|
کدخبر: 96247

همبستگی فعالان نمایشگاهی جواب داد

نیم قرن از زمان آغاز فعالیت صنعت نمایشگاهی در ایران زمان می‌گذرد، اما این عرصه هرگز ازسوی نهادهای رسمی کشور به رسمیت شناخته نشده است.

گسترش نیوز - اگرچه ۳ تشکل با ساختار رسمی و قانونی در حوزه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی فعال هستند، اما برگ برنده اعطای مجوز رویدادها اغلب در انحصار وزارتخانه‌ها و تشکل‌های قدرتمندی مانند اتاق اصناف و اتاق بازرگانی بوده است.

به‌تازگی اما شیوع ویروس کرونا و وارد آمدن فشارهای زیاد به فعالان این عرصه، برای نخستین‌بار شاهد ایجاد موجی از همبستگی بودیم که اثر مطلوب آن در بلندمدت قابل مشاهده خواهد بود. اگر صنعت نمایشگاهی ایران امروز به‌واسطه استفاده از ظرفیت سالن‌های نمایشگاهی به‌عنوان مراکز نگهداری از بیماران مبتلا به کرونا، در تعطیلی کامل است و پیش‌بینی می‌شود، تا ابتدای تیرماه، امکان هیچ‌گونه فعالیت نمایشگاهی وجود نداشته باشد اما حالا تمام نهادهای دولتی این صنف را مستقل و قدرتمند می‌شناسند.

۴ درخواست مهم فعالان نمایشگاهی

ماجرا از آنجا آغاز شد که فعالان این عرصه به پیشنهاد موسسه صمت، در نامه‌ای مشترک به وزیران اقتصادی دولت، خواستار توجه هرچه بیشتر به معیشت و وضعیت گذران زندگی این صنعت شدند. نامه الکترونیکی اهالی صنعت نمایشگاهی به امضای حدود ۹۰۰ نفر از فعالان این عرصه رسید و ضمن انتشار در رسانه‌های کشور به عنوان یک مطالبه جمعی به دفتر ۳ وزیر ارسال شد.

درخواست فعالان نمایشگاهی شامل ۴ بند اصلی بوده است:

۱-به‌منظور حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی کشور و توجه به موضوع اشتغالزایی، فعالیت‌های نمایشگاهی در فهرست مشاغل آسیب‌دیده قرار گرفته تا امکان استفاده از وام‌های کم‌بهره برای تامین نقدینگی آنها برای گذر از این دوره و حفظ اشتغال و سرمایه‌های انسانی موجود فراهم شود.

۲- حمایت ویژه صندوق بیمه بیکاری از افرادی که در شرکت‌های مرتبط با این صنعت شغل خودرا از دست داده‌اند.

۳-لیست بیمه‌های اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹،‌ براساس لیست بیمه بهمن۹۸مورد قبول سازمان تامین اجتماعی قرارگیرد.

۴-کاهش تعرفه مالیات نمایشگاهی که از بالاترین ضرایب مالیاتی کشور محسوب می‌شود.

گام اول؛ دفاع مرد شماره یک صنعت نمایشگاهی

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی خواست تا فعالیت‌های نمایشگاهی در فهرست مشاغل آسیب‌دیده قرار گیرد.

بهمن حسین‌زاده در نامه‌ای به محمد شریعتمداری خواست تا با ارائه تسهیلات به فعالان صنعت نمایشگاهی همچون قرار دادن این مشاغل در فهرست مشاغل آسیب‌دیده نسبت به جبران خسارات واردشده به آنها در زمان شیوع ویروس کرونا اقدام کند.

در بخشی از این نامه آمده بود: «متأسفانه شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های بین‌المللی توأمان اثرات منفی را بر تسهیل منابع مالی ارزی و ریالی صنعت نمایشگاهی کشور ایجاد کرده و جامعه بزرگ فعالان و شاغلان این صنعت بزرگ با حدود هزار شرکت فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با رکود بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده که برای پرداخت هزینه‌های ثابت و جاری خود و تحقق برنامه‌های اجرایی سال ۱۳۹۹ با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و به همین دلیل افزایش بیکاری را در این صنعت به‌‌طور جدی دامن می‌زند. صنعت نمایشگاهی ایران که با کمترین میزان سرمایه بیشترین اشتغالزایی را ایجاد کرده و خدود 150 فعالیت اقتصادی با آن در ارتباط هستند در صورت حمایت و توجه جدی دولت‌ به آن، در مقطع کنونی و برای عبور از بحران فعلی می‌تواند دوباره با برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی شرایط جدید و موثرتری را برای رونق بخشیدن به فعالیتهای اقتصادی کشور ایجاد کند.»

ورود جدی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت

همزمان با طرح چالش از سوی بخش خصوصی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نامه به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار پیش‌بینی اعتبارات لازم مالی و ارزی برای حمایت از فعالان نمایشگاهی شد. در پیگیری و درخواست وزیر صنعت و معدن و تجارت به اسحاق جهانگیری آمده بود؛

شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مطابق قانون اساسنامه و مصوب مجلس شورای اسلامی وظیفه معرفی دستاوردها، تولیدات صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدمات بازرگانی و فنی‌مهندسی در داخل و خارج کشور را عهده‌دار است. لیکن با شیوع ویروس کرونا تمامی فعالیت‌های نمایشگاهی از بهمن سال ۱۳۹۸ لغو و به حالت تعلیق در آمده است. از این‌رو در سال جهش تولید، اشتغالزایی و رونق کسب و کار حمایت همه جانبه از صنعت نمایشگاهی را می‌طلبد.

ورود معاون اقتصادی روحانی به چالش صنعت نمایشگاهی به دستور جهانگیری

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، با دریافت مطالبات حوزه نمایشگاهی کشور و بررسی دقیق آنها در نهایت این نامه‌ها را برای اقدام به «کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا» در معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری ارجاع داد و فعالان نمایشگاهی منتظر اقدامات نهاوندیان و کارگروه مربوط شدند.

در متن نامه جهانگیری آمده است:

جناب آقای دکتر نهاوندیان

معاون محترم اقتصادی رئیس‌جمهوری

سلام علیکم

احتراما به پیوست تصویر نامه شماره..... درباره ارسال نامه رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، پیرامون خسارت‌های واردشده به نمایشگاه در زمان بحران کنترل بیماری کرونا می‌گردد. با عنایت به طرح موضوعات مشابه در کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا خواهشمند است دستور فرمایید موضوع مورد بررسی و اقدامات لازم در این رابطه انجام شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها