|
کدخبر: 244111

تاثیر ویتامین‌ها و مواد معدنی روی بدن

تاثیر ویتامین ها بر روی بدن به قدری زیاد است که بدون دریافت آن‌ها، بدن نمی تواند به هیچ وجه عملکرد مناسبی داشته باشد.

امروز در این مقاله که جزئی از اخبار پزشکی محسوب می شود، قصد داریم تا در خصوص تاثیر ویتامین ها بر روی بدن صحبت کنیم. مسلما تاثیر این مواد بر روی بدن به قدری زیاد است که بدون دریافت آن ها، بدن نمی تواند به هیچ وجه عملکرد مناسبی داشته باشد و همین موضوع می تواند سبب بروز مشکلات مختلفی در بدن افراد شود.

این نکته را هرگز فراموش نکنید که بدن به این مواد به صورت جدی نیاز دارد و و متاسفانه این مواد در خود سلول های بدن ساخته نمی شوند. به همین دلیل است که باید نسبت به مصرف این مواد به طور ویژه ای توجه داشته باشید. ویتامین ها و مواد معدنی گروه های مختلفی دارند و شامل موارد بسیار زیادی می شوند. سعی کرده ایم تا در خصوص این موارد به طور کامل توضیحاتی را ارائه کنیم.  با این اخبار با ما باشید.

ویتامین تیامین

اولین ویتامینی که قرار است به شما معرفی کنیم با نام ویتامین B۱ و یا تیامین شناخته می شود. از جمله دو مورد از مهم ترین کاربردهای آن نیز می توان به سوخت و ساز قند در بدن و همچنین کمک به کنترل اعصاب اشاره کرد. بیماری هایی همچون بری بری، بی اشتهایی، خیز یا ادم، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های مربوط به اعصاب و روان، احساس ضعف در عضلات، حالت تهوع های دائمی، تنبلی معده، عوارض های مربوط به پوست و لاغری بدن از جمله بیماری هایی هستند که در اثر کمبود ویتامین B۱ در بدن ایجاد می شوند.

به منظور آن که بتوانید این ویتامین را برای سلول های بدن خود تامین کنید، می توانید هم از قرص های ویتامین استفاده کنید و هم به مصرف حبوبات روی بیاورید، زیرا مقدار تیامین موجود در حبوبات بسیار زیاد است.

ویتامین ث

دومین ویتامین مورد نیاز بدن با نام ویتامین ث شناخته می شود. نام این ویتامین را بسیار زیاد شنیده اید، اما آیا می دانید که کمبود آن در بدن می تواند سبب چه اتفاقاتی شود؟ و یا می دانید که در چه مواد غذایی امکان پیدا کردن ویتامین ث را دارید؟ نام دیگر ویتامین ث، آسکوروبیک اسید است. این ویتامین به طور کلی در میوه هایی همچون پرتقال، فلفل دلمه ای، گوجه، کلم بورکلی، کیوی و توت فرنگی پیدا می شود. البته علاوه بر تمام منابع غذایی گفته شده، می توانید ویتامین ث را در قرص های جوشانی که امروزه بسیار نیز استفاده می شوند، پیدا کنید. مصرف ویتامین ث سبب افزایش سلامتی در بسیاری از بخش های بدن می شود. این در حالی است که عدم داشتن مقدار کافی از این ویتامین در بدن سبب می شود تا مشکلاتی همچون بروز مشکل در ساخت گلبول های قرمز، عدم جلوگیری از آسیب های بافتی، کاهش سلامت پوست و تضعیف سیستم ایمنی بدن برای شما پیش بیاید. به همین دلیل است که به هیچ وجه نباید مصرف این ویتامین را فراموش کنید و از قلم بیاندازید.

ویتاموین توکوفرول

ویتامین توکوفرول که عمدتا با نام ویتامین E شناخته می شود، یکی دیگر از مواد مورد نیاز بدن انسان است. در واقع می توان گفت توکوفرول ها یکی از آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که می توانند در برابر آسیب ها و بیماری های بافتی از فرد مراقبت کنند. مصرف مداوم و به اندازه توکوفرول همچنین سبب جلوگیری از ترومبوز و یا سکته های مغزی و قلبی می شود.

کم خونی، گرفتگی عضلات، بروز ناتوانی و یا تنبلی جنسی در آقایان، مشکلات مربوط به پوست و مو و همچنین کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می تواند از جمله مشکلاتی باشد که در اثر کمبود ویتامین E بروز می کند. مهم ترین منابع غذایی به جز قرص های ویتامین E، که این ماده را در خود به شکل سرشاری قرار داده اند، آجیل تازه و روغن های گیاهی می باشند.

ویتامین K

در خصوص ویتامین های آ، ب و ث معمولا موارد مختلفی مطرح می شوند و قطعا شما نیز نام این ویتامین ها را در اخبار پزشکی و مجلات گوناگون سلامتی، بسیار زیاد شنیده اید، اما آیا همان قدر اطلاعات را در خصوص ویتامینی به نام ویتامین K نیز دارد؟

در صورت کمبود این ویتامین پوکی استخوان، بروز شکستگی در مفصل ران، کبود شدگی سریع بدن، بروز خونریزی در دستگاه گوارش، وجود خون در ادرار، لخته شدن خون، خونریزی در بافت های مختلف بدن من جمله پرده مغزی، بروز بیماری های صفراوی، آتروفی روده ها، اختلال در عملکرد لوزالمعده یا همان پانکراس و...بروز پیدا می کند که می تواند بسیار هم خطرناک باشد.

بهتر است برای دریافت روزانه مقدار ویتامین K بدن خود، سبزیجات و موادی همچون کلم بروکلی، شغلم، چای سبز، کلم گل، اسفناج و...را مصرف نمایید.

جمع بندی

به طور کلی ویتامین ها و مواد معدنی عنوان شده در این مقاله تنها بخش کوچکی از ویتامین های مورد نیاز بدن شما هستند که می توانند در صورت کم شدن، خسارت ها و ضررهای جبران ناپذیری را به بدن شما وارد کنند. فراموش نکنید که داروها و قرص ها مکمل منبع خوبی برای دریافت ویتامین های ضروری هستند، اما بهتر آن است که از طریق منابع غذایی این کار را انجام دهید.

منبع: خبر ورزشی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها