|
کدخبر: 176082

والیبال ایران روی دور افتاد؛ روزهای خوش در راهند

موتور تیم ملی والیبال ایران سرانجام در روز سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ روشن شد.

ورزش والیبال ایران روی دور افتاد؛ روزهای خوش در راهند

شیوع و گسترش ویروس کرونا لیگ ملت‌های سال ۲۰۲۰ را لغو کرد و فدراسیون جهانی والیبال در سال ۲۰۲۱ این رقابت‌ها را با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و به صورت متمرکز در ایتالیا برگزار می‌کند تا روش جدیدی را برای برگزاری این رقابت‌ها تجربه کند.

FIVB تاکید کرده است که لیگ ملت‌ها به شکل متمرکز در ایتالیا برگزار می‌شود تا ورزشکاران با خیال آسوده در این رقابت‌ها شرکت کنند و از سوی دیگر، مسابقات والیبال با کیفیتی مناسب برای میلیون‌ها هوادار در سراسر جهان به نمایش درآید. مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها در گروه مردان از هفتم خردادماه آغاز و تا دوم تیرماه ادامه خواهد داشت. مسابقات مراحل نیمه‌نهایی و نهایی لیگ ملت‌ها برای مردان نیز پنجم و ششم تیرماه برگزار خواهد شد.

تیم ملی والیبال ایران امسال با هدایت ولادیمیر آلکنو پا به این مسابقه گذاشت. این سرمربی روس با در نظر گرفتن ماموریت مهمی که در المپیک بر عهده دارد، با هماهنگی فدراسیون ایران، لیگ ملت‌ها را تورنمنتی برای رساندن مردان ایران به سطح آمادگی مطلوب جهت حضور شایسته در المپیک توکیو ترسیم کرده است و به همین منظور با ۱۷ بازیکن به این رقابت‌ها وارد شد.

موتوری که همه را نگران کرد، اما سرانجام روشن شد

تیم ملی والیبال ایران در نخستین مسابقه خود در رقابت‌های لیگ ملت‌ها در دیداری تمام آسیایی مقابل ژاپن قرار گرفت و با نتیجه ۳ بر صفر و با امتیازهای ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر ۲۲ و ۲۶ بر ۲۴ مغلوب حریف خود شد. به این ترتیب نخستین شکست تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های لیگ ملت‌ها ثبت شد. نمایش ضعیف شاگردان آلکنو در این مسابقه موجب شد تا شوک بزرگی به والیبال ایران وارد شود.

تیم ملی والیبال ایران در دومین مسابقه خود به مصاف روسیه، مدافع عنوان قهرمانی مسابقات رفت و با نتیجه ۳ بر یک و با امتیازهای ۱۷-۲۵، ۲۵-۲۰، ۲۰-۲۵ و ۱۷-۲۵ مغلوب حریف خود شد تا آلکنو مقابل شاگردان سابقش حرفی برای گفتن نداشته باشد.

ایران در سومین مسابقه خود به مصاف هلند رفت که این مسابقه با نتیجه ۳ بر صفر و با امتیازهای ۱۸-۲۵، ۲۳-۲۵ و ۳۰-۲۸ به سود ایران تمام شد و به این ترتیب آلکنو نخستین پیروزی رسمی خود را با تیم ایران به‌دست آورد. در شرایطی که اهالی والیبال نگران نتایج تیم ملی بودند، سرانجام موتور تیم ملی روشن شد تا همه منتظر درخشش در روزهای آینده باشند.

عبادی‌پور: باید از ژاپن یاد بگیریم

میلاد عبادی‌پور که با نظر ولادیمیر آلکنو در غیاب سعید معروف کاپیتان تیم ملی در دو بازی آخر بود، پس از شکست ۳ بر صفر تیم ملی والیبال ایران مقابل ژاپن اظهارکرد: ژاپن به خوبی از اشتباهات ما استفاده و بازی را به نفع خود تمام کرد. ما هم باید از ژاپن یاد بگیریم که برای رسیدن به موفقیت در والیبال باید به نفر کناری خود کمک کنیم؛ وگرنه هیچ تیمی بدون رعایت کردن این نکته شانسی برای رسیدن به پیروزی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: صادقانه بخواهم بگویم فکر می‌کنم ما مستحق شکست بودیم، زیرا آنها خیلی فوق‌العاده بازی کردند. ما خیلی بد بودیم و نتوانستیم کیفیت خودمان را نشان دهیم. از ست دوم شروع به بازی کردیم، اما آنها هم داشتند بازی می‌کردند و بهتر از ما بودند. ما باید به ژاپن احترام بگذاریم چون خیلی خوب بازی می‌کنند. تمام دنیا ژاپن را می‌شناسد و می‌دانند که خیلی خوب بازی می‌کنند. آنها در دفاع، سرویس و اسپک خیلی خوب هستند.

عبادی‌پور ادامه داد: آنها دریافت‌های خوبی هم دارند و در جریان بازی بسیار بهم کمک می‌کنند. ژاپنی‌ها می‌توانند مثال خوبی برای سایر تیم‌های جهان باشند تا همه بدانند که برای رسیدن به موفقیت باید به هم‌تیمی خود کمک کنند. ما امروز کاپیتان و پاسور اصلی خود را در اختیار نداشتیم، اما بازهم تلاش کردیم برنده بازی باشیم.

آلکنو: هدف ما المپیک است

ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران که در میکسدزون مسابقات حضور پیدا نمی‌کند، بعد از شکست در بازی دوم و مقابل شاگردان سابقش گفت: فراموش نکنیم که چند بازیکن برای نخستین بار در ترکیب تیم ملی قرار گرفته‌‌اند و در چنین سطحی به میدان رفته‌اند. جو مسابقه برای چنین بازیکنانی طبیعتاً سنگین است و ممکن است نتوانند عملکردی را که از آنها دیده شده را داشته باشند، امااین دلیل نمی‌شود که روی اسم آنها خط بطلان بکشیم. باید به این بازیکنان فرصت حضور و کسب تجربه بدهیم تا در آینده بتوانند به تیم ایران کمک کنند.

سرمربی تیم ملی با بیان اینکه در این ماراتن سنگین که به المپیک می‌رسد نمی‌توان صرفاً به چند بازیکن باتجربه بازی داد، گفت: نقطه مثبت تیم ما تلاش بازیکنان برای پیشرفت در کار گروهی و انجام تیمی برنامه‌های تاکتیکی است، اما ‌آنها برای اینکه بتوانند تمام نظرات تاکتیکی مرا در زمین پیاده کنند، به زمان بیشتری نیاز دارند که این زمان با انجام بازی‌های رسمی و کسب تجربه حاصل می‌شود.

آلکنو همچنین با اشاره به اینکه روسیه در شرایط فعلی نسبت به ما تیم به مراتب بهتری است، گفت: هدف ما از حضور در این مسابقات بالارفتن تجربه تیمی برای حضور در المپیک است و تمام سعی خود را انجام می‌دهیم که از بازی‌هایمان نهایت استفاده را در جهت هدف خودمان ببریم تا برای المپیک آماده باشیم.

جوانگرایی بدون ترس از شکست و قول سید برای روزهای بهتر

آلکنو در بازی مقابل روسیه و هلند از بازیکنان جوان تر تیم ملی بیشتر استفاده کرد تا به نوعی حریفان هم غافلگیر شوند. اگرچه حاصل اعتماد به جوانان یک پیروزی و یک شکست بود، اما آنها نشان دادند که توانایی بالایی دارند و می‌توانند به‌تدریج، با برطرف کردن کاستی‌های فنی حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشند. آلکنو بدون ترس از شکست به جوانان اعتماد کرد و به نظر می‌رسد پاسخ اعتمادش را هم گرفت. توپ گیری، جنگندگی، اسپک، سرویس و دفاع ایران در دو بازی آخر شرایط بهتری پیدا کرد و بازیکنانی همچون امیرحسین اسفندیار، صابر کاظمی، میثم صالحی و علی اصغر مجرد نوید روزهای بهتر را به اهالی والیبال دادند.

سرمربی تیم ملی هم در تمجید از بازیکنان جوان تیمش گفت: از بازیکنان جوان تیم مثل صابر کاظمی، میثم صالحی، امیرحسین اسفندیار و آرمان صالحی خیلی راضی‌ام. به نظر من این بازیکنان آینده والیبال ایران هستند. آنها در جریان بازی تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا هر چه در توان دارند، در خدمت تیم به کار بگیرند. در اجرای بعضی از فاکتورها بسیار خوب عمل می‌کنند و در بعضی مهارت‌ها هم به کار و تمرین و تجربه نیاز دارند تا پخته شوند.

همچنین محمد موسوی، مدافع تیم ملی والیبال ایران هم گفت: می‌دانم در شرایط خوبی نیستیم، اما همه تلاش می‌کنیم برای آینده چون این مسابقات برای آینده و المپیک است. تیم جوان شده و امیدوارم نتایج بهتری برای آینده بگیریم.

امیدواری به روزهای آینده

به نظر می‌رسد والیبال ایران همچون گذشته در شروع یک تورنمنت با مشکلاتی روبه‌رو است، اما روند نتیجه گیری تیم ملی نشان داد که ملی‌پوشان نیاز به زمان دارند و می‌توان به روزهای آینده امیدوار بود. ضمن اینکه در بازی‌های هفته اول برخی از بازیکنان تیم ملی به دلایل مختلف نتوانستند در ترکیب تیم ملی حاضر شوند. شاید در هفته دوم شرایط تغییر کرده و آلکنو با تمام نفراتش بتواند مقابل قدرت‌های جهان صف آرایی کند.

مردان ایران هفته نخست لیگ ملت‌ها را با انجام سه بازی (۲ شکست مقابل ژاپن و روسیه و یک پیروزی مقابل هلند) به پایان رساندند و پس از ۳ روز استراحت، دیدارهای هفته دوم خود را طی سه روز پیاپی به ترتیب مقابل کانادا (پنج‌شنبه ساعت ۱۴: ۳۰)، ایتالیا (جمعه ساعت ۱۹) و بلغارستان (شنبه ساعت ۲۲) برگزار خواهند کرد.

 

 

منبع: فارس

ارسال نظر