|
کدخبر: 269180

سودآوری به لطف صادرات پروفیل

صادرات با ارزآوری و ایجاد اشتغال، یکی از بهترین اتفاقاتی است که برای تولید کننده می تواند رخ دهد. در مورد صادرات لوله و پروفیل ایران، سود بالا هم، بر موارد قبلی علاوه می شود چرا که چندین عامل گوناگون باعث شده قیمت لوله و پروفیل صادراتی تولید ایران با اختلاف نسبتا زیادی، کمتر از قیمت جهانی آن باشد.

کسب و کار سودآوری به لطف صادرات پروفیل

صادرات با ارزآوری و ایجاد اشتغال، یکی از بهترین اتفاقاتی است که برای تولید کننده می تواند رخ دهد. در مورد صادرات لوله و پروفیل ایران، سود بالا هم، بر موارد قبلی علاوه می شود چرا که چندین عامل گوناگون باعث شده قیمت لوله و پروفیل صادراتی تولید ایران با اختلاف نسبتا زیادی، کمتر از قیمت جهانی آن باشد. چندین و چند عامل گوناگون در این زمینه اثر گذار است که در ادامه به بررسی سه مورد از این عوامل خواهیم پرداخت.

چندین و چند عامل گوناگون در این زمینه اثر گذار است که در ادامه به بررسی سه مورد از این عوامل خواهیم پرداخت.

معادن آهن، نفت و گاز:

همان طور که می دانید در واقع فولاد ترکیب آهن و درصدی ناخالصی برای مقاوم تر کردن آن می باشد در نتیجه ماده اصلی تولید فولاد، آهن است. وجود معادن غنی آهن در بخش های مرکزی کشور صنعت فولاد را بی نیاز از هر گونه واردات آهن برای تولید کرده است. علاوه بر ماده ی اولیه ارزان قیمت، در ایران صنعت فولاد هنوز صنعتی انرژی بر و پر مصرف محسوب می شود به همین خاطر قیمت کم حامل های سوخت به لطف منابع غنی و متعدد آن باعث شده هزینه ی تولید نیز با اختلاف زیادی به نسبت قیمت جهانی تمام شود. در کشوری چون ژاپن که از دستگاه های کم مصرف و به روز استفاده می کند فولاد دیگر صنعتی انرژی بر به حساب نمی آید به همین خاطر حتی با وجود مشکلاتی در تامین انرژی با بهره گیری از این دستگاه ها می توان محصولاتی با قیمت تمام شده کمتر تولید کرد.

فولاد، صنعت بومی:

به لطف شرایط مساعد تولید، صنعت فولاد در ایران از گذشته رواج داشته وبسیار پررونق بوده است به همین خاطر تولید کننده ها در تمامی رده ها تقریبا توانسته اند مطابق پیشرفت های جهانی جلو بروند و امروزه شاهد آن هستیم که صنعت فولاد ایران در تمامی رده ها صنعتی کاملا بومی و بی نیاز از هرگونه واردات است. گرچه صادرات پروفیل در هرکدام از مراحل تولید سود آور خواهد بود اما این زنجیره ی کامل علاوه بر آن که هزینه ی تولید را به میزان چشم گیری کاهش می دهد، ارزش افزوده ی بیشتری هم ایجاد می کند. نبود آهن به عنوان ماده اولیه و واردات آن از سایر کشورها مثل نداشتن امکان تولید حتی با وجود بهره مندی از منابع طبیعی آهن باعث افزایش قیمت تمام شده تولید می شود.

همان طور که می دانید فولاد طی چندین مرحله از سنگ آهن تبدیل به مقطعی با کیفیت می شود. در مرحله ی نخست سنگ آهن در ترکیب با سایر ناخالصی ها تبدیل به فولاد شده و به شکل انواع شمش ریخته گری می شود. در قدم بعدی این شمش فولاد با فرآیندی به نام نورد گرم تبدیل به ورق سیاه می شود. برای تولید انواع مقاطع فولادی سنگین از این ورق استفاده می شود اما برای بهتر کردن خواص آن، ورق تحت فرآیند دیگری به نام نورد سرد هم قرار می گیرد و ورقی به نام ورق روغنی تولید می شود. یکی از محصولات تولیدی از ورق روغنی یا نورد سرد پروفیل مبلی یا سبک است اما این ورق برای تولید انواع و اقسام محصولات تجاری و صنعتی دیگر هم مورد استفاده قرار می گیرد. مقصود از رده های مختلف تولید فولاد همین مراحل است.

صادرات-پروفیل1

بازار رقابتی فولاد در کشور:

شرایط خوب تولید فولاد در ایران باعث شده سرمایه گذاری های زیادی در زمینه احداث کارخانه تولید لوله و پروفیل و انواع محصولات فولادی دیگر صورت بگیرد و تعدد تولیدکنندگان باعث ایجاد بازاری رقابتی می شود. در بازار های رقابتی دو راهکار برای فروش بیشتر وجود دارد اول تولید محصول با کیفیت و دوم عرضه محصولات با قیمت کمتر. این دو مورد در کنار هم و به مرور زمان باعث می شوند محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب از جانب تولید کننده روانه بازار بشود و این دقیقا همان اتفاقی است که در مورد بازار فولاد ایران رخ داد.  

سخن پایانی

گرچه صادرات پروفیل برای اقتصاد کشور بسیار مفید و سودآور است امااگر کنترل نشده و بی توجه به بازار داخلی انجام بشود بی شک پیامد های بدی به دنبال خواهد داشت. اگر صادرات طبق اصول انجام بشود در قدم اول تولید کنندگان موظف به تامین نیاز داخلی هستند و در قدم های بعدی می توانند مازاد تولیدات خود را صادر  کنند. اگر تامین کننده بی توجه به نیاز داخل و فقط با هدف سود آوری برای مجموعه ی خود صادرات انجام بدهد بی شک بازار داخلی با کمبود مواجه خواهد شد. فولاد جز صنایع مادر به حساب می آید به همین خاطر هرگونه کمبود به سرعت و به میزان چشمگیری بر تولیدات و قیمت نهایی طیف گسترده ای از محصولات اثر میگذارد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها