|
کدخبر: 173852

تصمیمات عجولانه مانعی برای بهبود کسب و کارها

قطعاً ثابت شده اگر از نظرات کارشناسی بخش‌های خصوصی کمک گرفته نشود موانع نه تنها حل نمی‌شود بلکه بیشتر خواهد شد که نمونه های آن (من جمله مصوبه ثبت چک هاى جدید در سامانه صیاد )بسیار دیده میشود.

کسب و کار تصمیمات عجولانه مانعی برای بهبود کسب و کارها

على توسطى رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی صنعتی و ساختمانی با توجه شعار سال ( تولید، پشتیبانى و مانع زدایى ها) و اهمیت بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت :برای بهبود فضای کسب و کار عوامل بسیاری وجود دارد وسازمان ها و ارگان های مختلفى در این خصوص مسئولیت دارند ، اما متاسفانه هر یک از این سازمانها و ارگانها هر روز به زعم خود تصمیماتی را  بدون در نظر گرفتن،  نظر مشاوره اى وکارشناسی فعالان حوزه هاى اقتصادى و صنفی  می گیرند .

علی توسطی در ادامه بیان داشت :مولفه های زیادی در حوزه مسائل زندگی انسان وجود دارد از جمله موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی زیست محیطی و فضای مجازی که به تازگی به این جمع پیوسته و هر یک نقش خاص خود را دارد، لذا مسئولین می بایستی در هر یک از مولفه ها و موضوعات مهم با کارشناسان خبره آن بخش به اخذ تصمیمات در حوزه های مختلف مبادرت ورزند ،اما بی تفاوتى و عدم اتخاذ موضع مشخص و شفاف مسئولین و مدیران بخش خصوصی در اتاق اصناف ،اتاق بازرگانى و همچنین سازمان و  وزارت صمت تاکنون موجب گردیده تا بخش خصوصی دستخوش تصمیمات عجولانه، غیرکارشناسانه و غیر هدفمند شود.

از جمله این موضوعات صدور دسته چک های صورتی رنگ( ملزم به ثبت در سامانه صیاد) است که به تازگی و با عجله، با دستورالعمل و بخشنامه های خلق الساعه به یک باره وارد بازار شده و از سوی مسئولین مالى وبانکى و با فشار می خواهند بدون ایجاد زیرساخت ها ، این دسته چک ها جایگاه خود را در میان مخاطبین باز کند.

 توسطی تاکید کرد ورود دسته چک های صورتی رنگ توسط بانک مرکزی به بازار بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم و اطلاع رسانی کامل و باگ هاى سیستمى مشکلات عدیده ای را پدیدار کرده است .این مشکلات و سردرگمى ها نه تنها در بخش خصوصی بلکه در بین کارکنان بانک های مختلف نیز کاملا مشاهده می شود ، بطوریکه کارکنان و پرسنل بانک های مختلف از روند به کارگیری و استفاده این دسته چک ها توسط مشتریان خود اطلاعی زیادى ندارند، تمام مدیران بانکی، پرسنل و استفاده کنندگان از چک های صورتی به دلیل عدم اطلاع کافی در شرایط شیوع ویروس کرونا درگیر مراجعه مکرر مشتریان شده اند وهیچگونه هماهنگی و وحدت رویه در انتخاب اَپمناسب و جامع در این راستا وجود ندارد.

اینبار نیز تفکردولتى بدون ایجاد زیر ساخت اصولی و کارآمد مبادرت به  تصمیم سازى و اعمال فشار برای  هرچه سریعتر عملیاتى کردن این پروژه دارد.

 رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی صنعتی ساختمانی در ادامه تصریح کرد: استفاده میلیونها نفر کاربر  که بسیارى فاقد تلفن همراه هوشمند و یا مهارت نصب و استفاده از اپلیکیشن ها ، عدم دسترسى به اینترنت و... نه تنها مشکلات فعل و انفعالات بانکى و مالى را حل نمی کند بلکه به دلیل داشتن مراحل بسیار سخت در کاربرد این دسته چک ها به نوعی داد و ستد های تهاتری و یا استفاده از ارزهای دیجیتالی ، ارز  ،سکه و پول نقد را جایگزین می کند .

مضافا اگر گروهى اندک این هفت خوان را طى کرده و چکى صادر کنند، امکان واگزارى چک به گروه کثیرى که قادر به ثبت نام در سامانه نشده اند را ندارند.

موضوع دیگر اینکه بسیاری از افراد دارای دسته چکهای شخصى ،چند امضایی ،شراکتی و ...هستند که هر یک ورژن خود را دارد، ثبت نام حضورى تمام شرکا در بانک و یا دریافت کد شناسه ( با مدت زمان یک دقیقه )جهت صدور چک و ثبت در سامانه صیاد به‌طور همزمان تقریبا غیر ممکن است.

در واقع بانک مرکزى با این نوآورى به جاى تسهیل مناسبات اقتصادى ، بانکى و مالى ، قدم بسیار بلندى را به عقب برداشته است.

 توسطی در ادامه تاکید کرد: اگر می خواهیم نوآورى و خلاقیتى را ایجاد کنیم باید زیرساخت‌های آن کاملاً فراهم شود اصناف به عنوان بزرگترین جامعه اقتصادی کشور روزانه با میلیون ها دسته چک روانه بانک ها و بازار می‌شوند، این افراد از جمله تولیدکنندگان بزرگ و کوچک ، کار آفرینان ، فعالان شبکه توزیع و...یک کشور بزرگ هستند.

 بنا براین هنگام تصمیم سازى هاى اقتصادى باید با این قشر تاثیر گزار هماهنگى و نظرخواهی شود.

در پایان با توجه به عدم آسیب شناسى و امکان سنجى هاى لازم در زمان شروع این برنامه و فقدان زیر ساخت هاى مناسب سخت افزارى و نرم افزارى تقاضا مى شود تا زمان اطمینان کامل از دسترسى وآگاهی همه اقشار و ایجاد زیر ساخت های مناسب از کاربرد این دسته چکها در کشور به سرعت جلو گیری به عمل آید.

ارسال نظر