|
کدخبر: 273185 سهیل فرزین

رییس شورای سیاست گذاری نمایشگاه فرش دستباف در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

محبوب ترین کالای ایرانی در کالاهای صادراتی

تولایی گفت: تنها محصول داخلی که دنیا به عنوان محبوب ترین کالای ایرانی از آن نام می برد فرش ماشینی است.

نمایشگاه محبوب ترین کالای ایرانی در کالاهای صادراتی

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کف پوش ها،‌ موکت،  فرش ماشینی و صنایع وابسته امروز ۱۲ شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد. پیرامون اهمیت برگزاری این رویداد گفتگویی را با محمود تولایی رییس اتاق بازرگانی کاشان و رییس شورای سیاست گذاری این رویداد ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کف پوش ها،‌ موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته

تولایی در این گفتگو اظهار داشت: چهاردهمین دوره از برگزاری این رویداد امروز آغاز به کار کرد. از آنجا که نزدیک ۸۰ درصد از تولید فرش ماشینی منطقه در استان کاشان تولید می شود از حدود ۵ سال پیش تاکنون سیاست گذاری نمایشگاه به اتاق بازرگانی کاشان (به عنوان نماینده بخش خصوصی) واگذار شد.

محمود-تولایی

وی افزود: ما همه تشکل های ذی ربط را در این نمایشگاه دخیل کرده ایم و در پی آن هستیم که جایگاه نمایشگاه از نگاه تخصصی ارتقا پیدا کند. در همین راستا از نظرات کارشناسی تمام تشکل های مرتبط با صنعت فرش ماشینی کشور استفاده کرده ایم. شورای سیاست گذاری این رویداد نیز از همه نهادهای علمی و دانشگاهی و فعالان صنعت فرش و همچنین صنعت نساجی تشکیل شده است.

مهم ترین چالش های فعالان صنعت فرش دستباف

رییس اتاق بازرگانی استان کاشان افزود: کاهش سطح تسهیلات، بروکراسی ‌های اداری، تعدد و تنوع قوانین دست ‌و پاگیر و غیرکارشناسی و همچنین  محدودیت‌ های ناشی از تحریم ‌های داخلی و خارجی را می توان از جمله مهم ترین چالش های فعالان این صنعت نام برد. ما با برگزاری این رویداد به دنبال آن هستیم تا دانش و تجارب شرکت ‌کنندگان در هر نمایشگاه را به اشتراک گذاشته، سطح ارتباطات خود را گسترش داده و اهداف اقتصاد و صنعت کشور را از رهگذر این رویداد اقتصادی محقق کنیم.

رییس شورای سیاست گذاری چهاردهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در ادامه گفت: این امید وجود دارد که صاحبان صنایع با هم ‌افزایی همگانی، گره ‌ای از صنعت باز کنند و افقی روشن پیش‌ روی آن روشن شود. باور ما بر این است که شرایط این صنعت بهتر شده است. امیدواریم سایت نمایشگاهی نیز بتواند ظرفیت های بیشتری را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. ما امسال با محدودیت فضا روبرو بودیم. با توجه به اینکه این دوره از برگزاری نمایشگاه بین المللی کف پوش ها،‌ موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته نسبت به دوره گذشته با رشد ۴۰ درصدی مشارکت کنندگان همراه بود فضای اختصاص داده شده به این رویداد افزایش پیدا نکرد و ما ناچار شدیم تا متراژ غرفه ها را کوچکتر کنیم.

ظرفیت یک میلیارد دلاری صادرات فرش دستباف

تولایی همچنین گفت: به عقیده من ما می توانیم با نگاه تخصصی تری به این حوزه ورود کنیم. فرش ماشینی بیشترین حجم صادرات در بخش نساجی کشور را دارد. صادرات این فرش در سال های اخیر به رقمی برابر ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است و در این زمینه از فرش دستباف پیشی گرفته است. این در حالی است که ظرفیت نسبی صنعت فرش دستباف در کشور ما عددی بالغ بر ۱ میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: فرش دستباف تنها کالای لوازم خانگی در کشور است که در اعلاترین کیفیت به مردم ارائه می شود. تنها محصول داخلی که دنیا به عنوان محبوب ترین کالای ایرانی از آن نام می برد فرش ماشینی است. بنابراین ما باید به طور ویژه به ظرفیت های این محصول توجه داشته باشیم و در راستای اعتلای نام ایران با استفاده از این کالا قدم برداریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها