|
کدخبر: 129897

عامل موفقیت پرسپولیس یحیی گل محمدی

گل محمدی و پرسپولیس به فینال آسیا رسیدند و حالا از شانس خوبی هم برای قهرمانی برخورد دارند و قصد داریم علل موفقیت پرسپولیس با سرمربی جوانش را بررسی کنیم

ورزش عامل موفقیت پرسپولیس یحیی گل محمدی

در فصل ۲۰۲۰ لیگ قهرمانان آسیا که دو نماینده از چهار نماینده ایران (شهرخودرو و سپاهان) در مرحله گروهی حذف شدند و یک نماینده هم (استقلال) در مرحله ۱/۸ و مقابل پاختاکور، پرسپولیس توانست برای دومین بار طی سه سال اخیر راهی فینال لیگ قهرمانان شود و حالا آن‌ها برای قهرمانی در آسیا آماده می شوند. پرسپولیس با گل محمدی در رده بندی باشگاه‌های جهان رتبه‌ای دو رقمی دارد و با توجه به قهرمانی احتمالی در آسیا و در نتیجه صعود به جام باشگاه‌های جهان، می‌تواند رتبه خود را بهتر هم کند.

سرخپوشان تا قبل از وقفه کرونایی، از دو بازی تنها یک امتیاز کسب کردند و با آغاز مجدد بازی‌ها دست به خلق کار بزرگی زدند و به عنوان صدرنشین در گروهی پیچیده و عجیب به مرحله بعد صعود کردند. در مرحله ۱/۸ نهایی، با السد و شاگردان ژاوی روبه‌رو شدند و آخرین نماینده قطر را هم حذف کردند تا با صعود به مرحله بعد به مصاف پاختاکور بروند؛ پاختاکوری که مانع صعود استقلال و برگزاری دربی آسیایی شد. تیم ازبکستانی هم در نهایت برابر پرسپولیس تن به شکست داد تا النصرعربستان در فینال غرب برابر پرسپولیس قرار بگیرد و آنها هم در ضربات پنالتی مغلوب سرخ‌ها شدند؛ دیداری که حرف و حدیث های فراوانی هم داشت و النصری‌ها امیدوار بودند تا با رای AFC آنها به فینال برسند.

گل محمدی و پرسپولیس به فینال آسیا رسیدند و حالا از شانس خوبی هم برای قهرمانی برخورد دارند و قصد داریم علل موفقیت پرسپولیس با سرمربی جوانش را بررسی کنیم.

خریدهای جدید پرسپولیس، عصای دست پرسپولیس و گل محمدی در آسیا

با باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی، پرسپولیس طی چند روز توانست سعید آقایی، حامد لک، عیسی آل‌کثیر، احسان پهلوان، میلاد سرلک، علی شجاعی و آرمان رمضانی را به خدمت بگیرد و با تیمی که نزدیک به یک سوم آن کاملاً جدید و تازه به باشگاه ملحق شده‌اند راهی مسابقات آسیایی شد. خریدهایی که همگی جاهای خالی و نقاط ضعف پرسپولیس را پر می‌کردند و با کمترین میزان هماهنگی با هم نقش کلیدی در موفقیت پرسپولیس ایفا کردند.

حامد لک با ۵ کلین‌‌شیت از ۷ بازی و فقط ۲ گل خورده از نقطه پنالتی، عملکرد بی‌نظیری را درون دروازه پرسپولیس به نمایش گذاشت و به خوبی توانست جای خالی بیرانوند را پر کند. سعید آقایی در سمت چپ خط دفاعی، با سانترهای ویرانگر خودش، موقعیت‌های گلزنی برای مهاجمان را فراهم می‌کرد و میلاد سرلک هم در میانه زمین به همراه ستارگانی مثل بشار رسن، نوراللهی و کامیابی‌نیا نقش موثری در اجرای تکنیک‌های پرسپولیس داشتند و بسیار خوش درخشیدند. احسان پهلوان در بازی برابر الشارجه یکی از بهترین عملکرد هایش را ارائه داد و با دو پاس‌گل در دقایق ۲ و ۴۴ نقش مهم و انکارناپذیری در پیروزی پرگل قرمزها داشت. دیگر مهاجم جدید پرسپولیس یعنی آرمان رمضانی هم در معدود دقایقی که در میدان حاضر بود عملکرد قابل قبولی را به نمایش گذاشت و در دیدار مقابل الشارجه او هم توانست یکی از پاس‌گل های تیمش را به نام خودش ثبت کند؛ هرچند او دیدار برابر السد را هم به خاطر محرومیت از دست داد. علی شجاعی بازیکن سابق نساجی هم پنالتی پنجم و پیروزی بخش پرسپولیس برابر النصر را به گل تبدیل کرد تا پرسپولیس راهی فینال شود.

اما بدون شک درخشان‌ترین خرید پرسپولیس را می توان به عیسی آل‌کثیر نسبت داد. آل‌کثیر از همان بازی اول با انگیزه نشان داد و با موقعیت‌هایی که ایجاد کرد خود را جانشین لایقی برای علیپور و ترابی معرفی کرد؛ در بازی دوم پنالتی منجر به گل تیمش را بدست آورد و در بازی با نماینده امارات پایش به گلزنی باز شد. در دیدار برابر السد در حساس‌ترین موقع گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر رساند و در دیدار نیمه‌نهایی مقابل پاختاکور با دبل خود قرمزهای پایتخت را به فینال رساند؛ دیداری که باعث شد آل‌کثیر به خاطر شادی گلش ۶ ماه از فعالیت‌های فوتبالی محروم شود! عملکرد درخشان خریدهای پرسپولیس حسابی به کمک این تیم آمد و یکی از عوامل صعود پرسپولیس به فینال بود.

انگیزه و عزم جدی پرسپولیس برای رسیدن به فینال آسیا و حتی قهرمانی

قرمزهای پایتخت برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان، از انگیزه‌های خاصی هم برخوردار بودند. آنها امیدوارند حالا که به فینال آسیا رسیده‌اند، کار نیمه تمام سال ۲۰۱۸ با برانکو را حالا با یحیی گل محمدی به سرانجام برسانند و قهرمانی آسیا را به ویترین افتخارات خود اضافه کنند؛ از طرفی دیگر از دیدگاه پرسپولیسی‌ها رسیدن به فینال و درخشش در آسیا مهر تاییدی است بر قدرت و قهرمانی های پیاپی آن‌ها در ۴ سال اخیر و به این ترتیب سرخ ها با این موفقیت ثابت کردند قهرمانی های لیگ فقط حاصل تلاش خودشان است و نه عوامل دیگر و کمک های غیبی.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود پرسپولیس برای قهرمانی با انگیزه مضاعف به مصاف رقیب خود از شرق آسیا برود، راهیابی به جام باشگاه‌های جهان ۲۰۲۰ و شاید ۲۰۲۱ باشد! ( با توجه به برنامه احتمالی جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۱ که قبل از فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، احتمالا تیم های اول و دوم فصل ۲۰۲۰ راهی جام باشگاه‌های جهان ۲۰۲۱ می‌شودند؛ مگر برنامه مسابقات تغییر کند) اگر این اتفاق رخ بدهد سود قابل توجهی هم برای پرسپولیس به همراه خواهد داشت و در آن صورت پرسپولیس با تیمی خارج از قاره آسیا هم در یک دیدار رسمی روبه‌رو می‌شود.

این دلایل و اتفاقات همه و همه انگیزه های شاگردان یحیی را برای درخشش در آسیا افزایش می‌دهد و حال باید دید آن‌ها در فینال چه می‌کنند.

گل محمدی، ورژن ایرانی برانکو ایوانکوویچ

بدون شک یک تیم هرچقدر هم که قدرتمند باشد، بدون داشتن سرمربی موفق و کارآمد، چندان شانسی برای رسیدن به موفقیت نخواهد داشت و پرسپولیس هم از این قاعده مستثنی نیست. با رفتن برانکو و کالدرون، نیمکت سرخ‌ها بار دیگر به یک سرمربی ایرانی سپرده شد. یحیی از شهرخودرو شگفتی‌ساز جدا شد و به پرسپولیس پیوست و فراتر از حد انتظار هم ظاهر شد؛ پرسپولیس را برای چهارمین سال متوالی قهرمان لیگ ایران کرد و در لیگ قهرمانان هم همراه این تیم فینالیست آسیا شد، آن‌هم در شرایط عجیب و غریب گروه سوم که دائماً جایگاه تیم ها در حال تغییر بود.

پرسپولیس با گل محمدی در زمینه مالکیت توپ بین تیم‌های غرب آسیا بعد از السد در جایگاه دوم قرار گرفت. آن‌ها با ۵۶.۲ درصد میانگین با پاس کاری‌های متوالی سعی بر کنترل بازی و دیکته قدرت خود بر رقبا داشتند و از این حیث موفق هم بودند. پرسپولیس فقط در تقابل با السد و نیمه دوم وقت‌های اضافه برابر النصر عربستان که ده نفره بودند مالکیت توپ کمتری نسبت به رقبا داشت. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد تکنیک‌های گل محمدی جواب داده، با این تفاسیر می‌توان گفت گل محمدی به خوبی توانسته سیستم بازی مدنظرش را در تیم پیاده کند و به موفقیت دل‌خواهش هم رسیده است.

خط دفاعی پرسپولیس، دژی محکم در برابر حریفان و تاثیرگذار روی گل‌های پرسپولیس

یکی از نقاط قوت پرسپولیس، خط دفاعی مستحکم و قدرتمند این تیم است؛ جایی که سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان به همراه سیامک نعمتی، محمد نادری و سعید آقایی حاضر هستند و باعث شده‌اند پرسپولیس در خط دفاع درخشان‌تر از همیشه ظاهر شود و در این سال‌ها رکوردهای زیادی هم جابجا کرده‌اند. این خط دفاعی درخشان به همراه حامد لک در فصل جاری لیگ قهرمانان از هفت بازی فقط دو گل آن‌هم از روی نقطه پنالتی دریافت کردند و با ۵ کلین‌شیت رکورددار این فصل مسابقات هستند. نکته جالب‌تر تاثیرگذاری این خط دفاعی روی گل های مهم پرسپولیس در این فصل آسیا است.

پرسپولیس در نخستین بازی برابر التعاون با گل دقیقه ۸۳ شجاع خلیل‌زاده به پیروزی رسید، خلیل زاده در دیدار برابر الشارجه هم با گل زودهنگامش زمینه ساز پیروزی پرگل تیمش را فراهم کرد؛ در دیدار برابر پاختاکور دو مدافع کناری قرمزها یعنی سیامک نعمتی و سعید آقایی پاس گل دادند تا با دبل آل‌کثیر پرسپولیس رقیب ازبکستانی را هم از پیش رو بردارد. در ضربات پنالتی مقابل النصر هم چهار پنالتی از پنج پنالتی پرسپولیس را مدافعان این تیم یعنی کنعانی‌زادگان، نعمتی، خلیل‌زاده و مدافع هافبک تازه وارد تیم، علی شجاعی تبدیل به گل کردند تا خط دفاعی پرسپولیس علاوه بر لیگ برتر، در آسیا هم قدرت نمایی کند.

فصل جدید لیگ ایران از ۱۶ آبان ماه آغاز می‌شود و پرسپولیس علاوه بر لیگ، در فینال لیگ قهرمانان آسیا هم باید به میدان برود. در صورت قهرمانی جام باشگاه‌های جهان هم به آن اضافه می‌شود؛ فصلی شلوغ که سرخپوشان امیدوارند با موفقیت حداکثری آن ‌را به اتمام برسانند.

منبع: طرفداری

ارسال نظر