|
کدخبر: 307582

پرسپولیس در چند قدمی یک شوک بزرگ!

یک ماه گذشته برای فوتبال ایران، ماهی پر از تنش و اختلاف میان باشگاه‌ها بود. ۴ باشگاه لیگ برتری علیه سپاهان ائتلاف کردند و شکایت خود را به گوش کمیته انضباطی رساندند و این شکایت‌ها هم به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین نقل و انتقالاتی تعریف شده در آیین نامه جدید بود. استقلال، پرسپولیس، تراکتور و پیکان به دلایلی نظیر عبور سپاهان از سقف بودجه، پذیرش مالیات بازیکن، امضای قرارداد ارزی و پرداخت هزینه ایجنت‌ها و کارگزاران از این باشگاه شکایت کردند. البته این ۴ باشگاه موفق نشدند مستنداتی مبنی بر این تخلفات به کمیته انضباطی ارایه کنند.

ورزش پرسپولیس در چند قدمی یک شوک بزرگ!

موازی با این ۴ باشگاه، کارگروه نظارت بر قراردادهای ورزشی نیز شکایتی علیه سپاهان تنظیم کرد اما با این تفاوت که مستندات مهمی را در اختیار کمیته انضباطی قرار داد. سرانجام جلسه کمیته انضباطی برگزار و حکم جنجالی آن هم ۱۲ ساعت بعد صادر شد. بر اساس این حکم، ۴ امتیاز از باشگاه سپاهان کسر شد و جریمه‌ای ۴۰ میلیاردی دامن این باشگاه را گرفت. همچنین سپاهانی‌ها می‌بایست قرارداد رضا اسدی، احسان پهلوان، رضا شکاری، کاوه رضایی، پیام نیازمند و هادی محمدی را اصلاح کنند تا بتوانند در بازی‌های بعدی از حضور این بازیکنان بهره مند شوند.

یک پرونده جدید!

طلایی پوشان در پاسخ به حکم صادره از سوی کمیته انضباطی، شکایت خود را به کمیته استیناف بردند و حتی تهدید به شکایت در دادگاه عالی ورزش (CAS) کرده‌اند! آن‌ها در کنار اعتراضات همه جانبه به این حکم، از باشگاه پرسپولیس هم به صورت رسمی شکایت کرده‌اند.

سپاهانی‌ها عنوان کرده‌اند که پرسپولیس پرداختی‌هایی خلاف عرف از هوادار متمول خارج نشین خود داشته و این پرداختی‌ها را در اسناد مالی باشگاه ثبت نکرده است. البته این موضوعی بود که خود رضا درویش هم در برنامه فوتبال برتر به آن اقرار کرد. سپاهانی‌ها همچنین پذیرفتن پرداخت مالیات چند بازیکن پرسپولیسی توسط باشگاه را نیز مطرح کرده است و خواستار کسر امتیاز از این باشگاه شده است. البته پیش از این که سپاهان اقدام به شکایت از سرخپوشان پایتخت کند، کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی هم، علیه این باشگاه شکایت خود را به کمیته انضباطی برده بود.

البته این میان گفته می‌شود پرسپولیس تخلفات دیگری نیز مرتکب شده است. از جمله بستن قرارداد دلاری با گیورکی گولسیانی که این موضوع هم برخلاف آیین نامه نقل و انتقالاتی است. همچنین این باشگاه پرداخت مالیات این بازیکن را نیز بر عهده گرفته و حق عضویتش در فدراسیون را نیز پرداخت کرده است.

این در حالی است که برای بازیکنان خارجی فولاد خوزستان که باشگاه پرداخت مالیاتشان را پذیرفته بود، در همان بازی اول کارت بازی صادر نشد و فولاد نتوانست ۴ بازیکن را در دیدار مقابل گل گهر در هفته اول در اختیار داشته باشد. تفاوت فولاد و پرسپولیس چیست؟ آیا سازمان لیگ متوجه این موضوع نشده؟ آیا قرارداد دیگری به جای قرارداد دلاری این بازیکن در سازمان لیگ ثبت شده است؟

منصور قنبرزاده، نایب‌رییس دوم فدراسیون فوتبال که ریاست کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی را برعهده دارد، در آخرین مصاحبه خود در این‌باره توضیح داد: «علاوه بر سپاهان باشگاه پرسپولیس هم از رقم سقف قرارداد بالاتر رفته که البته این رقم ناچیز است و این موضوع هم در کمیته انضباطی بررسی خواهد شد. وظیفه ما بررسی قرارداد تمام تیم‌ها است. ما با سپاهان دشمنی نداریم که بخواهیم امتیازشان را بی‌جهت کنیم. ما مرجع قضایی نیستیم که رأی را صادر کنیم».

همکاری دو باشگاه دیگر، این بار با سپاهان

درست مانند شاکیان پرونده سپاهان که رفته رفته به آن‌ها افزوده شد، باشگاه استقلال و آلومینیوم اراک نیز به جمع شاکیان پرسپولیس اضافه شدند. علیرضا خانی عضو هیات‌مدیره باشگاه استقلال در برنامه ورزشگاه گفت: «مدیرعامل در این خصوص بحثی را مطرح کرد و قرار شد شکایت را انجام دهند اما در جریان ماجرا قرار ندارم. در خصوص شکایت از سپاهان و سه بر صفر شدن بازی‌ها نیز هر چه قانون بگوید انجام می‌شود. ما شکواییه خودمان را داده‌ایم».

باشگاه آلومینیوم اراک هم که در اولین هفته از لیگ برتر مقابل پرسپولیس قرار گرفته بود، پیش از این که استقلال دست به کار شود از پرسپولیس شکایت کرد تا بعد از این که ۴ باشگاه از سپاهان شکایت کردند، حالا هم ۳ باشگاه با همکاری هم و کارگروه نظارت بر قراردادها، این بار علیه پرسپولیس شکایت کنند.

در بررسی این پرونده، با محمد بابازاده، رییس اسبق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال گفتگو کردیم.

وی در این مورد به ورزش دات آنلاین گفت: در بند ۸ از دستورالعمل نظارت بر قراردادها صراحتا آمده است که درج مبالغ ارزی ممنوع و پرداخت مالیات و کسورات بر عهده معدی است و باشگاه نباید مالیات و کسورات بازیکن، کادر و عوامل را بر عهده گیرد. حالا بر اساس اخبار مطرح شده، باشگاه پرسپولیس مالیات گولسیانی را برعهده گرفته که این مساله با بند ۸ در تناقض است.

بند ۵۱ و ۱۱۷ که در تمام آرای کمیته انضباطی استناد میشود این است که همه مکلف به رعایت تمام بندهای آیین نامه نظارت بر قراردادها هستند اما این که رای صادره از سوی کمیته انضباطی چه میتواند باشد مشخص نیست. این بازیکن غیرقانونی نیست ولی عدول از دستورالعمل صورت گرفته است.

حتی اگر بخواهیم به پرونده سپاهان نگاه کنیم، در هیچ جایی از آیین نامه نیامده که باید ۴ امتیاز کم شود و ۴۰ میلیارد جریمه در نظر گرفته شود. کمیته انضباطی تفسیر خودش را دارد. در این مساله برای من هم سوالاتی پیش آمده بود که چرا ۴ امتیاز؟ بر چه اساس؟ در احکام آمده است که اگر مشکل این ۶ بازیکن حل نشود زین پس باشگاه نخواهد توانست از آن‌ها استفاده کند. پس چرا از اول استفاده کردند؟ اگر هم این مساله تخطی از قانون بوده و بازیکنان ذکر شده غیرمجازند، چرا امتیازات این ۴ بازی را به طور کامل کسر نکردید؟

وی در پاسخ به این سوال که پرداختی‌های هوادار متمول چطور می‌تواند برای پرسپولیس مشکل ساز شود افزود: پرداختی به صورت حمایت از سوی هوادار متمول مشکلی نیست. اهمیت این موضوع اینجاست که آیا در قبال این حمایت چیزی خواسته شده است؟ آیا این هوادار در مسایلی مثل با چه کسی قرارداد بسته شود یا نشود نقش داشته است؟ آیا در تعیین عدد نقش داشته است؟ مهم‌تر از همه به چه شکل پول را به باشگاه پرداخت کرده؟ از مجرای قانونی یا غیرقانونی؟ این‌ها موضوعاتی است که قابلیت بررسی دارد. بودجه مصرفی باشگاه مشخص شده است و هرگونه تخطی خلاف محسوب می‌شود. پرداختی‌ها از هر طریقی نباید تخطی قانون باشد و از مبلغ کل سقف بودجه عبور کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها