با این حال، شرکت‌های خصوصی همچنان باید اطلاعات کلیدی مانند صورت‌حساب درآمد و ترازنامه‌های خود و سایر سازمان‌های دولتی به اشتراک بگذارند.

کسب و کار مراحل ثبت شرکت خصوصی!! | مدارک و شرایط ثبت شرکت

ثبت شرکت خصوصی علل متعددی دارد که مهمترین آن عبارت است از اینکه با ثبت کردن شرکت، شخصیت حقوقی و قانونی معنی پیدا می‌کند و اساسنامه، شرکتنامه و سایر اسناد رسمیت می‌یابد. همچنین عملکرد مدیران شرکت در گرو تثبیت شرکت است و حصول اطمینان سهامداران (شرکاء) و هیات مؤسس نیز نسبت به روند قانونی تشکیل شرکت در اثر ثبت حاصل می‌شود. به یاد داشته باشید که قانونا، ایجاد هر گونه فعالیت اقتصادی، مالی و حقوقی مستلزم ثبت شرکت است.

انواع شرکت‌های خصوصی کدامند؟

وفق قانون تجارت ثبت شرکت خصوصی از طریق به ثبت رساندن یکی از شرکت‌های ذیل می‌باشد:

۱-ثبت شرکت سهامی عام

۲-ثبت شرکت سهامی خاص

۳-ثبت شرکت با مسئولیت محدود

۴-ثبت شرکت تضامنی

۵-ثبت شرکت نسبی

۶-ثبت شرکت مختلط سهامی

۷-ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

۸-ثبت شرکت تعاونی

۱- شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام، شرکتی است که دست کم از ۵ نفر تشکیل می‌شود. در آن سرمایه به قطعات مساوی سهام تقسیم می‌شود. مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است. در شرکت‌های سهامی عام موسسین آن‌ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم، تامین می‌کنند.

۲- شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص، شرکتی بازرگانی است و سرمایه ابتدایی این شرکت‌ها در زمان تاسیس حداقل یک میلیون ریال خواهد بود. تعداد صاحبان سهام آن‌ها نباید کمتر از سه نفر باشد. کلیه سهام آن به وسیله سهامداران تعهد و تامین می‌گردد و مسئولیت آن محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است.

۳- شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل می‌شود. هر یک از شرکا بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

هزینه‌های تاسیس شرکت‌های خصوصی چگونه محاسبه می‌شود؟

شایان ذکر است، هزینه تاسیس شرکت خصوصی شامل قیمت پایه ثبتی، حق الدرج، حق الثبت، حق ابطال تمبرهای داخل اداره ثبت شرکت‌ها، اساسنامه، اظهارنامه، تعیین نام، تنظیم صورتجلسات، واریزی‌های اداره ثبت، هزینه‌های پستی، هزینه پاکت، پوشه و دیگر تعلقات اوراق ثبت و درج آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه‌های کثیرالانتشار، هزینه پلمپ دفاتر تجاری، هزینه تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی و حتی سرمایه اولیه مورد نیاز خود شرکت خواهد بود.

در صورتی که سرمایه هر کدام از شرکا و سهامداران به صورت غیرنقدی باشد، می‌بایست از قبل نظر کارشناس رسمی دادگستری در رابطه با ارزش ملک، خودرو، ماشین آلات و … که تصمیم است به عنوان سرمایه غیرنقدی به شرکت آورده شود، به صورت رسمی اخذ و به اداره فوق الذکر ارسال شود. نحوه محاسبه هزینه روزنامه رسمی، بستگی به میزان موضوع و تعداد اعضاء شرکت دارد. به صورت آنلاین و علی الحساب محاسبه می‌گردد که می‌توان از طریق درگاه اختصاصی شرکت روزنامه رسمی نسبت به پرداخت آن اقدام نمود.

مدت زمان لازم برای انجام مراحل ثبت شرکت پس از تکمیل مدارک و انجام امور ثبت نام، تقریباَ ۲۵ الی ۳۰ روز می‌باشد. لذا متقاضیان لازم است با در نظر گرفتن این مدت اقدامات خود را در راستای انجام فعالیت انجام دهند.

مراحل تاسیس شرکت خصوصی چگونه است؟

باید توجه داشته باشید ثبت شرکت خصوصی معادل ثبت شرکت تجاری در قانون تعریف می‌شود. بنابراین تاسیس شرکت خصوصی باید در یکی از قالب‌های تعریف شده برای ثبت شرکت تجاری صورت گیرد. براساس ماده ۱۹۵ قانون تجارت تمامی شرکت‌ها زمانی به صورت رسمی شناسایی می‌شوند که در دفاتر اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشند. ثبت کلیه شرکت‌های تجاری در قانون تجارت، الزامی بوده و تابع تمامی مقررات ثبت شرکت‌ها می‌باشند. تقاضای ثبت کردن شرکت، به وسیله تنظیم اظهارنامه از اداره ثبت شرکت‌ها صورت می‌پذیرد.

توجه داشته باشید که اگر در تهران هستید، باید اظهارنامه را به اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران تسلیم نماید و در صورتی که در شهرستان هستید، باید که تقاضا را به ادارات ثبت محل تحویل دهید.

نحوه درخواست ثبت شرکت خصوصی و مراحل آن

۱- تهیه و تکمیل فرم درخواست شامل اطلاعات اساسی نظیر نام، نوع فعالیت، مرکز اصلی، تابعیت، میزان سرمایه

۲- مراجعه به سامانه اداره مذکور و تکمیل اطلاعات خواسته شده و تعیین نام شرکت

۳- ارسال مدارک لازم به اداره مربوطه از طریق پست پس از پذیرش اینترنتی

۴- درج بارکد پستی در سامانه

پس از تسلیم اسناد و مدارک مزبور به مرجع ثبت شرکت‌ها و ثبت مراتب در دفتر مخصوص ثبت و دفتر دیگری که شماره ردیف و خلاصه شرکتنامه و اساسنامه در آن درج می‌شود باید بررسی‌های لازم را انجام دهید. سپس خلاصه مفاد شرکتنامه باید ظرف یک ماه در روزنامه رسمی کشور و یک روزنامه کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت درج و منتشر شود.

شرکت

چگونه می‌توان به صورت غیر حضوری شرکت ثبت کرد؟

به لطف راه‌اندازی سامانه ثبت شرکت‌ها، ورود اطلاعات اولیه به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام‌پذیر است. اما باید دقت داشته باشید ارسال مدارک به اداره و دریافت آگهی تاسیس شرکت حضوری انجام می‌شود. شما می‌توانید صفر تا صد پرونده خود را به وکلای خبره «آسان‌ثبت» بسپارید تا کل این فرآیند را غیر حضوری جلو ببرید و به پایان برسانید.

آسان‌ثبت با بررسی احتمال ثبت نام و پیشنهاد اسامی مناسب و همچنین با پیشنهاد متن موضوع فعالیت برای انواع مختلف شرکت‌ها، شما را یاری خواهد کرد. همچنین از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های کاربردی ما در تمام مراحل کاری خود بهره‌مند ‌می‌شوید.

پس از کار با آسان ثبت و تحویل پرونده شما به تیم اجرا، به صورت آنلاین کار شما پیگیری خواهد شد. به محض مشاهده هرگونه ایراد و نقص قانونی در سامانه اداره ثبت، ما سریعا شما را مطلع خواهیم کرد تا در اسرع وقت برای رفع آن اقدام نمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها