|
کدخبر: 107531 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس انجمن آشپزان و سرآشپزان مطرح شد:

وام، بیمه، مسکن و چند خدمت دیگر برای آشپزان

رئیس انجمن آشپزان و سرآشپزان ایران: بسیاری از اعضای صنف ما، جز اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه هستند بنابراین اتحادیه مسکن را ایجاد کردیم که به خانه‌دار شدن آنها کمک کنیم.

کسب و کار وام، بیمه، مسکن و چند خدمت دیگر برای آشپزان

چند سالی است که آشپزان، سرآشپزان و کارگران شاغل در کسب‌وکار مربوط به غذا، صاحب انجمن خودشان شده‌اند. تاسیس این انجمن را باید به فال نیک گرفت چون این جامعه بزرگ و پرتعداد همیشه با مشکلات بسیاری مواجه بوده است و به انجمنی نیاز بود که از منافع صنفی آنها دفاع کند و حق‌وحقوق قانونی آنها را پیگیری کند. برای آشنایی بیشتر با این انجمن و مهم‌ترین خدمات و فعالیت‌های آن با رئیس انجمن به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

رهنما

بیمه بدون کارفرما

دریافت وام و استفاده از خدمات بیمه بدون کارفرما، ازجمله خدماتی است که انجمن آشپزان و سرآشپزان به اعضای خود ارائه می‌کند. کرمعلی رهنما، رئیس انجمن آشپزان و سرآشپزان  ضمن بیان این مطلب گفت: «واقعیت این است که بسیاری از اعضای این صنف، توسط کارفرمایان بیمه نمی‌شوند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در این زمینه هم کاری انجام دهیم. بعد از نامه‌نگاری‌های متعدد انجمن با مجلس، اعضای محترم مجلس به بیمه مرکزی نامه دادند تا با این صنف همکاری شود. خوشبختانه مقامات بیمه مرکزی با ما تعامل کردند و موضوع بیمه این قشر زحمتکش به سرانجام خوشی رسید. اعضای انجمن اکنون می‌توانند فقط با پرداخت ۳۰۰ هزار تومان حق‌بیمه، از خدمات بیمه بدون کارفرما بهره‌مند شوند».

ایجاد تعاونی مسکن برای اعضا

کرمعلی رهنما، رئیس انجمن آشپزان و سرآشپزان در تشریح خدمات دیگر انجمن گفت: «یکی از دغدغه‌های مهم آشپزان، کمک‌آشپزان و کارگران؛ بحث مسکن است، بنابراین انجمن تصمیم گرفت در این زمینه هم فعال باشد. بسیاری از اعضای این صنف، جز اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر هستند

رهنما۲

بنابراین اتحادیه مسکن را ایجاد کردیم که به خانه‌دار شدن آنها کمک کنیم. همچنین قصد داریم به کمک شورای اسلامی شهر تهران برای آشپزان شهرستانی نوعی سکونتگاه و خوابگاه مناسب فراهم کنیم. در حال تعامل با مدیرکل شهرداری تهران هستیم تا انشالله این هدف هم محقق شود».

اولین فدراسیون آشپزان ایران

رهنما افزود: «با همکاری اداره کل فنی حرفه‌ای استان تهران فدراسیون و مسابقات آشپزی دایر شد. در واقع انجمن موفق باشد اولین فدراسیون آشپزی ایران را ثبت و ایجاد کند.  برگزاری این قبیل مسابقات فرصت خوبی فراهم می‌آورد تا آشپزان جوان و بااستعداد، بهتر و بیشتر دیده شوند. این موضوع به اشتغال آنها کمک خواهد کرد».

اعطای مدرک بین‌المللی

وی در ادامه افزود: «انجمن آشپزان در زمینه آموزش هم فعالیت می‌کند. برای استفاده از این خدمت هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. دیگر خدمت آموزشی ما به راه‌اندازی آموزشگاه آشپزی توسط موسسه مهربانو مربوط می‌شود. به هنرآموزانی که با موفقیت این دوره را پشت سر بگذارند مدرک معتبر و مورد تایید سازمان فنی و حرفه‌ای عطا می‌شود. انواع مختلفی از دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود: درجه یک، دو و ملل. مدارک اعطاشده علاوه بر داخل کشور در خارج از کشور هم اعتبار دارد».

فرصتی برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه

وی افزود: «از ابتدای فعالیت انجمن به تاسیس هیئت‌علمی آشپزی در انجمن توجه ویژه نشان داده‌ایم. درخواست من از اساتید و پیشکسوتان حرفه آشپزی آن است که همکاری بیشتری داشته باشند و آن را فرصتی برای به اشتراک‌گذاری دانش و تخصص خود ببینند. آشپزان پیشکسوتی مثل آقایان قدیمی، کلاسی و زعفری واقعاً گنجینه‌ای از دانش و مهارت آشپزی هستند و چه خوب است که همکاری بیشتری با هیئت‌علمی انجمن داشته باشند».

اعطای نمایندگی استانی

راه‌اندازی تعاونی خواروبار و ارائه کالاهای مختلف با نرخ دولتی ازجمله برنامه‌های در دست انجام انجمن آشپزان و سرآشپزان برای اعضا است. کرمعلی راهنما ضمن بیان این مطلب افزود: «برای ۸ مورد از استان‌های کشور، نماینده تعیین کردیم تا خدمات انجمن علاوه بر پایتخت، شامل حال

استان‌های دیگر هم بشود. برای اعطای نمایندگی هیچ هزینه‌ای گرفته نشده است. هدف انجمن رسیدگی و برطرف‌سازی مشکلات آشپزان شهرهای دیگر است».

رئیس انجمن آشپزان و سرآشپزان در ارتباط با مشکلات این صنف گفت: «مسکن، بیمه، اختلاف با کارفرما فقط گوشه‌ای از مشکلات قشر آشپز است. یکی دیگر از مشکلات مهم ما ورود افراد غیرمتخصص به این صنف است. تعدادی از چهره‌های معروف بدون آنکه صلاحیت، دانش و تجربه لازم را داشته باشند اقدام به دایر کردن دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان می‌کنند. متاسفانه تنها انگیزه آنها سودجویی هر چه بیشتر است».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها