|
کدخبر: 75267

گزارش گسترش نیوز از برگزاری رویدادهای آفرود در سراسر ایران؛

توسعه گردشگری با شاسی بلندهای ماجراجو + تصاویر

چند سالی است که در سراسر کشور شاهد برگزاری رویدادهای مرتبط با خودروهای آفرود هستیم. گذشته از اثری که این رویدادها در حوزه توسعه گردشگری دارند، به نظر می‌رسد این نوع رویدادها برای بازدید‌کننده دارای جذابیت‌های منحصربه‌فرد بوده و هیجان مطلق در رفتار و چهره تمام بازدیدکنندگان قابل‌مشاهده است.

گسترش نیوز - وقتی برای نخستین بار در مهرماه سال ۹۷ در برج میلاد برگزار شد، مهدی سیف رئیس وقت ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: «این نوع نمایشگاه‌ها سابقه برگزاری چندانی در کل کشور ندارند اما آغازی هستند برای شناخته شدن هر چه‌بهتر ظرفیت‌های گردشگری در موضوعات خاص و دارای جذابیت.»

FAK4054.JPG

این شاید بهترین تعریفی باشد که برای اهداف رویدادهای مرتبط با کمپینگ و آفرود می‌توان در نظر گرفت. ایران به‌عنوان کشوری که متنوع‌ترین طبیعت را در میان کشورهای همسایه دارد، احتمالاً قادر است با کمترین هزینه در حوزه جذب گردشگر طبیعت واردشده و با اتکا به حوزه کمپینگ و آفرود درآمدهای پایداری را ایجاد کند.

نمایشگاه خودرو‌های کلاسیک، آفرود و اسپرت در سنندج همین چند روز قبل برگزار شد. در این نمایشگاه شرکت‌کنندگانی از استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، همدان، کرمانشاه ایلام، تهران و مرکزی حضور داشتند و خودرو‌های مختلفی را شامل خودرو‌های کلاسیک، آفرود و تیونینگ شده و همچنین خودرو‌های اسپرت با طراحی‌های خاص به نمایش گذاشتند. به بهانه برگزاری این رویداد بد نیست در ادامه نگاهی داشته باشیم به چند رویداد مرتبط حوزه آفرود که در شهرهای مختلف ایران برگزارشده است. با گسترش نیوز همراه باشید:

اصفهان؛ قدیمی‌ترین میزبان آفرودبازها

سابقه برگزاری رویدادهای مرتبط با آفرود و کمپینگ در اصفهان به سال ۹۴ برمی‌گردد! این یعنی احتمالاً سایت نمایشگاهی نصف جهان نخستین بار ایده چنین اتفاقی را به نام خودش ثبت کرده است. البته نمایشگاه آفرود در این شهر بخشی از یک رویداد بزرگ‌تر است.

در رویداد اسفندماه اصفهان انواع خودروهای آفرود، که توانایی رانندگی در مسیرهای ناهموار محیط‌‌های سخت و خشن طبیعت را دارد و گذر از جاده‌های صعب‌العبور را به چالش می‌کشد، حضور دارند. در سیستم تعلیق بیشتر این خودروها از فنربندی و کمک‌فنرهای مغناطیسی و خاص استفاده‌شده و سطح فنی خودرو و مهارت مناسب راننده هر دو باهم عامل تأثیرگذار در چگونگی عملکرد خودرو است.

این نمایشگاه با همکاری کمیته خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک و کمیته خودروهای آفرود هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان اصفهان در هشت هزار مترمربع فضای نمایشگاهی و در چهار سالن برگزار شد.

ازجمله ویژگی‌های این نمایشگاه می‌توان به نمایش خودروهای شخصیت‌های مطرح تاریخی کشورمان مانند معتمدالدوله، پسر ظل‌السلطان حاکم اصفهان در زمان قاجار اشاره کرد. در این رویداد همچنین نمایش خودروهای کلاسیک نظیر فورد، دوج، بی‌ام‌و، بنز و خودروهای آمریکایی نیز مشاهده‌شده است.

دو غرفه ویژه نیز به اتومبیل‌های تولید داخل در دهه‌های گذشته اختصاص یافت که دریکی از آن‌ها، محصولاتی مانند خودروهای بیوک و شورلت در آن به نمایش درآمد.

نمایشگاه ویژه «آفرود» در رشت

نخستین بار در بهمن سال ۹۵ خبر برگزاری نمایشگاه در استان گیلان منتشر شد. نمایشگاه و جشنواره کشوری آفرود، کمپینگ و کوهنوردی با عنوان تجاری کامکس در محل نمایشگاه بین‌المللی گیلان برگزار شد و در سال ۹۶ و ۹۷ شاهد برپایی دوره دوم و سوم آن بودیم.

مدیرعامل وقت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان دراین‌باره گفته بود: این جشنواره مفرح که هرسال همراه با برنامه‌های ویژه برای سنین مختلف برگزار می‌شود فرصت بسیار خوبی برای جوانان و علاقه‌مندان به ورزش‌های طبیعت‌محور است.

سلمانی زاده درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه خاطرنشان کرد: آشنایی هرچه بیشتر جوانان به‌ویژه علاقه‌مندان به فعالیت در ورزش‌هایی همچون مسابقات آفرود، کوهنوردی و ارائه تجهیزات و صنایع وابسته آن‌ها ازجمله اهداف مهمی است که دنبال آن‌ها هستیم. همچنین ایجاد تنوع برای نسل‌های جوان، ایجاد امکانات و فراهم آوردن زمینه پرداختن به تفریحات سالم برای این قشر درزمینهٔ ماشین‌های مسابقه و آفرود از دیگر برنامه‌ها و اهداف این نمایشگاه است.

وی بابیان اینکه در این رویداد سالانه برای تمام رده‌های سنی برنامه‌های تفریحی مشخصی در نظر گرفته‌شده است عنوان کرد: ارائه امکانات تفریحی مانند ماشین‌های مسابقه‌ای و برقی برای کودکان و نوجوانان، برگزاری مسابقات موتورسواری و ده‌ها برنامه دیگر ازجمله برنامه‌های ویژه این نمایشگاه است.

در نمایشگاه کامکس رشت هیات‌ها و انجمن‌های ورزش‌های طبیعت‌محور مانند پارکور، ایروبیک حرفه‌ای، قایق‌رانی، و ورزش‌های هوایی استان گیلان حضور ویژه‌ای داشتند که با استقبال بی‌نظیر بازدیدکنندگان داخلی و خارجی روبه‌رو شد.از نقاط قوت جشنواره می‌توان به برگزاری نخستین مسابقه سافاری دو دیفرانسیل بین استانی نام برد. این مسابقه از استان قزوین آغاز شد و درنهایت در استان گیلان خاتمه یافت.

قزوین هم میزبان آفرودبازها شد

نخستین نمایشگاه تخصصی کمپینگ، آفرود و کوهنوردی از ۲۱ لغایت ۲۴ آذرماه سا ل۹۶ به مدت ۴ روز در فضایی به مساحت ۴۰۰۰ مترمربع برگزار شد. ۴۰ مشارکت‌کننده در حوزه‌های تولید تجهیزات آفرود و تجهیزات کمپینگ و کوهنوردی در نمایشگاه فوق حضور دارند.

در گزارشی که ستاد برگزاری این رویداد منتشر کرد، آمده است: معرفی گروه‌های مستندساز ورزش‌های ماجراجویانه، تقدیر از برندگان مسابقات دارای تولینگ انتخابی جهانی، مسابقات ماشین کنترلی سوختی، مسابقات رالی دو دیفرانسیل و غیره ازجمله برنامه‌های جانبی نمایشگاه بوده است.

FAK4096.JPG

وقتی تهران جا ماند!

گفتیم که نخستین نمایشگاه بین‌المللی آفرود، کمپینگ، ماجراجویی در تهران سال ۹۷ برگزار شد. این نخستین نمایشگاه اقدام جدی در حوزه گردشگری بوده و البته مورد استقبال هم قرار گرفت. برگزار‌کنندگان این رویداد البته تأکید داشتند که نمایشگاه آن‌ها در راستای ایجاد اشتغال پایدار و رشد تولیدات داخلی برگزارشده و نتایج مؤثری را به همراه داشت.

علیرضا پیله‌ور؛ مدیر نمایشگاه در گفت‌وگو باصمت گفت: صنعت گردشگری یک صنعت کاملاً رو به رشد و دارای اشتغال پایدار است و باید از آن به هر طریقی حمایت کرد. سال قبل این نمایشگاه بر مبنای کمک به رشد تولیدات داخلی و آشنایی مردم با حوزه تفریحات برپا شد. ما در کشور به دلیل داشتن اقلیم‌های متفاوت، توان جذب گردشگر و سرمایه خارجی در سطح مطلوبی راداریم، به همین منظور نمایشگاه آفرود با توجه به مرتبط بودن با بحث گردشگری می‌تواند به رشد صنعت گردشگری کمک کند.

مدیر نمایشگاه آفرود همچنین تأکید کرد: مشابه این رویداد در شهرهای دیگر برگزارشده اما تاکنون در حوزه نمایشگاه‌ها از این دسته رویدادها به‌عنوان نمایشگاه‌های ورزشی یاد می‌شد. اما به نظر من چنین نمایشگاه‌هایی حوزه گردشگری را هدف قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: هدف اولیه ما برگزاری نمایشگاه در حوزه گردشگری با رویکرد تفریحات زمینی، هوایی و آبی بود. در حوزه تفریحات آبی کلوپ‌های تفریحی هستند که به‌صورت آزمایشی و آموزشی پروازها رو به‌صورت پاراگلایدر یا به‌صورت جای‌رو و هواپیمای سبک انجام می‌دهند. در بحث تفریحات زمینی و در سالیان اخیر شاهد رشد موضوعاتی نظیر بی‌راهه نوردی و کویر نوردی بودیم.

پیله‌ور تصریح کرد«در بخش تفریحات آبی شاهد به وجود آمدن تفریحاتی نظیر رفتینگ، جت‌اثر و قایق‌سواری بودیم. اما یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف‌هایی که در تمامی این حوزه‌ها با آن روبه‌رو هستیم نبود جایگاه و ظرفیت مناسب جهت ارائه محصولات در این حوزه‌ها است. از سویی شهرهایی نظیر یزد، کرمان، اصفهان و کاشان در حوزه برگزاری نمایشگاه گردشگری با رویکرد تفریحی، کویر نوردی و آفرود توانایی بسیار بالایی دارند.

FAK4040.JPG

و اما رویداد جذاب شهر آفتاب

امسال جشنواره و نمایشگاه خودروهای آفرود، تیونینگ و کلاسیک با بیش از ۱۰۰۰ شرکت‌کننده از سراسر ایران و با مسئولیت هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد.

تیرماه امسال هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران، با همکاری نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، به مناسبت گرامیداشت ایام خجسته تولد امام رضا(ع) اقدام به برگزاری نمایشگاه خودروهای اسپرت، کلاسیک، آفرود و تیونینگ، همراه با اجرای حرکات نمایشی کرد.

این همایش با شرکت بیش از ۱۰۰۰ اتومبیل و ده‌ها دستگاه موتورسیکلت سنگین در پارکینگ و فضای باز نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار و در ادامه کمیته‌های شرکت‌کننده اعم از موتورسیکلت، کلاسیک، آفرود و اسپرت به اجرای برنامه نمایشی پرداختند.

نمایشگاه آفرود تهران باهدف ایجاد فضاهای تفریحی و افزایش نشاط در میان شهروندان صورت گرفت که به‌منظور سپری شدن اوقات فراغت خانواده‌ها و جوانان در یک روز تعطیل، ایجاد نشاط و شادابی بین شهروندان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در کشور اجرا شد.

گفتنی است که استقبال پرشوری از سوی شرکت‌کنندگان و شهروندان از همایش خودروهای قدیمی و کلاسیک صورت گرفت و بیش از هزار شرکت‌کننده خودروهای آفرود، کلاسیک، قدیمی و موتورهای ATV، چهارچرخ و استالوم از سراسر ایران در این همایش حضور یافتند.

ارسال نظر