|
کدخبر: 296812

نکات مهم در انتخاب و خرید اپوکسی

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی مطابق با نیاز مصرف کنندگان، استفاده از سنگ، سرامیک، بتن و موزاییک در کف ساختمان های تجاری، پارکینگ ها، بیمارستان ها، کارخانه های صنعتی و غیره جای خود را به کفپوش بر پایه رزین های آلی به ویژه کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان داده است. استفاده از این کفپوش ها هم در سازه هایی که در حال ساخت هستند به عنوان کف نهایی توجه طراحان را جلب نموده است و هم با توجه به ویژگی هایی از قبیل ضخامت پایین و در نتیجه عدم ایجاد مشکل کاهش ارتفاع در طبقات و بار ناچیز (در حد کمتر از 5 کیلوگرم بر هر متر مربع) که به سازه می افزاید، در سازه های قدیمی به عنوان کفپوش جایگزین در نظر گرفته می شود.

در ادامه به سوالات و مواردی که اکثر خریداران و کارفرمایان در هنگام خرید کفپوش اپوکسی  با آن مواجه می‌شوند پرداخته شده است.

اپوکسی

1- کاربرد سطح مورد نظر که قرار است اپوکسی روی کف آن اجرا شود چیست؟

آیا می خواهید که کفپوش شما ضد لغزش باشد؟ دمای کاربردی در چه بازه ای قرار دارد؟ آیا میخواهید کفپوش شما رسانا باشد یا عایق یا آنتی استاتیک؟ آیا قرار است مواد شیمیایی روی سطح ریخته شود؟ تمامی این موارد در انتخاب متریال مناسب برای کفپوش، ضخامت کفپوش و نوع اجرا موثر هستند تا بتوانید بهترین کفپوش چه از نظر کارایی چه از نظر زیبایی را انتخاب نمایید.

2- شرایط سطح فعلی به چه شکل است؟

سطح فعلی پوشیده شده با کدام یک از موارد بتن، موزاییک، سرامیک، گچ، سنگ، فلز، چوب یا غیره است؟

اگر سطح فعلی بتن باشد باید در نظر گرفت که:

  • بتن قدیمی بوده یا تازه روی سطح بتن ریزی شده است؟ اگر بتن به تازگی اجرا شده باشد باید توجه نمود که حداقل 28 روز زمان لازم است تا رطوبت بتن به طور کامل از سطح خارج شده و بتن به استحکام اولیه خود رسیده باشد. اگر بتن ریزی در طبقات زیرین یا در فصول سرد سال انجام شده باشد، زمان خشک شدن کامل می تواند تا 60 روز به درازا بکشد. در مورد بتن های قدیمی نیز باید توجه داشت که اگر مدت زیادی بیش از 10 سال از بتن ریزی گذشته باشد احتمالا سطح بتن دچار فرسایش شده و نیاز به بررسی دقیق و احتمالا استفاده از ضخامت های بالاتر کفپوش اپوکسی دارد.
    اپوکسی۱
  • بتن به چه شکل اجرا شده است؟ اگر بتن ریزی با ضخامت پایینتر از استاندارد انجام شده باشد به احتمال زیاد حتی پس از اجرای کفپوش اپوکسی، بتن زیرین ترک خورده و به تبع آن ترک ها به کفپوش اپوکسی منتقل شده و آسیب جدی به کفپوش وارد خواهد شد. اگر بتن ریزی به صورت ماله دستی یا با استفاده از ابزار ابتدایی روی سطح انجام شده باشد از یک طرف مواد برای کفپوش اپوکسی یا پلی یورتان افزایش می باشد که منجر به افزایش هزینه می شود، از طرف دیگر پس از پایان اجرای کفپوش اپوکسی، اعوجاج روی سطح ناگزیر خواهد بود. اگر بتن با ضخامت استاندارد با توجه به شرایط کاربردی اجرا شده باشد، وجود ترک های ریز و درز کاتر مانعی برای اجرای کفپوش اپوکسی ایجاد نخواهند کرد و کفپوش با هزینه منطقی و با بهترین ظاهر و کیفیت اجرا خواهد شد.

اگر سطح فعلی سنگ، موزاییک یا سرامیک باشد:

  • این سطوح حتی اگر کاملا سالم و صاف باشند، با توجه به وجود بندکشی، قطعا نیاز به اپوکسی با ضخامت بیش از 2 میلیمتر دارند. زیرا در صورت اجرای کفپوش اپوکسی با ضخامت پایینتر از 2 میلیمتر به خصوص اگر رنگ اپوکسی روشن انتخاب شده باشد، هاله ای از بندکشی ها پس ار مدت 6 ماه روی سطح دیده می شود. این امر هر چند از نظر کارایی نقصی ایجاد نمیکند، از نظر زیبایی کیفیت سطح را تحت الشعاع قرار می دهد.
  • در صورتی که سنگ، سرامیک یا موزاییک ها لق شده باشند یا شکستگی روی سطح وجود داشته باشد، پیشنهاد می شود که سطح فعلی جمع شده و مجدد با موزاییک ارزان قیمت، موزاییک شود. سپس با گذر زمان و خشک شدن کامل رطوبت ناشی از اجرای موزاییک، کفپوش اپوکسی روی سطح اجرا شود. در صورت عدم امکان تنها راه موجود برای اجرای کفپوش روی این سطوح آسیب دیده استفاده از کفپوش با ضخامت بالا (حدود 5/3 میلیمتر) با توری تقویتی در لایه میانی است. استفاده از توری مش فایبرگلاس به صورت یکپارچه بر روی کل سطح در لایه میانی، در صورت لق شدن مجدد موزاییک های قدیمی زیر سطح کفپوش اپوکسی، ارتعاشات را جذب کرده و از آسیب دیدن اپوکسی کف جلوگیری می نماید.

اپوکسی۲

3- چه زمانی می توان کفپوش اپوکسی را اجرا کرد؟

در سازه های قدیمی باید در نظر داشت که وجود رطوبت در زیر سطح به هر دلیلی، امکان اجرای کفپوش اپوکسی را صلب می کند. در این صورت ابتدا باید منشا رطوبت شناسایی و حذف گردد سپس زمان کافی برای خشک شدن کامل سطح در نظر گرفته شود تا رطوبت به میزان استاندارد برای اجرای کفپوش رزینی برسد.

در مورد کارخانه ها، تعمیرگاه ها و پارکینگ های قدیم باید در نظر داشت که وجود روغن، مواد شیمیایی، گریس و سایر آلاینده ها از چسبندگی مناسب کفپوش جلوگیری می نماید. لذا باید این مواد شیمیایی از روی سطح به طرز کارآمدی زدوده شوند.

در سازه های در حال ساخت و نوساز کفپوش اپوکسی معمولا آخرین مرحله قبل از بهره برداری از سازه می باشد. زیرا انجام عملیات عمرانی مانند نقاشی، لوله کشی، سنگ کاری، نصب تجهیزات و دستگاههای بزرگ و غیره ممکن است به سطح کفپوش اپوکسی آسیب برساند.

4- محدودیت های اجرایی مربوط به شرایط محیط چه مواردی هستند؟

باید توجه داشت که کفپوش های رزینی با توجه به ماهیتی که دارند و در ابتدا مایع هستند، قابلیت اجرا در هر متراژی را دارند. ولی اجرای کفپوش اپوکسی لایه لایه است و به هر لایه باید زمان لازم برای خشک شدن داد. در نتیجه در متراژهای خیلی پایین با توجه به تردد مکرر اجراکاران طی چند روز به محل پروژه، پس از سر شکن شدن هزینه ها، هزینه اجرایی بسیار بالا خواهد بود که در شرایط معمولی مقرون به صرفه نمی باشد.

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها