|
کدخبر: 298936 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه استقلال؛

استقلال در ۳ پست باید تقویت شود / به موفقیت نکونام خوش‌بین هستم

علی لطیفی؛ پیشکسوت باشگاه استقلال اظهار کرد: نکونام در بین مربیان داخلی، بهترین گزینه بود. علی‌رغم تجربه پایین در مربیگری، من به موفقیت او خوش‌بین هستم. فراموش نکنیم که فرهاد مجیدی نیز تجربه مشابهی داشت اما قهرمانی را برای استقلال به ارمغان آورد.

ورزش استقلال در ۳ پست باید تقویت شود / به موفقیت نکونام خوش‌بین هستم

با انتخاب جواد نکونام به‌عنوان سکان‌دار جدید استقلال، کار آبی‌ها در فصل نقل و انتقالات رسماً آغاز شد. نکونام لیست بازیکنان مدنظر خود را به باشگاه تحویل داده و حالا باید صبر کرد و دید که حجت کریمی و دستیارانش چه اقدامی در این زمینه خواهند کرد.

گفته می‌شود که سرمربی جدید استقلال برای جلب نظر برخی بازیکنان، خود اقدام به مذاکره با گزینه‌های مورد نظر می‌کند. تا به امروز، تنها انتقال مهرداد محمدی به استقلال قطعی شده است.

پس از آبی‌پوش شدن محمدی به‌عنوان یک وینگر تکنیکی، در لیست نکونام نام یک دروازه بان، یک مدافع میانی، یک مدافع چپ و یک هافبک میانی به چشم می خورد. آرمین سهرابیان دیگر بازیکنی به شمار می رود که مطابق شنیده‌ها به استقلال بسیار نزدیک شده است.

بازگشت نکونام به استقلال موافقان و مخالفانی در میان طرفداران و پیشکسوتان باشگاه داشته است. البته کفه ترازو به سمت موافقان سنگینی می‌کند. اکثریت دوست داران باشگاه، این انتخاب را به فال نیک گرفته و برای سرمربی جدید آبی‌های تهرانی‌ها آرزوی موفقیت کردند.

نکونام قصد دارد با بستن تیمی قدرتمند، بار دیگر استقلال را به قهرمانی در لیگ برتر برساند. فرهاد مجیدی در لیگ بیست و یکم موفق شد تا استقلال را با ثبت رکوردهای متعدد، فاتح لیگ برتر کند.

گسترش نیوز برای بررسی شرایط فعلی استقلال، گفت‌وگویی با علی لطیفی، پیشکسوت این باشگاه انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

لطیفی-استقلال

به موفقیت نکونام خوش‌بین هستم

علی لطیفی درباره انتخاب جواد نکونام به‌عنوان سرمربی جدید آبی‌پوشان گفت: در میان گزینه‌های داخلی، گزینه اول و آخر باشگاه جواد نکونام بود. البته به علت مشکلات غیر فوتبالی، این اتفاق با تأخیر بی دلیلی مواجه شد. خوشبختانه با تلاش‌های مدیریت باشگاه، جواد سکان هدایت استقلال را برعهده گرفت.

او ادامه داد: سایر گزینه‌ها صرفاً جهت بازی با افکار عمومی و سرگرم کردن هواداران مطرح شدند. بازارگرمی برای گزینه های فرعی کار خوبی نیست و حتی موجب وارد شدن لطمه به این مربیان می‌شود. بچه‌های دبستانی هم متوجه این موضوع شدند که به جز نکونام، سایر گزینه‌ها جدی به حساب نمی‌آیند.

لطیفی افزود: نکونام در بین مربیان داخلی، بهترین گزینه بود. علی‌رغم تجربه پایین در مربیگری، من به موفقیت او خوش‌بین هستم. فراموش نکنیم که فرهاد مجیدی نیز تجربه مشابهی داشت اما قهرمانی را برای استقلال به ارمغان آورد.

نکونام-و-کی-روش

تاثیرپذیری بالا از کارلوس کی روش

پیشکسوت باشگاه استقلال در رابطه با فلسفه مربیگری جواد نکونام اظهار کرد: نکونام به خاطر مقطع ابتدایی کار مربیگری خود، از سبک فوتبال کارلوس کی روش بسیار تأثیر گرفته است. نوع فوتبال تیم‌های نکونام شامل جمع شدن در زمین خودی، سپردن توپ به تیم مقابل، بستن فضا و استفاده از ضد حملات می‌شود. او این تفکر را در فولاد هم پیاده‌سازی کرد و موفقیت‌هایی را نیز به دست آورد.

وی با اشاره به سبک فوتبال مدنظر نکونام به خبرنگار سرویس ورزشی گسترش نیوز گفت: مربیان استقلال و پرسپولیس در هر شرایطی محکوم به نتیجه‌گیری هستند. ارائه فوتبال هجومی در نوع خود ارزشمند و مهم است اما نباید از حساسیت کار در تیم‌های پرهوادار غافل شد. خواسته هوادار در وهله اول نتیجه و کسب عنوان است و در کنار آن به فوتبال زیبا هم اهمیت می‌دهد.

بازیکن پیشین آبی‌های پایتخت در ادامه خاطرنشان کرد: در فوتبال ایران به ترکیبی از این دو فاکتور (فوتبال زیبا و فوتبال نتیجه گرا) نیاز است. در صورت حفظ مهره های کلیدی و جذب نفرات کارآمد، به باور من امکان ساختن چنین تیمی وجود دارد. در فصل گذشته، فاز هجومی استقلال خلاق و فاز تدافعی آسیب پذیر بود. من در طول فصل بارها به این موضوع مهم اشاره کردم.

او اضافه کرد: جواد نکونام برای اثبات خود، باید هارمونی لازم را ایجاد کند؛ به این شکل که با حفظ ساختار خوب تدافعی، خلاقیت خط حمله را افزایش دهد. برای استقلال نایب قهرمانی معنا ندارد. به مربی تیم زمانی نمره قبولی داده می‌شود که بتواند جام قهرمانی را به ویترین باشگاه اضافه کند.

رضاوند-استقلال

مهره کلیدی سرمربی جدید آبی‌ها کیست؟

لطیفی در خصوص جنبه مثبت مربیگری نکونام برای آرش رضاوند بیان کرد: آرش به نوعی کشف من محسوب می‌شود و این موضوع باعث افتخار من است. او در تیم پایه‌ها، شاگرد من بود و از همان زمان هم پتانسیل بالایی داشت. آرش از توانایی زیادی در ارسال پاس های کلیدی برخوردار بود ولی در تکل زنی و درگیری‌ها ضعف مشهودی داشت.

وی تصریح کرد: ما موفق به ارتقای سطح بازی رضاوند در آن مقطع شدیم. این هافبک یکی از بازیکنانی محسوب می‌شود که به حق خود در فوتبال ایران نرسیده است. پست تخصصی آرش، شماره هشت یا بازیکن پشت مهاجم بوده که متأسفانه در فصول گذشته بیشتر در پست شماره شش به بازی گرفته شده است. جواد نکونام از او به درستی در پست مناسب بازی گرفت و آرش در فولاد شکوفا شد. به عقیده من رضاوند در استقلالِ نکونام، یک نقش مهم و محوری را ایفا خواهد کرد.

مطهری-و-جلالی-در-تمرین

پست هایی که باید تقویت شوند

ملی پوش اسبق با تأکید بر اهمیت فصل نقل و انتقالات، در پیوند با نیازمندی‌های استقلال عنوان کرد: به اعتقاد من استقلال در فصل گذشته عالی عمل کرد و کامل‌ترین تیم ایران بود. در هر پست شاهد وجود دو بازیکن باکیفیت بودیم. نتیجه نگرفتن استقلال در فصل گذشته به تصمیمات کادر فنی و سلایق آن‌ها برمی‌گردد و عمق ترکیب تیم، ایراد محسوسی نداشت.

او در ادامه اذعان کرد: با حضور آرش رضاوند در پشت شماره ۸، استقلال به یک بازیکن در پست شماره ۱۰ نیاز دارد. جای بازیکنی شبیه به مجتبی جباری در استقلال خالی است. علاوه بر یک هافبک طراح، استقلال باید یک هافبک تدافعی (شماره ۶) هم خریداری کند. جواد نکونام به دنبال مستحکم کردن کمربند خط میانی خواهد بود.

این کارشناس و مفسر فوتبال افزود: استقلال طی فصل گذشته، در درون دروازه هم وضعیت متزلزلی داشت. پرسپولیس باوجود علیرضا بیرانوند، چنین مشکلی را به هیچ وجه حس نکرد؛ بنابراین استقلال به یک گلر شش دانگ هم نیاز دارد.

علی لطیفی ضمن تمجید از ابوالفضل جلالی و ضرورت حفظ او، درباره جذب احتمالی محمد نادری مطرح کرد: محمد نادری بازیکن باکیفیتی محسوب شده که در سطح ملی به حق خود نرسید. در شایستگی او تردیدی وجود ندارد ولی استقلال در پست دفاع کناری، به بازیکنانی نیاز دارد که در کارهای هجومی هم فوق العاده باشند. نادری در انجام وظایف تدافعی مهره قابلی است اما در فاز حمله، ضعف‌هایی دارد. جذب او را به فال نیک می‌گیرم ولی باید به این نکات هم توجه کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها