|
کدخبر: 253665

پارک ها هم زنانه مردانه شد؟

عضو شورای شهر تهران در واکنش به انتشار بنری از سر در یک پارک در منطقه۱۴ شهرداری تهران و انتشار برخی اخبار مبنی بر زنانه و مردانه شدن پارک‌های تهران به سایت دیده‌بان ایران گفت: عکسی که در فضای مجازی منتشر شده درخصوص طرحی است که شهرداری تهران قصد دارد برخی پارک‌های تهران را در اختیار مادر و کودک قرار بدهد و به نوعی این پارک‌ها را به پارک‌های خانواده تبدیل کند.

سیدمحمد آقامیری، شورای شهر تهران اظهار کرد: اجرای این طرح به این دلیل است که یک مادر به دور از چشم نامحرم به راحتی بتواند با فرزندش بازی کند. پس از این تعدادی رسانه و فعالان شبکه‌های اجتماعی از این خبر به‌عنوان «زنانه و مردانه شدن پارکهای تهران« برداشت کردند که اساسا صحت ندارد.

واقعیت زنانه مردانه شدن پارک‌ها چیست؟

شــهرداری تهران از سال گذشته طبق یک برنامه در راستای ایجاد فضای راحت، مناسب و امن برای زنان به ویژه مادران و کودکان، در هر محله، بخشــی از یکبوستان محلهای را مناسب‌سازی می‌کند. اینگونه مادران مانند آنچه بهعنوان اتاق مادر و کودک در فضاهای همگانی مثل مترو قرار دارد، می‌توانند به امورات فرزند و نوزاد خود رسیدگی کنند و با خیال راحت‌تری به بازی با کودک خود بپردازند.

در این راستا، اواخر دیماه سال۱۴۰۰، احداث پارک‌های ویژه مادر و کودک از منطقه ۱۰ تهران شروع شد و در ۲۵ اسفندماه، ۲۷بوستان مادر و کودک به بهره‌برداری رســید. تا پایان امسال نیز، ۳۲۵بوستان محلی بوستان مادر و کودک می‌شود. همچنین شــهرداری برای افزایش تعداد بوسـتان‌های مختص بانوان، ساخت ۲بوستان جدید بانوان را دنبال می‌کند. تهران هم‌اکنون ۷بوستان بانوان دارد با ۲بوستان جدید و در پایان سال۱۴۰۱، ۹بوستان که فقط زنان در آن می‌توانند حضور داشته باشند، خواهد داشت.

تعداد پارک‌های بانوان افزایش می‌یابد

پیش‌تر، علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: یکی از برنامه‌های جدی در سال جدید، افزایش تعداد بوستان‌هایی است که زنان تنها بتوانند در آنها به گردش، پیاده‌روی و ورزش بپردازند. بوستان‌های بانوان، فضای مناسبی برای برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های ملی و مذهبی و روضه‌هایی است که زنان می‌خواهند برگزار کنند.

او درباره بوستان‌های مادر و کودک نیز توضیح داد: مادرانی که به پارک‌های محلی می‌آیند، به فوریت نیازهایی دارند که باید مرتفع شود؛ به همین جهت، ایجاد امکاناتی در بوستان‌های محلی را برای این منظور دنبال می‌کنیم.

مختاری در عین حال عنوان کرد که یکی از برنامه‌های جدی آنها ایجاد بوستان‌ها و توسعه فضای سبز در محله‌های کم‌برخوردار شهر است.

او گفت: سرانه فضای سبز تهران هم‌اکنون به ازای هر شهروند بیش از ۱۶.۴۵ مترمربع است، اما در برخی از مناطق این میزان به زیر ۱۰ مترمربع می‌رسد. بافت فشرده و متراکم مسکونی و ریزدانه شهری، وجود درصد بالایی از بافت فرسوده شهری در مناطق کم‌برخوردار از فضای سبز، جمعیت بالای ساکنان در مناطق ریزدانه (تراکم این مناطق بیش از ۲۵۰ نفر در هکتار است؛ درصورتی که این تراکم در منطقه ۲۲ حدود ۳۰ نفر در هکتار یا در منطقه ۴ و ۵ کمتر از ۱۲۰ نفر در هکتار است)، کمبود پهنه G در طرح جامع و محدودیت کاربری پارک و فضای سبز در طرح تفصیلی متناسب با جمعیت در این مناطق، هزینه سنگین تملک و محدودیت در انتخاب گونه‌های گیاهی به‌دلیل آلودگی شدید هوا و شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک نقاط مختلف شهر تهران، ازجمله دلایل اصلی و مهم کمبود فضای سبز در تعدادی از محلات و مناطق شهر تهران است؛ بنابراین طبق برنامه در ۸ منطقه کم‌برخوردار ایجاد بوستان‌های جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها