|
کدخبر: 173793

واگذاری پرسپولیس و استقلال در دولت روحانی

دژپسند، وزیر اقتصاد اظهارکرد: برای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، آماده واگذاری هستند و برای این واگذاری باید تمام جوانب سنجیده شود.

ورزش واگذاری پرسپولیس و استقلال در دولت روحانی

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و امور دارایی در نشست خبری امروز خود با اعضای کمیسیون اقتصادی گفت: اگر هیات واگذاری دو نکته اعلامی سازمان بورس را برطرف کرد، این دو باشگاه آماده واگذاری است و تلاش داریم در این دولت انجام شود.

دژپسند، ۲۵ اسفندماه سال گذشته درخصوص بورسی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفته بود: اگر قرار باشد واگذاری‌ها در بورس انجام شود، باید براساس الزامات بورسی اقدام کنند. اگر به صورت مزایده و بدون بازار سرمایه واگذاری صورت بگیرد، الزاماتی دیگری باید رعایت شود. برنامه ما واگذاری این دو باشگاه است، اما مجموعه‌ای از الزامات باید رعایت شوند. بنابراین واگذاری این دو باشگاه مشروط و منوط به تحقق الزامات مرتبط با آن است.

نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با اشاره به این که ما خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را ضرورت می‌دانیم، گفت: این دو تیم از نیاز‌های جامعه هستند و اقدام مسئولان باید منجر به حفظ احساس امنیت بیش از ۶۰ میلیون طرفدار و حفظ موضوعات مالی و گردش صحیح اجرایی آنها شود.

وی با اشاره به نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با وزیر ورزش و جوانان که روز گذشته (سه‌شنبه) با محوریت موضوع خصوصی‌سازی و واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار شد، اظهارکرد: ما خصوصی‌سازی را ضرورت می‌دانیم، اما طبیعی است که این اقدامات باید قانونی انجام شود.

به گفته پژمانفر، بخشی از توضیحات وزیر ورزش و جوانان در نشست با این کمیسیون در مورد اقدامات صورت گرفته در راستای واگذاری این دو باشگاه، باید مستند و مکتوب شود. با توجه به شرایط و وضعیت بورس، مقداری نگران هستیم که نحوه واگذاری نتواند مسائل را حل و فصل کند که در نتیجه، بخشی از موضوعات را در جلسات دیگر و بخشی را به صورت مکتوب پیگیری می‌کنیم.

از سوی دیگر، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در تشریح نشست دیروز خود با نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درخصوص واگذاری و خصوصی‌سازی این دو باشگاه گفت: این موضوع با تلاش سازمان خصوصی‌سازی در حال شکل‌گیری است.

وی اضافه کرد: مسئولیت اصلی تمام این فرآیند‌ها با این سازمان است و مستندات، مدارک و گزارش‌های حسابرسی درحال‌حاضر در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است.

به گفته سلطانی‌فر، پس از مصوبه هیات عالی واگذاری در ۱۸ فروردین سال ۹۹ برای چگونگی واگذاری از طریق بازار سرمایه، بیست و سوم اسفند همان سال هم مصوبه دیگری ارائه دادند که به سازمان خصوصی‌سازی اجازه می‌داد پس از اخذ مجوز شورای‌عالی بورس این کار را انجام دهد.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ پرسش‌هایی درباره چگونگی اقدامات انجام شده و مراحل مختلف کار داشتند. برخی نمایندگان هم درباره شکل واگذاری نظر‌هایی داشتند که مقرر شد در جلسات دیگری با سازمان خصوصی‌سازی این موضوعات مطرح شود و فرآیند واگذاری سرخابی‌ها با درنظر گرفتن ملاحظات جلو برود و سهام در اختیار مردم قرار گیرد. فکر می‌کنیم پس از حدود ۴۰ سال انجام فرآیند خصوصی‌سازی به رشد و توسعه ورزش و فوتبال کشور و البته دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمک کند.

در بررسی پیشینه طرح بورسی شدن این دو باشگاه باید گفت با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها و تصویب دولت در سال ۱۳۸۸، پرسپولیس و استقلال در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند، اما در مردادماه سال ۱۳۹۴، دولت طی مصوبه‌ای این دو باشگاه را از فهرست واگذاری‌ها خارج کرد.

در سال ۱۳۹۷، این دو باشگاه دوباره در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش خبر از تصویب پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت داد. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در همان سال بر واگذاری سهام این دو باشگاه تا پایان سال ۹۷ تاکید و اعلام کرد. براین اساس، در سال ۱۳۹۷، این دو باشگاه دوباره در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند و مسعود سلطانی‌فر، خبر از تصویب پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت داد.

در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸، پس از برگزاری جلسات توسط نمایندگان مجلس، وزارت ورزش، بورس و...، صورت جلسه‌ای در شهریورماه، تهیه و به امضای رئیس وقت کمیسیون اصل ۴۴، رئیس فراکسیون ورزش مجلس، سازمان بورس، وزارت ورزش و نماینده سازمان خصوصی‌سازی رسید، اما بنابر صورت جلسه مذکور، این دو باشگاه قابلیت عرضه در فرابورس را نداشته و انجام این واگذاری، منوط به اجرای اصلاحات اساسی در صورت‌های مالی دو باشگاه و اصلاح ساختار مالی بود.

بنابراین سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری پرسپولیس و استقلال را به نیمه اول سال ۹۹ موکول و اعلام کرد که باشگاه‌های مذکور در مردادماه واگذار خواهند شد. به گفته وزیر ورزش نیز به دلیل فراهم نبودن شرایط، واگذاری سرخابی‌ها تا پایان سال ۹۸ به تعویق خواهد افتاد.

در حالی که بیش از ۱۰ سال از ماجرای واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال می‌گذرد، مسئولان وزارت اقتصاد و وزارت ورزش تنها به اعلام زمان‌های مختلف بسنده کرده و با گذشت هر یک از تاریخ‌های اعلامی، واگذاری به زمان دیگری موکول می‌شود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها