|
کدخبر: 96345

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با کارشناس ورزشی و دوچرخه‌سوار جاده مطرح شد:

خطر بزرگ در کمین دوچرخه‌سواران مبتدی

از مشکلات بزرگ و البته عجیب دوچرخه سواران جاده این است که گاهی اوقات در هنگام تمرین پلیس راهنمایی و رانندگی مانع تمرین دوچرخه‌سواران می‌شود و آنها را توقیف می‌کند.

گسترش‌نیوز: این روزها ورزشکاران رشته دوچرخه‌سواری جاده با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلاتی که به شکل جدی، زندگی و سلامتی آنها را تهدید می‌کند و از قضا هیچ اقدامی در این راستا از سوی مسئولان مربوطه به ویژه فدراسیون دوچرخه‌سواری گرفته نشده است. در همین ارتباط برای اطلاع از جزییات این موضوع به سراغ یکی از ورزشکاران این حوزه رفتیم و اصل ماجرا را از وی جویا شدیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

محسن رحمانی - کارشناس ورزشی و از فعالان حوزه دوچرخه سواری جاده در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: ما دوچرخه سوارهای جاده هستیم و همانطور که از اسمش پیداست مسابقات ما داخل جاده برگزار می‌شود مانند تور فرانسه و آذربایجان. تمرینات ما در روز به مسافتی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد بنابراین ما فقط داخل جاده هستیم و پیستی وجود ندارد که در آن تمرین کنیم.

خطر بزرگ در کمین دوچرخه‌سواران مبتدی

وی در ابتدا به مشکلات رشته دوچرخه‌سواری جاده اشاره کرد و گفت: مشکل بزرگی که در رشته دوچرخه‌سواری جاده وجود دارد این است که ورزشکارانی که به تازگی پا در این عرصه می‌گذارند و اصطلاحا تازه‌وارد و مبتدی محسوب می‌شوند، در ابتدای کار هیچ درکی از جاده و نحوه تمرین در آن را ندارند بنابراین خطر تصادف بیشتر از هر کس آنان را تهدید می‌کند.

دوچرخه‌سواران جاده اسکورت شوند

این کارشناس ورزشی اظهارکرد: یک راه‌حلی که برای حفظ امنیت دوچرخه سواران جاده وجود دارد این است که، دوچرخه سواران در طول مسیر اسکورت شوند اما همچین اتفاقی در ایران غیرممکن است و نیازمند این است که تمرینات ما به صورت گروهی انجام شود اما به دلیل مشغله کاری که هر یک از ما داریم غالبا این تمرینات به‌صورت فردی صورت می‌گیرد.

نجات جان دوچرخه‌سواران با ایجاد فرهنگسازی

رحمانی خاطرنشان کرد: اما یک راه‌حل اساسی و مهم این است که حداقل در این عرصه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و رانندگان در مواجه با دوچرخه سواران جاده حداقل فاصله‌ای به اندازه یک و نیم متر با آنها داشته باشند تا خطری جان دوچرخه‌سواران را تهدید نکند. اما متاسفانه رانندگان با نهایت بی‌دقتی رانندگی می‌کنند و ما دائما در طول تمرین استرس جان خود را خواهیم داشت.

وی افزود: ما خواهشی که از هموطنانمان داریم این است که در جاده فاصله‌ای به اندازه یک و نیم متر با ما داشته باشند و سعی کنند با ورزشکاران در هنگام رانندگی شوخی نکنند چرا که این امر باعث ایجاد اخلال در تمرکز و تمرین دوچرخه‌سوار می‌شود و حتی امکان ایجاد درگیری بین دوچرخه‌سوار و راننده می‌شود.

راهنمایی و رانندگی، معضل عجیب دوچرخه‌سواران

محسن رحمانی گفت: از دیگر مشکلات بزرگ و البته عجیب دوچرخه سواران جاده این است که گاهی اوقات در هنگام تمرین پلیس راهنمایی و رانندگی مانع تمرین دوچرخه‌سواران می‌شود و آنها را توقیف می‌کند.

الگوسازی از تورنمنت‌های اروپایی

این دوچرخه‌سوار جاده در پایان افزود: موثرترین راه برای حل معضلات دوچرخه‌سواران، ایجاد فرهنگسازی بین مردم است. در کشورهای اروپایی این موضوع را به خوبی درک می‌کنند و می‌توانم مثال بزنم که در برخی تورنمنت‌ها زمانی که دوچرخه‌سواران در حال رکاب زدن در جاده‌ای باریک هستند، دیگر خودروها بسیار رعایت می‌کنند و فاصله‌ای به اندازه ۱۰ کیلومتر با دوچرخه‌سواران ایجاد می‌کنند تا آنها جاده باریک را به سلامت پشت سر بگذارند. در حال حاظر مسابقات ما کامل لغو شده اما طبق بخشنامه‌ای که به ما زدند، می‌توانیم تمریناتمان را به‌صورت انفرادی دنبال کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها