|
کدخبر: 269546

انواع مبلمان شهری و کاربرد آن در زیباسازی فضای شهر

با گسترش روز افزون شهرنشینی و افزایش جمعیت کلان شهرها و مشکلات ناشی از آن، فراهم کردن امکانات رفاهی برای آسایش شهروندان بیش از پیش ضروری می‌شود.

در شرایط کنونی شهرها، اهمیت فضای سبز و نقش مبلمان شهری در خدمات رسانی و زیباسازی شهری بر هیچ کس پوشیده نیست و مبلمان شهری یکی از اجزای ضروری و جدایی ناپذیر معماری مناظر شهرها محسوب می‌شوند.

با توجه به اینکه قسمت عمده‌ای از عناصر تشکیل دهنده سیمای شهر، مبلمان شهری است، اهمیت توجه به مبلمان شهری و مناسب ‌سازی محیط شهر برای حضور شهروندان در فضاهای مختلف بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر تمایل دارید با انواع مبلمان شهری و کاربرد آنها در زیباسازی فضای شهر و رضایتمندی شهروندان بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مبلمان-شهری

مبلمان شهری و ارتقا کیفیت زندگی شهری

مبلمان شهری یک عنوان کلی است که به عناصر رفاهی، تسهیلات و امکانات درون شهری گفته می‌شود و شامل اثاثیه، تجهیزات یا مبلمان شهری است که برای آسایش مردم طراحی شده‌اند. مبلمان شهری به طور خاص به ویژگی‌های فرهنگی هر شهر وابسته است و نقش مهمی در افزایش رفاه اجتماعی، بهبود کیفیت محیط شهری و برآوردن نیازهای رفاهی شهروندان دارد.

اهمیت به مقوله مبلمان شهری نه تنها یک رویکرد زیباسازی است، بلکه کیفیت زندگی و رضایتمندی شهروندان را هم ارتقا می‌دهد. مبلمان شهری از مهم‌ترین عناصر سازنده فضاهای شهری است که زیبایی، کیفیت، راحتی، محل استقرار و طراحی آنها نقش بسیار مهمی در دستیابی به شهری زیبا و سالم دارد. قیمت مبلمان شهری در مقایسه با آسایشی که برای شهروندان فراهم می‌کند، قابل مقایسه نیست. چون هدف نهایی طراحی مبلمان شهری ایجاد محیطی دلنشین و راحت برای شهروندان است؛ محیطی که شهروندان حضور در آن را به ماندن در خانه ترجیح دهند.

مبلمان-شهری 1

مبلمان شهری و اهمیت زیباسازی شهر

مبلمان شهری یکی از اجزای متغیر محیط‌های شهری است که در استانداردهای معماری منظر، تحت عنوان عناصر مکمل در میان فضاهای بین ساختمان‌ها و بناها قرار می‌گیرد. مبلمان شهری در چگونگی روحیه شهر و شهروندان به طور جدی تأثیرگذار است و به زیبایی سیمای شهر و ایجاد شهری که مردم در آن احساس آسایش می‌کنند، کمک می‌کند.

مقوله مبلمان شهری و نقش آن در زیباسازی شهر از هر منظری درخور اهمیت و قابل توجه است. ولی متأسفانه در برخی کلان شهرها اهمیت مبلمان شهری در ارتقا کیفیت محیط و رضایتمندی شهروندان جدی گرفته نمی‌شود. در حالی که مبلمان شهری و توجه به کیفیت فضاهای عمومی شهر باعث بالا رفتن سطح کیفی رفاه و لذت از محیط پیرامون در شهروندان می‌شود. در واقع اگر لذت بردن از زیبایی فضاهای عمومی شهری و داشتن رفاه را بخشی از نیاز انسان شهری بدانیم، مبلمان شهری به یک نیاز انسانی پاسخ می‌گویند.

با انواع مبلمان شهری آشنا شوید

انواع مبلمان شهری از نظر نوع کاربرد به دو دسته ضروری و تزئینی تقسیم بندی می‌شوند. مبلمان ضروری برای رفع نیازهای ضروری شهروندان طراحی شده‌اند، مانند نیمکت‌ها، سطل‌های زباله و چراغ‌های روشنایی. ولی مبلمان تزئینی مانند آبنما، گلدان‌های بتنی و... صرفاً با هدف زیبایی شهر و کاهش آلودگی‌های بصری در شهر نصب می‌شوند. ولی کل این عناصر مبلمان شهری از نظر نوع کاربرد در 4 دسته زیر قرار می‌گیرند:

·مبلمان پارکی

منظور از مبلمان پارکی، نیمکت‌ها، صندلی‌ها و تجهیزات رفاهی است که در خیابان‌ها، فضاها و معابر عمومی، بوستان‌ها و پارک‌ها نصب می‌شوند. انواع نیمکت‌های پارکی، نیمکت‌های ساده و پشتی دار شهری، آلاچیق‌ها و آبخوری پارکی، گلدان‌های بتنی، مجسمه‌ها، المان‌های شهری و همچنین آبنما و سطل‌های زباله شامل مبلمان پارکی می‌شوند.

·تجهیزات خیابانی

به تجهیزات روشنایی و نورپردازی (خیابان‌ها، کوچه‌ها و...)، وسائل ورزشی پارکی و وسائل بازی کودکان، سطل‌های زباله، مخزن‌ها و صندوق‌های شهری مانند صندوق پست تجهیزات خیابانی گفته می‌شود.

·مبلمان و تجهیزات ترافیکی

علائم و تابلوهای ترافیکی، پارکومتر، راه بندها، حفاظ‌ها، نرده‌ها و همچنین تابلوهای راهنمای مسیر، جهت و ساعت نیز جزو مبلمان و تجهیزات ترافیکی محسوب می‌شوند.

·تابلوها و علائم اطلاع رسانی

بیلبوردهای شهری و تابلوهای تبلیغاتی، اتاقک‌های شهری و کیوسک‌های سرویس بهداشتی شهری نیز تابلوها و علائم اطلاع رسانی هستند.

3 کارکرد اصلی انواع مبلمان شهری

انواع مبلمان شهری با هدف زیبایی محیط شهر و رفاه حال شهروندان طراحی شده‌اند، ولی کارکردهای مهم دیگری هم دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم:

1.بهبود کیفیت محیط شهری و افزایش رضایتمندی شهروندان

مبلمان شهری می‌توانند محیط‌های کارآمد و فضاهای شهری با کیفیت خلق کنند و سطح کیفی زندگی شهروندان را ارتقا دهند. ایجاد روشنایی در معابر عمومی و کنار درهای ورودی ساختمان‌های مسکونی و در نظر گرفتن نیمکت‌های متنوع در پارک‌ها، پیاده‌روها، بازارهای شلوغ و پرتردد و فضاهای سبز کوچکی که شهرداری در محله‌ها طراحی کرده است، نمونه‌هایی از کارکرد مبلمان شهری برای بهبود کیفیت محیط شهر و افزایش رضایتمندی شهروندان است.

2.زیبایی شهر و جلوگیری از ایجاد ساختارهای ناموزون در نمای شهر

همان طور که می‌دانید پیاده‌روها مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی داخل شهر هستند و به مرور زمان دست خوش تغییرات ظاهری می‌شوند. خانه‌های متروکه، دیوارهای پر از نوشته، کوچه هایی که در حال تخریب هستند، همگی جزو ساختارهای ناموزون شهری محسوب می‌شوند که بدون شک دیدن هر روزه آنها برای شهروندان خوشایند نیست. ولی مبلمان شهری با طراحی زیبا، رنگ و ساختار خاص خود می‌توانند تا حدودی روی زیبایی ظاهر شهر تأثیر مثبت داشته باشند.

3.جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های بصری

جانمایی صحیح مبلمان شهری می‌تواند نقش پر رنگی در کاهش آلودگی‌های بصری شهر داشته باشد. در جانمایی هر کدام از عناصر مبلمان شهری اگر نکاتی مانند نرخ تردد و ازدحام مردم، ابعاد و اندازه مبلمان، امکانات نصب تجهیزات، محدودیت فضا، تعداد دفعات استفاده و... در نظر گرفته شود، از آلودگی‌های بصری محیط جلوگیری و افراد سالمند و معلول کمتر با مشکل مواجه می‌شوند.

مبلمان-شهری 2

خرید مبلمان شهری از صنایع روشنایی الین

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم به خوبی شما را با انواع مبلمان شهری و کاربرد آنها آشنا کنیم. در پایان باید متذکر شویم که استفاده از مبلمان شهری زمانی بهترین تأثیرگذاری را خواهد داشت که فرهنگ سازی مناسب در بین شهروندان برای بهبود، زیبایی و طراحی مناسب مبلمان شهری انجام شده و استانداردها در مکان یابی و نصب المان‌های شهری رعایت شده باشد.

یکی از شرکت‌های معتبری که در زمینه تولید و تأمین مبلمان شهری با بهترین کیفیت فعالیت می‌کند، صنایع روشنایی الین است. این مجموعه سال‌ها است به صورت تخصصی در زمینه تولید منابع نوری، نیمکت‌های ساده و پشتی دار و سطل‌های زباله فعالیت می‌کند. برای بازدید از محصولات پیشنهاد می‌کنیم به نشانی elinlighting.ir مراجعه کنید. محصولات الین در شرایط مختلف آب و هوایی و استان‌های مختلف کشور قابل استفاده هستند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها