|
کدخبر: 301330

میراث ماندگار خانواده‌های کسب‌وکار

محمد بهارلو محمدزاده-مشاورحاکمیت کسب‌وکار خانوادگی

میراث هر خانواده به‌ مقدار خود آن خانواده، منحصربه‌فرد است. خانواده و میراث دست به‌دست هم می‌دهند و خانواده‌ها در کسب‌وکار، اغلب تمایل به اتصال و کمک به حفظ میراث خود در طول نسل‌ها دارند. یکی از راه‌های انجام این کار، به‌اشتراک‌گذاری و حفظ چیزهایی است که برای‌مان ارزش دارد؛ مانند یک نام، داستان‌های خانوادگی، اسطوره‌ها، مصنوعات، سنت‌های مهم، تاریخچه شخصی، وصایا، باورها و اصول خانواده. در کسب‌وکار خانوادگی، میراث بافتی است که هدف اصلی کسب‌وکار، ارزش‌های خانواده و دستاوردهای معنادار را در چندین نسل پیوند می‌دهد.

محمد-بهارلو

این موضوع نشان‌دهنده دارایی‌های ملموس و نامشهود یک خانواده و ارزش مالی، اجتماعی و عاطفی است که طی زمان انباشته کرده است. کسب‌وکار و میراث خانوادگی به‌طور جدایی‌ناپذیر در هم تنیده می‌شوند. میراث نه‌تنها نگاه کردن به آنچه از دیدگاه کسب‌وکار و خانوادگی ارزشمند است، بلکه درباره نگاه کردن به آنچه خانواده‌ها را ترغیب می‌کند که بخواهند این ارزشمندی در نسل‌های بعدی‌شان ادامه یابد، است. اصولا انتقال میراث، مسئولیت بزرگی برای خانواده است. بدترین چیز این است که میراثی به نسل بعدی منتقل کنیم که کمتر از چیزی است که دریافت کرده‌ایم!

خانواده بنا به ماهیت خود یک گروه اجتماعی پایدار است و انتظار می‌رود که همواره در جامعه پایدار بماند. گرچه در طول زمان دگرگونی‌هایی به‌وجود می‌آید، اما خانواده همچنان وحدتی است که آن را از سایر اشکال سازمان‌های اجتماعی متمایز می‌کند. در مقابل، کسب‌وکارها ثبات کمتری دارند. میراثی که برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند عموما به‌عنوان یک «هدیه» پذیرفته می‌شود. اما تعهد به پیشبرد میراث می‌تواند توسط برخی به‌عنوان یک بار تلقی شود. روز به روز آشکار می‌شود که مشارکت خانواده در تداوم میراث و چگونگی حفظ و مدیریت آن، می‌تواند به یک مسئولیت سنگین و منبع تنش تبدیل شود. این مسئولیت و تعهد برای نسل‌های جوان سنگین‌تر است و ضرورت دارد تا آن را درک کنند. به‌هرحال ماهیت عملگرایانه کسب‌وکار خانوادگی و رونق درازمدت آن با ماهیت «مولد» و زیربنای عاطفی میراث خانواده ارتباط تنگاتنگی دارد، در واقع باید دید که خانواده‌ها چگونه میراث خود را در چندین نسل کدگذاری، منتقل و توصیف می‌کنند. وقتی میراث به‌عنوان وسیله‌ای برای عبرت گرفتن از گذشته مورداستفاده قرار می‌گیرد، در فرآیندهای کسب‌وکار به‌شکل مستمر بهبود ایجاد و ارتباط عاطفی بین خانواده و کسب‌وکار را تقویت می‌کند. کسب‌وکار خانوادگی ثروتی است که در یک مقطع زمانی خاص دارای ارزش است، در حالی‌ که میراث آن ارزش نسلی است که خانواده کسب‌وکار در چندین دوره زمانی به ایجاد آن کمک کرده است. این میراث چیزی نیست که به‌سادگی به نسل بعدی انتقال داده شود، بلکه مسئولیتی است که از آنها خواسته می‌شود تا موفقیت کسب‌وکار و شهرت خانواده را حفظ کنند. دریافت یک میراث، اغلب به‌عنوان یک افتخار و امتیاز تلقی می‌شود و یک گفت‌وگوی میراثی می‌تواند در زمینه «به جلو بردن» و رشد آن، بسیار موثر باشد. فکر کردن درباره آنچه والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ با داشتن منابع کمتر توانسته‌اند به‌دست آورند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. آیا هرگز به خوبی آنها خواهیم بود؟ چگونه می‌توانیم به آنچه آنها خلق کرده‌اند، احترام بگذاریم؟

از سوی دیگر، مسئولیت یک مالک و مباشر خوب به نسل بعدی به‌طورتصاعدی افزایش می‌یابد. بنیان‌گذارانی که با یک ایده شکست می‌خورند، اغلب به نقطه اول بر می‌گردند و از نو شروع می‌کنند. دارایی‌هایی که نسل‌های بعدی مسئول پیشبرد آن هستند، معمولا افراد بیشتری را تحت‌پوشش دارند و در نتیجه، تاثیر موفقیت یا شکست آنها تاثیرگذارتر است. بازگشتی وجود ندارد، اما حرکت به جلو نیز همیشه آسان نیست. اگرچه ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی در میان نسل‌های مختلف درباره نحوه مدیریت کسب‌وکار وجود داشته باشد، اما یک چیز ثابت می‌ماند: تمایل به حفظ و اعتلای کسب‌وکار و میراث خانواده. حتی برای اعضای خانواده که در شرکت شاغل نیستند، میراث مسئولیتی است که هر نسل باید آن را حفظ کند تا اصول و ارزش‌های خانواده، کسب‌وکار و تعهدات مالک بودن را منتشر کند.

بسیاری از کسب‌وکارهای خانوادگی، میراث خود را با کمک‌های معنادار به جوامع اطراف خود ایجاد و حفظ می‌کنند. بیشترشان به شکل فعالیت‌های بشردوستانه از طریق کمک‌های مالی به سازمان‌هایی که برای آنها مهم هستند، به جامعه کمک می‌کنند. بسیاری نیز با اهدای وقت خود و به اشتراک گذاشتن تخصص خود در انجمن‌ها و هیات‌های خیریه، هدایای قابل‌توجهی تقدیم می‌دارند.

بسیاری از ما دوست داریم، بدانیم آیا به دنیا و زندگی دیگران کمکی کرده‌ایم که ارزش به‌خاطر سپردن و ادامه دادن داشته باشد؟ مانند بسیاری از جنبه‌های کسب‌وکار خانوادگی، ایجاد و حفظ یک میراث معنادار اهمیت بیشتری دارد. میراث نه‌تنها دستاوردهای کسب‌وکار را نشان می‌دهد، بلکه بازتابی از شخصیت کل خانواده و آنچه می‌خواهند به نسل‌های بعدی برای حفظ و تطبیق انتقال دهند، است. تعبیه انگیزه‌ها و ارزش‌های خانوادگی در کسب‌وکار نه‌تنها برای گسترش میراث خانوادگی و کسب‌وکار، بلکه برای پرورش و هدایت تکامل مستمرشان ضروری است.

درک چگونگی استفاده از ثبات خانواده به‌عنوان یک سازمان اجتماعی برای حمایت و حفظ کسب‌وکارهای خانوادگی تقویت‌کننده است. واضح است که میراث خانوادگی و کسب‌وکار برای یکدیگر و برای هر نسلی که آنها را به‌عنوان هدیه دریافت می‌کند، مهم است. این امر برای همسویی اهداف کسب‌وکار و ارزش‌های خانواده برای خلق میراثی ماندگار که الهام‌بخش نسل‌های بعدی است، اهمیت فراوانی دارد./روزنامه صمت

نویسنده: محمد بهارلو محمدزاده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها