|
کدخبر: 92376

گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با معاون اسبق سازمان تربیت بدنی:

به مربیان غیرمتخصص نجومی‌بگیر عادت کرده‌ایم!

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: مشکلی اساسی که در فوتبال کشورمان وجود دارد این است که ما مربیان خودمان را با اقتصاد ورزش آشنا نمی‌کنیم و تقریبا می توان گفت با آنها احساسی برخورد می‌کنیم.

گسترش‌نیوز: یکی از مواردی که در فوتبال کشور همیشه بین آن اختلاف نظر وجود داشته بحث استخدام مربی خارجی یا داخلی است. برخی از باشگا‌ها ترجیح می‌دهند مربی خارجی استخدام کنند چرا که به نظر آن‌ها از این مربیان می‌توان نتیجه بهتری دریافت کرد. البته بحث هزینه نیز در این میان مطرح می‌شود و معمولا مربیان خارجی حقوق بیشتری می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه گفت‌و‌گویی با سعید فائقی - معاون اسبق سازمان تربیت بدنی ترتیب دادیم.

وی در این رابطه گفت: در سال‌های اخیر و در بین مربیان تیم ملی فوتبال تنها کارلوس کی‌روش دارای یک سبک خاص و منحصربه‌فرد بود، قبل و بعد از کیروش هیچ یک از مربیان ما به اندازه وی در فوتبال ایران تاثیرگذار و صاحب سبک نبودند و ما هم نتوانستیم بعد از کی‌روش مربیان نام آشنا و مطرح جهانی را به فوتبال کشورمان اضافه کنیم.

فوتبال کشور مدیون مربیان داخلی

وی ادامه داد: واقعیتی که وجود دارد این است که بعد از انقلاب، موفقیت فوتبال کشورمان را مدیون مربیان داخلی هستیم. مربیان ایرانی ما بودند که در هر شرایط فوتبال ما را در جایگاه قابل قبولی حفظ کردند. غیر از کی‌روش مربی خارجی دیگری ما سراغ نداریم که توانسته باشند در فوتبال کشور تحول خاصی ایجاد کرده باشد. البته در یک بُرهه‌ای تومیسلاو ایویچ یک جهشی را ایجاد کرد اما متاسفانه ما نتوانستیم وی را حفظ کنیم و با یک باخت نسخه وی را پیچیدیم.

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: در طول تاریخ موفقیت مربیان داخلی در تیم ملی اغلب به دلیل شناخت آنها از فوتبال کشور بوده‌ است. نخستین جهش در فوتبال ما توسط علی پروین شکل گرفت و در زمان وی فوتبال ما رشد قابل توجهی داشت. نفر دوم باید از محمد مایلی‌کهن نام ببریم چرا که مایلی‌کهن بسیار خوش درخشید و باید گفت که وی نتایجی در کارنامه خود دارد که تکرارنشدنی است.

لزوم شناخت سبک فوتبال کشور

وی افزود: پس نتیجه می‌گیریم که موفقیت مربیان داخلی به دلیل شناخت بیشتر آنها از فرهنگ، جامعه و سبک فوتبال کشورمان بوده است. برخی از موفقیت‌های مربیان ما به خاطر مهارت خاص و منحصربه‌فردشان در فوتبال بود به عنوان مثال علی پروین توانایی بالایی در حریف شناسی داشت و در اغلب بازی‌ها قادر بود ریسک کند و تیم‌های حریف را شخصا آنالیز کند.

این مدیر سابق ورزشی گفت: اگر دقت کنیم پی می‌بریم که در رشته والیبال کشورمان مربیان خارجی بسیار اثرگذار و موفق بوده‌اند. دلیل این امر پیچیدگی رشته والیبال است اما رشته فوتبال و تمام موارد مربوط به آن در دنیا کاملا شفاف و واضح است. همین امر باعث شده که در دنیا بین مربیان خارجی و داخلی کشورها تفاوت زیادی وجود نداشته باشد. اگر به سطح اول فوتبال دنیا نگاه کنیم نتیجه می‌گیریم که مربیان بزرگ و نابغه هرگز تکرار نشدند.

آشنا نبودن با اقتصاد ورزش

فائقی خاطرنشان کرد: مشکلی که در فوتبال کشورمان وجود دارد این است که ما مربیان خودمان را با اقتصاد ورزش آشنا نمی‌کنیم و تقریبا میشه گفت با آنها احساسی برخورد می‌کنیم. در فوتبال کشورمان اگر یک مربی بتواند از طریق تورنمنت‌های آسیایی برای باشگاه درآمدزایی کند، در این صورت این فرد یک مربی موفق قلمداد می‌شود.

وی افزود: در لیگ داخلی فوتبال ما فرصت ویژه‌ای برای درآمدزایی وجود ندارد بنابراین مربیان داخلی ما باید بتوانند هزینه‌های باشگاه و خودشان را از طریق رقابت‌های آسیایی تامین کنند. به عنوان مثال اگر باشگاهی به یک مربی داخلی مبلغ یک میلیون دلار دستمزد می‌دهد، این مربی باید بتواند حداقل به اندازه یک میلیون دلار برای باشگاه درآمدزایی کند و هزینه‌های باشگاه را تامین کند.

به مربیان غیر متخصص عادت کردیم

معاون سابق سازمان تربیت بدنی ادامه داد: بنابراین هر مربی که بتواند منفعتی برای باشگاه داشته باشد و بتواند از طریق تورنمنت‌های داخلی و خارجی برای باشگاه درآمدزایی کند حال چه مربی داخلی باشد و چه مربی خارجی فرقی نمی‌کند و در آن صورت باشگاه می‌تواند این مربی را برای مدت طولانی حفظ کند. اما متاسفانه ما عادت کرده‌ایم که مربیان غیرمتخصص و سطح پایین با دستمزدهای نجومی را به فوتبال بیاوریم.

سعید فائقی در پایان خاطرنشان کرد: درآمدزایی در فوتبال از چند جهت اتفاق می‌افتد. یک راه این است که مربیان بتوانند باشگاهی را به جایگاه بالا و جهانی برسانند و بتوانند از طریق تورنمت‌های بین‌المللی کسب درآمد کنند، اگر چنین اتفاقی بیافتد در آن صورت باشگاه می‌تواند از طریق مسابقات دوستانه و تدارکاتی هم درآمدزایی کند. راه دوم ارائه آموزش درست به بازیکنان و تربیت آنها است که بتوان آنها را به لژیونر تبدیل کرد و در معرض فروش به تیم‌های مطرح خارجی قرار داد که در این صورت بازیکنان نیز با اعتباری که به‌ دست می‌آورند برای باشگاه درآمدزا خواهند بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها