|
کدخبر: 36196

گفت‌وگوی گسترش نیوز با پویا محمودیان، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی؛

جذابیت‌های سی‌امین نمایشگاه صنایع دستی را بشناسید

سی امین دوره نمایشگاه صنایع دستی از ۳ شهریور ماه ۹۷ فعالیت خود را در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز کرده است و تا روز ۹ شهریور ماه ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه صنایع دستی کشورمان به روش‌های مختلف به نمایش گذاشته شده و به مخاطبان عرضه می‌شود.

گسترش نیوز: نمایشگاه صنایع دستی ملی می‌تواند از جمله نمایشگاه‌های جذاب برای اکثر افراد باشد چرا که در این نمایشگاه، صنایع دستی ایران که از آن نه تنها برای تزئینات بلکه در موارد کاربردی نیز می توان استفاده کرد در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. در این خصوص برای آشنایی با جذابیت‌ها و قسمت‌های خاص سی‌امین دوره نمایشگاه صنایع دستی مصاحبه‌ای با پویا محمودیان-معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی - صورت گرفته است.

نظرتان در مورد روند برگزاری نمایشگاه امسال چیست و چه قسمت های مهمی در این نمایشگاه داریم؟ سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت بسیار حائز اهمیت است و از هر دو نظر نمایشگاه تغییرات چشمگیر و فاحشی نسبت به گذشته داشته است. در فضایی بالغ بر ۸هزار متر مربع و با حضور ۵۰۰ غرفه در سالن های ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ و سری سالن های ۲۵ از ۳ تا ۹ شهریور نمایشگاه صنایع دستی در حال برگزاری است. در این نمایشگاه ۳۱ استان کشور به صورت فعال حضور پیدا کردند. تفاوت هایی که این نمایشگاه را متمایز می کند، اختصاص دادن فضایی خاص به شهرهای جهانی و شهرهای ملی صنایع دستی است که صنایع دستی این شهرها را مشخص می کند و این امکان را فراهم می کند که مراجعه کنندگان بتوانند اطلاعات لازم را در زمینه صنایع دستی شهرهای مختلف کسب کنند. وجود هنرمندان و صنعت گرانی است که به تولید آثار به صورت زنده می پردازند نیز می تواند از جذابیت های سی امین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی باشد.

غرفه کودکان که در سالن ۱۰ و ۱۱ است فضایی مناسب برای کودکان فراهم کرده تا در آنجا با ساخت عروسک و سفال آشنا شوند و این مورد به دلیل آن است که اعتقاد داریم از سنین خردسالی فرزندان مملکت با صنایع دستی و خلق آثار هنری باید آشنا شوند. حضور خانه ایرانی که در آن مدل یک خانه ایرانی نشان داده شده است که می تواند صفر تا صد از صنایع دستی باشد و اقتدار صنایع دستی، هم از جنبه تزئینی و هم کاربردی نشان داده شده است.

در این نمایشگاه دانشجویان رشته صنایع دستی شرکت کردند و همچنین غرفه اسباب بازی داریم که اسباب بازی های دستی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. یکی از هدف های ما در این نمایشگاه برقراری ارتباط تولیدکنندگان با تجار،‌ طراحان و سایت های تجارت الکترونیک است که خوشبختانه در روزهای برگزاری که نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ و نیم عصر فعال است، فرصت مناسبی برای این مقوله پدید آمده است. مناطق کم بضاعت در این نمایشگاه به صورت رایگان شرکت کرده اند و هنرمندان مناطق زلزله زده به صورت رایگان حضور دارند همچنین زنان سرپرست خانوار با ۵۰ درصد تخفیف حضور پیدا کردند. اسپانسر این نمایشگاه که بانک گردشگری است در فضایی کاملا ایرانی فعالیت می کند و حامی صنعت گران و هنرمندان است. تفاهم نامه همکاری بین معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و بانک گردشگری به جهت ارائه تسهیلات ارزان برای صنعت گران دستی و تسهیلات نرخ ۱۰ درصد عرضه می شود که کمک بزرگی برای صنایع دستی است. موسیقی محلی در فضای بیرونی نمایشگاه نواخته می شود و ۱۱ چادر عشایر در این نمایشگاه است و از جمله جذابیت های نمایشگاه محسوب می شود. افتتاحیه نمایشگاه نیز با حضور دولتمردان تاثیر گذار انجام شد و این نشان می دهد دولت جمهوری اسلامی توجه ویژه ای به این صنعت دارد.

pooyamahmoodian.jpg

معضلات صنایع دستی چیست؟

علی رغم این که در حال حاضر توجه شایسته ای به صنایع دستی می شود اما امیدواریم توجه بیشتری به این صنعت نسبت به گذشته شود. علاوه بر این مورد امیدواریم بسته های حمایتی خوبی برای صادرکنندگان فراهم شود. حضور در بازارهای خارج کشور و حضور هنرمندان در نمایشگاه های خارج از کشور نیز می تواند از جمله مواردی باشد که باید به آن توجه شود. با توجه به این که در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم انتظار می رود مردم کشور نیز از صنایع دستی حمایت به سزایی کنند.

وضعیت فروش و صادرات چطور است؟

فروش در ابتدا سال با رقم خوبی شروع شد و بازارچه های نوروزی که ابتدایی ترین و بزرگ ترین رخداد خرده فروشی صنایع دستی است با بیش از ۶۲ میلیارد تومان فروش و ۴۹ درصد رشد به کار خود پایان دادند و اتفاقی خوب برای صنایع رقم خورد. دو ماهه ابتدایی سال صادرات صنایع دستی رشد ۶۶.۳ درصدی داشته که برای ما در این شرایط اقتصادی حائز اهمیت است و امیدواریم در سال حمایت از کالای ایرانی، صنایع دستی را به عنوان کالایی در بازارهای مختلف و بین المملی عرضه کنیم.. مورد دیگری که در نمایشگاه صنایع دستی حائز اهمیت است تنوع صنایع دستی در رنگ ها و طرح ها مختلف است و امیدواریم که چیدمان منازل به سمت استفاده از صنایع دستی برود و علاوه بر آن محیط کار و محیط اتاق کودکان خود را با صنایع دستی آراسته کنیم.

چه برنامه هایی را برای آینده و در صنایع دستی در نظر دارید؟

برنامه های مختلفی برای صنایع دستی داریم که مهم ترین آن بالا بردن رشد فروش داخلی و خارجی است. بحث حل کردن بیمه هنرمندان در دستور کار جدی معاونت صنایع دستی قرار دارد همچنین باید از استارتاپ ها نیز حمایت شود چرا که جوانان با استعدادی در این زمینه فعایت می کنند. حضور پر قدرت در خارج از کشور و به دنبال آن ایجاد مراکز دائمی فروش صنایع دستی از جمله دیگر هدف هایی است که باید به آن دست یابیم. بسته بندی جزء دغدغه های صنایع دستی برای سال ها بود و ۳۵ غرفه کالاهای با بسته بندی مناسب عرضه می کند همچنین یک غرفه فقط بسته بندی انجام می دهد. تا حدودی توانستیم مشکل بسته بندی رو حل کنیم و میخواهیم تمرکز خود را بر روی طراحی بگذاریم که بر اساس سلایق روز دنیا باشد اما شعار حفظ طراحی سنتی حفظ شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها