|
کدخبر: 167028

همه احتمالات برای دربی آسیایی

در دور حذفی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا امکان دارد استقلال و پرسپولیس به مصاف هم بروند

ورزش همه احتمالات برای دربی آسیایی

کمتر هواداری تصور می‌کرد که سرخابی‌های پایتخت زودتر از تمام قدرت‌های فوتبال آسیا به شش امتیاز دست پیدا کنند اما این اتفاق رخ داده و پرسپولیس با پیروزی مقابل الوحده و الریان صدرنشین شده و استقلال با غلبه بر الاهلی و الشرطه جایگاه نخست را تصاحب کرده است؛ حالا سوال مهم این است که آیا سرانجام پرسپولیس و استقلال در لیگ قهرمانان به هم می‌رسند یا خیر؟

این نخستین فصل لیگ قهرمانان آسیاست که با حضور 40 تیم برگزار می‌شود و 20 تیم منطقه غرب در 5 گروه چهار تیمی، مقابل هم قرار گرفته‌اند. باوجود افزایش تیم اما نخستین مرحله حذفی، مثل سال‌های قبل با حضور 16 تیم (شرق و غرب) به انجام می‌رسد و بنابراین فقط تیم های سرگروه به صورت قطعی راهی مرحله بعد خواهند شد و بعد سه تیم دوم برتر هر منطقه نیز به آن‌ها ملحق می‌شوند.

حال در چنین شرایطی، معادله سختی برای انتخاب حریفان تیم‌های سرگروه به وجود می‌آید که کنفدراسیون فوتبال آسیا، حل آن را نه با قرعه‌کشی بلکه با جدولی عجیب، عملی کرده است. در این جدول، انتخاب حریف هر کدام از 5 تیم صدرنشین، به این بستگی دارد که کدام سه تیم از گروه بالا بیایند. استثنای جدول نیز، عدم تقابل دو تیمی است که در مرحله قبل، بایکدیگر هم‌گروه بودند.

پرسپولیس و استقلال؛ هر دو صدرنشین

اگر هر دو تیم پرسپولیس و استقلال مرحله گروهی لیگ قهرمانان را با صدرنشینی به اتمام برسانند، فقط یک احتمال از 10 احتمال، سرخابی‌ها را مقابل هم قرار می‌دهد؛ آن یک حالت، صعود تیم دوم گروه‌ خودشان به همراه تیم دوم گروه A؛ گروهی که الهلال در آن حضور دارد.

پرسپولیس صدرنشین، استقلال تیم دوم

اگر پرسپولیس جایگاه کنونی‌اش را حفظ کند اما استقلال قافیه را به رقبا ببازد، وقوع دربی آسیایی، بالاترین احتمال را برای پرسپولیس خواهد داشت و هیچ حریفی به اندازه استقلال به این تیم نزدیک نخواهد بود. یعنی از 10 حالت ممکن، 4 تا حکم به دربی می‌دهد و 6 تای دیگر هم حالت‌های متفاوت هستند.

پرسپولیس تیم دوم، استقلال صدرنشین

اگر عکس اتفاق بالا رخ دهد، دو حالت حکم به دیدار پرسپولیس و استقلال می‌دهد. برای استقلال در صورت صدرنشینی، محتمل‌ترین اتفاق، تقابل با بهترین تیم دوم گروه A یعنی تیمی از بین استقلال تاجیکستان، شباب الاهلی امارات و آلمالیق ازبکستان است. دو حالت هم دیدار با پرسپولیس را نشان می‌دهد:

1-صعود تیم دوم گروه‌های B، C و E  و همچنین

2-صعود تیم دوم گروه‌های B، D و E

پرسپولیس تیم دوم، استقلال تیم دوم

تیم‌های دوم هرگز در مرحله یک هشتم نهایی تقابلی باهم نخواهند داشت و پرسپولیس و استقلال نیز اگر به عنوان بهترین تیم دوم صعود کنند، حداقل در مرحله اول حذفی باهم رودررو نخواهند شد. البته احتمال این‌که این دو تیم هر دو در گروه خودشان دوم شوند هم خیلی کم است.

 

 

ارسال نظر