|
کدخبر: 168662

حمله تند مهدوی کیا به کمیته انضباطی؛ با چشم که نمی‌شود

مهدی مهدوی کیا با تاکید بر این که کمیته انضباطی در تشخیص سن بازیکن آکادمی کیا باید قوانین را رعایت کند، رای این کمیته را غیرمنطقی دانست.

ورزش حمله تند مهدوی کیا به کمیته انضباطی؛ با چشم که نمی‌شود

کمیته انضباطی هیات فوتبال استان تهران بعد از ماه‌ها بررسی شکایت چند باشگاه رده‌های سنی نوجوانان و جوانان، آکادمی کیا را به دلیل استفاده از بازیکن صغر سن و تخلف در این زمینه محکوم کرد و علاوه بر جریمه نقدی آکادمی و محرومیت دو ساله بازیکن، نتایج تیم هایی که با این تیم به رقابت پرداخته بودند نیز تغییر یافت. حال پس از درخواست تجدید نظر خواهی به کمیته استیناف از سوی آکادمی کیا، شایعه گرفتن آزمایش DNA از بازیکن مد نظر مطرح شده است.

مهدی مهدی کیا که میهمان تلفنی برنامه فوتبال برتر بود در این مورد توضیحاتی را ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید:

تقریبا سه سال پیش یک بازیکن به آکادمی ما مراجعه می‌کند و مدارک معتبری را ارائه می‌کند که از یک سال پیش بازی می‌کرده است و به تیم ما انتقال پیدا می‌کند. همه چیز مشخص و مدارک هم مورد تایید هیات فوتبال استان تهران بود. مدارک پزشکی هم مورد تایید فدراسیون پزشکی ورزشی قرار گرفته بود. این بازیکن فعالیتش را در تیم ما شروع می‌کند و بعد از مدتی بعضی از تیم‌ها معترض می‌شوند. این حق شان است که شکایت کنند و ما مشکلی نداشت.

پرونده دو سال پیش بسته شده بود

در چنین شرایطی که مشکل سن به وجود می‌آید، مخصوصا در شرایط سنی زیر ۱۸ سال، نخستین اتفاقی که می‌افتد باید بازیکن به ایفمارک مراجعه کند و سن او دقیقا تشیخص داده شود. طبق روال این اتفاق می‌افتد و آن جا اعلام می‌شود که سن او مشکلی نداشته است. من قصه دو سال پیش را می‌گویم که این کارها انجام شد و پرونده مختومه اعلام می‌شود. این‌ها صحبت هایی بود که اصلا منطقی نبود و بازیکن به کارش در آکادمی ما ادامه می‌دهد تا اینکه دوباره این موضوع به جریان می‌افتد.

پرونده را دوباره به جریان انداختند

می دانید که وقتی به موضوعی رسیدگی می‌شود، طبق قانون رسیدگی مجدد به آن الزامی ندارد. کمیته محترم انضباطی که یک نفر جدید به آن اضافه شده اعلام کرد که این جریان باید دوباره از اول پیگیری شود. ما هم هیچ مشکلی نداشتیم و گفتیم که هیچ ایرادی ندارد. گفتیم که هر موضوعی که می‌خواهید در خدمتتان هستیم و بازیکنمان هم اینجاست.

یک تست ام آر‌ای ساده نیاز است

ادعا شد که بازیکن ۲۲ ساله است و طبق قوانین فیفا وقتی یک بازیکنی به تست استخوان می‌رود و صفحه رشدش مشخص می‌شود اگر تا ۱۷ سال پر شود جزو بازیکنان بزرگسال محسوب می‌شود و معلوم می‌گردد که سنش بالای ۱۷ سال است. با یک تست ام آر‌ای خیلی ساده از دست این بچه که در ایفمارک انجام می‌شود، مشخص می‌شد که بالای ۱۷ سال است یا نه. این راحت‌ترین اقدامی بود که می‌شد انجام داد و جنجالی هم صورت نمی‌گرفت. اگر می‌گفتند ۱۶ سال سخت بود اما وقتی گفتند ۲۲ سال با این تست خیلی راحت می‌شد تشخیص داد که آنها راست می‌گویند یا نه

پیش از جام جهانی ریسک نکردیم و ۵ بازیکن را خط زدیم

وقتی جام جهانی زیر ۱۷ سال برگزار می‌شود همه تیم‌های ملی موظف هستند که این تست را از بازیکنان گرفته و با خود به مسابقات ببرند که اگر لازم شد آن را ارائه کنند. من چون در جام جهانی ۲۰۱۳ در تیم ملی جوانان بودم به خاطر همین داستان ۵ تا از بازیکنان مان را یک هفته قبل از مسابقات از دست دادیم چون وقتی که ام آر‌ای گرفته شد اعلام کردند که صفحه رشدشان پر شده و ممکن است که آنجا ایرادی پیدا شود. با وجود اینکه بازیکنان قانونی بودند. به همین دلیل به ما پیشنهاد شد که این ۵ بازیکن را یک هفته قبل از بازی‌ها خط بزنیم و مدارکش هم موجود هست.

قوانین فیفا در این پرونده رعایت نشده است

در روند رسیدگی به این پرونده برخلاف چیزی که فیفا گفته و به راحتی می‌توانیم سن بازیکن را تشخیص دهیم، کمیته انضباطی چنین کاری را انجام نداده است. نفر جدیدی که به این کمیته اضافه شده اعتقاد دارد که من این کار را با چشمان خودم انجام می‌دهم. ایشان می‌گویند که من آدم باتجربه‌ای هستم و با چشم تشخیص می‌دهم. اسم ایشان را دقیقا نمی‌دانم ولی آقای مسنی هستند.

گویا چشم به تست ارجحیت دارد!

شما یک پزشک بیاورید به برنامه و حتی از پزشکان تیم ملی هم می‌توانید بپرسید؛ ولی گویا چشم به تست‌های پزشکی و قوانین فیفا و دستگاه‌های میلیونی در جهان ارجحیت دارد. ما کلی اصرار کردیم که مگر نمی‌گویید بازیکن ما مشکل سن دارد، خب بفرستید در ایفمارک تست بدهد. دیگه استخوان دست او را که نمی‌توانیم دستکاری کنیم. ما نمی‌گوییم ۲۲ سال که به آن می‌خندم حتی اگر گفتند ۱۷ سال من شخصا هر جایی که شما بگویید من از همه عذرخواهی می‌کنم و می‌گویم که بزرگترین اشتباه فوتبال ایران را انجام دادیم. ولی با من با منطق صحبت کنید من نمی‌توانم قبول کنم که یک عضو محترم کمیته انضباطی بگوید که من سن را با چشم تشخیص می‌دهم. من نمی‌توانم قبول کنم. اگر مدیرعاملی این را قبول می‌کند بیاید بگوید.

مملکت قانون دارد

اگر مشکلی در مدارک به وجود آمده مملکت قانون دارد و باید به اداره مربوطه مراجعه کنید. اگر شناسنامه مشکل دارد باید به ثبت احوال مراجعه کنید. اگر پاسپورت مشکل دارد باید از اداره گذرنامه استعلام بگیرید. اگر مسئله آموزش و پروش ایراد دارد باید از این اداره پیگیری کنید. اگر برادری دو نفر را قبول ندارید با چشم که نمی‌توانید این ادعا را بکنید. این‌ها در دنیا اثبات شده است. اگر کسی سر ارث و میراث ادعا کند که پسر یک نفر است و او در دادگاه انکار کند و دادگاه بیاید و بگوید بله چون شما می‌گویید نیست قبول است که نمی‌شود؛ دنیا قانون دارد و شما باید تست دی ان‌ای بدهید. اگر یک پزشک با دلایل منطقی بگوید که یک نفر با چشم می‌تواند سن یک نفر را تشخیص بدهد و این به تست‌های ایفمارک و ام آر‌ای ارجحیت دارد من تسلیم هستم.

 

منبع: ورزش3

ارسال نظر