|
کدخبر: 109158 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

با کارمندان سمی چه کنیم؟

شناسایی کارمندان سمی کار سختی نیست: آنها از آزردن و توهین به پرسنل دیگر ابایی ندارند و عادات بد خود را مثل ویروس به دیگران منتقل می‌کنند.

کسب و کار با کارمندان سمی چه کنیم؟

کارمند سمی می‌توان ضرر قابل‌توجهی را به یک شرکت و کسب‌وکار تحمیل کند. برای آشنایی بیشتر با شخصیت این نوع کارمندان و اطلاع از نحوه برخورد با آنها با گسترش‌نیوز همراه باشید.

این مکالمه کوتاه را در نظر بگیرید:

- دیدی معاون موسسه چطور تو جلسه بهت محل نزاشت؟

- واقعا؟ اره به نطرم راست میگی!

- نمی‌دونم میدونی یا نه، ولی شنیدم اصلا ازت خوشش نمیاد!

کارمند سمی دقیقا چه می‌کند؟

نانسی از کارش لذت می‌برد. باهوش و وقت‌شناس بود و ایده‌های ناب و جدید خود را با آغوش باز، در اختیار همکاران قرار می‌داد. ولی از وقتی شیلا به شرکت آمد عملکرد نانسی به شدت افت کرد. شیلا در پرکارترین روزهای هفته با شایعات بی‌اساسی که می‌ساخت جوی ناخوشایند و گزنده ایجاد کرده بود. یک گفتگوی ساده خیلی زود به فرصتی برای بزرگ‌تر کردن گلوله برفی شایعات و البته سرک کشیدن در زندگی شخصی کارمندان تبدیل می‌شد. هیچ‌کس در امان نبود و هرلحظه امکان داشت که نانسی هم قربانی شایعه بعدی شود. او به راستی اذیت می‌شد.

نانسی دیگر نمی‌توانست روی کارش تمرکز کند. شیلا خون‌آشامی بود که به‌جای خون از انرژی همکاران تغذیه می‌کرد. او نمونه بارز یک کارمند سمی است. در دنیای کسب‌وکار، اشکال پیدا و پنهان رفتارهای سمی می‌تواند به‌سرعت همه را مبتلا کند. استفان دیموک و ویلیام اوتین در مقاله‌ای که برای نشریه هاروارد ریویوو نوشته‌اند به زیبایی هر چه تمام گفته‌اند که: همکاران رفتار بد را خیلی زودتر از رفتارهای بد از همکاران یاد می‌گیرند. آنها در ادامه می‌نویسند:

«مدیران باید بدانند که عواقب رفتارهای یک کارمند سمی و مسئله‌ساز به خود او محدود نمی‌شود و همه را گرفتار می‌کند. چند کارمند مغرض و کینه‌جو می‌توانند فرهنگ سازمانی را بیمار کنند. یک سیب گندیدن باعث گندیدن بقیه سیب‌ها می‌شود».

گردش مالی که افت می‌کند

همه‌چیز از یک اظهارنظر معمولی شروع می‌شود اما قضیه با زوال اخلاق کاری پرسنل پایان نمی‌گیرد چون به مرور مشتریان هم از دست می‌روند و گردش مالی کسب‌وکار روند نزولی پیدا می‌کند. کارمندان سمی می‌توانند میلیون‌ها دلار به شرکت ضرر وارد کنند. چند سیب گندیده می‌توانند میلیون‌ها دلار برای شرکت هزینه ایجاد کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین راه‌حل آن است که در اسرع وقت اقدام کرد: رفتارهای سمی مجازت شوند و کارمندانی که اصرار به حفظ این عادت خود دارند اخراج شوند.

تجربه داشتن یک کسب و کار درس‌های زیادی به من داده است. کار ما در واقع یک کسب و کار اینترنتی است. ابتدا فقط چند صد کاربر داشتیم اما این آمار اکنون به چند میلیون نفر رسیده است. در گذر این همه سال به این نتیجه رسیده‌ام که مهم‌ترین سرمایه یک شرکت، فرهنگ‌سازمانی و شرکتی آن است.

استخدام اشتباهی کارمندان سمی

ما به‌عنوان مدیر وظیفه داریم رفاه و آرامش کارکنان خود را در اولویت قرار دهیم. باید فضایی فراهم کنیم که همه بتوانند به نحو احسن توانمندی‌های خود را صرف کار کنند. بخش زیادی از کاری که در راستای ایجاد یک فرهنگ کاری سالم باید انجام داد این است که امثال شیلا نتوانند به کسب‌وکار شما وارد شوند. بااین‌حال ممکن است ذات خود را از همان ابتدا نمایان کنند بنابراین باید توانایی شناسایی و مقابله موثر با آنها را داشته باشید. شناسایی کارمندان سمی کار سختی نیست: آنها از آزردن و توهین به پرسنل دیگر ابایی ندارند و عادات بد خود را مثل ویروس به دیگران منتقل می‌کنند. هیچ راهی وجود ندارد که بدانید تازه‌واردها دقیقا چه شخصیتی دارند. همه مدیران و پرسنل منابع انسانی ممکن است استخدام اشتباه انجام دهند. با کارمند سمی چگونه باید برخورد کرد؟

فرق دو نوع کارمند

قبل از هر چیز باید بین کارمند مشکل‌ساز و کارمند سمی فرق گذاشت. کارمندان سمی نه تنها با گفتار و رفتار خود به دیگران آسیب می‌زنند بلکه عادات خود را به دیگران منتقل می‌کنند. گرفتن انرژی کارمندان و تحلیل انگیزه آنها خصلت مشترک همه کارمندان سمی است. گناه بزرگ شیلا آن است که عمداً و به انتخاب خود شایعه بدی را پخش می‌کند وگرنه هرکسی که شایعه‌پراکنی می‌کند را نمی‌‌توان سمی دانست. درواقع شیلا قلبا می‌‌خواهد به کارکنان خوبی مثل اما ضربه بزند.

اگر چنین کارمندی در تیم خود قرار دارید باید سه اقدام انجام دهید:

۱.    نگاه عمیق‌تری بیندازید

به عنوان مدیر شرکت باید ببینید که ریشه رفتار کارمند سمی شما چیست. به‌عنوان‌مثال آیا به‌تازگی طلاق نگرفته است؟ آیا به‌واسطه یک اختلال روان‌شناختی تحت درمان نبوده است؟ مدیر باتجربه در جریان گفت‌وگوهای صمیمانه می‌تواند به اعماق وجود پرسنل خود پی‌ببرد بنابراین وقت بگذارید تا طرف مقابل خود را بشناسید.

۲. برنامه بهبود را طراحی کنید

اکنون که گام دوم را بردارید. اگر دلایل پشت رفتارهای کارمند را بدانید می‌توانید از منابع و گزینه‌های مقتضی استفاده کنید یا از افراد مناسب کمک بخواهید. به‌عنوان‌مثال اگر به این نتیجه رسیده‌اید که دلیل رفتار او یک تنش خانوادگی بوده است می‌توانید یک یا چند روز به او مرخصی دهید تا به روابط عاطفی خانواده‌اش سروسامان دهد.

۳. مجازات‌ها را به روشنی بیان کنید

در بسیاری از موارد ترفیع ندادن یا محرومیت از مزایای کاری کفایت می‌کند. اگر همه گزینه‌های خفیف و متوسط را اعمال کردید اما رفتار سمی کارمند به قوت خود باقی بود باید این واقعیت را پذیرفت که مشکل قابل‌حل نیست و باید به دنبال گزینه‌های جدی‌تر بود. کمتر مدیری نظر مساعدی به اخراج دارد اما اگر در دوراهی حفظ کارمند سمی یا حفظ فرهنگ‌سازمانی شرکت قرار گیرید باید انتخاب نهایی را به عمل آورید.

منبع: medium.com

ارسال نظر