|
کدخبر: 301918

نگاهی به دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش ورزش زنان

دولت سیزدهم در حوزه ورزش زنان با گذشت دو سال کارنامه موفقی را از خود برجای گذاشته است.

ورزش نگاهی به دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش ورزش زنان

دولت سیزدهم در حوزه ورزش زنان با گذشت دو سال کارنامه موفقی را از خود برجای گذاشته است که خبرگزاری برنا در گزارش زیر به بررسی بخشی از عملکرد زنان ورزشکار ایران پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

روزهای ابتدایی آغاز فعالیت رسمی دولت سیزدهم در بخش ورزش با اتفاق تاریخی برای فوتبال زنان همراه بود. تیم ملی فوتبال زنان در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار با شکست تیم های بنگلادش و اردن موفق شد به جام بزرگ جام ملت‌های آسیا صعود کند. دختران با انگیزه فوتبال زنان ایران دی ماه ۱۴۰۰ برای اولین بار در مستطیل سبز مقابل حریقان قدرتمند خود قرار گرفتند و بازی‌های خوبی را از خود به جای گذاشتند. شاگردان مریم ایراندوست در نخستین تجربه خود مقابل تیم چین پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها قرار گرفت و در ادامه نیز به مصاف چین تایپه و هند رفت.

دوومیدانی

فرزانه فصیحی دختر دونده ایرانی موفق شد سهمیه المپیک توکیو را از طریق وایلد کارت به دست بیاورد. او در مرداد ۱۴۰۰ بعد از ۵۷ سال به عنوان یک دختر دوومیدانی کار ایرانی روی خط ۱۰۰ متر المپیک قرار گرفت. فصیحی در مرحله مقدماتی گروه دوم در مصاف با هشت دونده دیگر به مرحله اول صعود کرد و با ورود به جدول اصلی، فصیحی موفق شد در میان هشت نفر این مرحله، هشتم شده و از دور مسابقات حذف شود. فرزانه فصیحی نخستین دونده دختر ایرانی است که تا کنون موفق شده در پربیننده ترین خط مسابقات رشته دوومیدانی در بازیهای المپیک حضور پیدا کند.

دو

حضور پررنگ بانوان در کاروان بازی‌های کشورهای اسلامی

کاروان ورزشی ایران با ۲۷۹ ورزشکار شامل «۱۱۰ زن» در پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شرکت کرد. در این دوره از بازی‌ها زنان ورزشکار ایران نمایش خیره کننده‌ای داشتند شاید مهمترین آن را بتوان تاریخ سازی تیم ملی والیبال زنان دانست. اتفاق بزرگی که برای والیبال بانوان ایران رخ داد کسب مقام نایب قهرمانی در این بازی‌ها بود. بانوان والیبالست کشورمان با کسب مدال نقره این مسابقات نخستین مدال بین‌المللی  والیبال زنان کشورمان را دشت کردند.

وزنه برداری

در رشته ورزنه برداری نیز شاهد نتایج درخشانی بودیم؛ الهام حسینی ملی پوش کشورمان موفق شد اولین طلای تاریخ وزنه‌برداری بانوان ایران را کسب کند. دختر تاریخ‌سازی وزنه‌برداری ایران در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ موفق به کسب سه مدال طلا در دسته ۸۱ کیلوگرم شد و عنوان بهترین دختر ایرانی در رنکینگ فدراسیون بین‌المللی وزنه برداری را به خود اختصاص داد.

وزنه

تکواندو

ناهید کیانی با کسب مدال طلای تکواندوی قهرمانی جهان تنها مدال آور کاروان 15 نفره ایران در مسابقات قهرمانی جهان باکو نام گرفت. او با درخشش در این رقابت‌ها برای نخستین بار مدال طلای جهان را برای تکواندوی زنان ایران به دست آورد.

هاکی روی یخ

بانوان ملی‌پوش هاکی روی یخ کشورمان در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا با شکست برابر تایلند برای نخستین بار نایب قهرمان قاره کهن شدند. بانوان ایران پس از شکست تیم‌های هند، کویت و قرقیزستان در مرحله مقدمانی و غلبه بر تیم امارات در مرحله حذفی و شکست سنگاپور در نیمه نهایی توانستند برای نخستین بار به فینال این مسابقات صعود کرده و مدال نقره این مسابقات را بدست بیاورند.

هاکی

بسکتبال

تیم ملی بسکتبال دختران زیر۱۶ سال ایران در مسابقات کاپ آسیا برای اولین بار در تاریخ به مقام نایب قهرمانی دست یافت. تیم ملی بسکتبال دختران زیر ۱۶سال ایران، رقابت‌های کاپ آسیا دیویژن B را با چهار پیروزی در مراحل مقدماتی ‌و نیمه نهایی پشت سر گذاشت و با شکست۸۳- ۶۰  در برابر فیلیپین در دیدار فینال، نایب قهرمان آسیا شد. تیم ملی بسکتبال دختران زیر ۱۶سال ایران برای اولین بار به عنوان یک تیم بانوان ایرانی در رقابت‌های آسیایی در این رشته عنوان نایب قهرمانی را به ارمغان آورد.

هندبال

تیم ملی هندبال دختران جوان ایران علاوه بر مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا سهمیه جهانی را نیز کسب کرد. مسابقات هندبال قهرمانی آسیا دختران جوان سال ۱۴۰۱ به میزبانی قزاقستان انجام شد که تیم ملی هندبال دختران ایران  با سه پیروزی مقابل ازبکستان، هند و تایلند و یک شکست مقابل قزاقستان و با ۶ امتیاز، به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد و با کسب اولین مدال و سهمیه جهانی آسیا شگفتی‌ساز و تاریخ ساز شد.

 

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها