|
کدخبر: 151616

هاشمیان: انصاریان آمبولی ریه نداشته است

دکتر هاشمیان می‌گوید که علی انصاریان آمبولی ریه یا لخته خون نداشته اما اکسیژن رسانی خون او بسیار پایین است.

ورزش هاشمیان: انصاریان آمبولی ریه نداشته است

محمدرضا هاشمیان پزشک معالج علی انصاریان در گفت‌وگویی که دقایقی قبل با خبرنگاران حاضر در بیمارستان فرهیختگان داشت، در خصوص وضعیت پیشکسوت فوتبال ایران توضیحاتی را ارائه کرد.

* اکسیژن رسانی ریه فقط با دستگاه برقرار بوده است

آقا علی انصاریان که به بیماری کووید۱۹ و ARDS که بیماری درگیرکننده ریه است، دچار شده بود، سیتی اسکن ایشان نشان می‌داد که قاعده ریه را به خصوص گرفته بود و آنجا فیبروس تشکیل شده بود. ایشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فرهیختگان بستری شدند، بعد از دو روز تهویه مکانیکی غیرتهاجمی شروع می‌شود. ایشان تا دیروز شرایط نسبتا پایداری با تهویه غیرتهاجمی داشتند، گویی این که اگر تهویه غیرتهاجمی برایشان برقرار نمی‌شد، از نظر اکسیژن رسانی ریه درگیر کارایی نداشت.

* انصاریان آمبولی ریه یا لخته خون ندارد

به طور ناگهانی دیروز بعد از ظهر ساعت ۲۰: ۳۰ ایشان دچار تنگی نفس فزاینده و افت اکسیژن رسانی خون و افزایش تعداد تنفس می‌شوند، راهی جز اقدام تهاجمی برایشان وجود نداشت و لوله‌گذاری داخل تراشه و وصل کردن به دستگاه تهویه مکانیکی برایشان اتفاق افتاد. عکس‌های ریه که بلافاصله از ریه ایشان به صورت سریالی گرفته شد، چندان جالب نبود. عکس‌های صبح نسبت به دیشب بهتر است اما شرایط همان شرایط است. بررسی‌های قلبی نشان می‌دهد که ایشان مشکل قلبی یا آمبولی و لخته خون ندارند. اندام‌های دیگر هم دچار لخته نبودند. پس بنابراین بیماری فقط به صورت درگیری ریه بود. البته عفونت‌های دیگر در کار هستند، یک ویروس دیگر هم پیدا کردیم که آن هم تحت درمان قرار گرفتند. اساتید دیگری که علاقه داشتند در تیم حضور پیدا کنند، اینجا تشریف دارند و کمک می‌کنند. انواع داروهایی که در کشور برای کرونا وجود داشت، برای ایشان هم استفاده شد.

* سطح اکسیژن رسانی باید بالا باشد

نکته مهم این که حال حاضر از نظر فشار خون با داروهایی که موظف هستند فشار خون را افزایش دهند، کار می‌شود. امیدواریم نقایصی که در ارگان‌های دیگر اتفاق می‌افتد، برای ایشان اتفاق نیفتد. اگر سطح اکسیژن رسانی بتواند بالا قرار بگیرد، همه این وضعیت‌ها خوب است، اگر سطح اکسیژن رسانی بالا نباشد خطر بسیار بسیار جدی خواهد بود.

* ایشان بدون اکسیژن رسانی پرفشار هوشیار نبوده اند

وضعیت ایشان با تهویه غیرتهاجمی یک کار بسیار تخصصی است که ادامه پیدا می‌کند. خیلی بیماران ممکن است وضعیتشان به خواب مصنوعی برسد. ما با تهویه مکانیکی غیرتهاجمی بیماران را هوشیار نگه می‌داریم و اینطور جلو می‌رویم و اینطور نبوده که ایشان بدون اکسیژن پرفشار هوشیار باشند.

* ضربه‌پذیری قلب روی عدد ۵۰ درصد است

ایشان افزایش ضربان قلب داشتند، چون قلب یک ورزشکار همیشه در یک تعادلی قرار دارد و برای ایشان هم وجود داشت اما از دیشب بالا رفته. دلایلی را بررسی کردیم و خداراشکر آمبولی ریه نداشتند اما علت اصلی این است که اکسیژن رسانی پایین است و در این شرایط قلب باید پرکارتر شود. اندکسی که ضربه‌پذیری قلب را نشان می‌دهد، در حدود همان ۵۰ درصد است که وضعیت قلبی مناسبی است و همین وضعیت قلبی مناسب است که می‌تواند فشار را تحمل کند. شاید در انسان‌های دیگر که ورزشکار نباشند نتوانند این درگیری را تحمل کنند.

* ما جوانان زیادی را بدون بیماری زمینه‌ای از دست دادیم

ما در کشورمان در بخش‌ای سی یو، بیماران جوان و سالم بسیار داشتیم و اینطور نبوده که فقط پیرها و ناتوان‌ها درگیر کرونا باشند. ما جوانان زیادی را از دست دادیم و چیز جدیدی برایمان نیست. این فرضیه که مردم فکر می‌کنند ویروس حتما باید از کشور دیگری بیاید، یک بحث جداست. یک فاکتور مهم دیر رسیدن به بیمارستان است، آقای انصاریان هم پس از یک هفته درگیری شدید ریوی وارد بیمارستان شدند اما خب در خصوص دیگر بیماران این شرایط می‌تواند تغییر کند.

* تغییر بیمارستان کار صحیحی نیست

اولا انتقال بیماران در این شرایط اصلا کار صحیحی نیست، به طور کلی در همه جای دنیا‌ای سی یو کلوز یعنی آنها که فوق تخصص‌ای سی یو دارند، شرایط بهتری دارند.

 

منبع: ورزش3

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها