|
کدخبر: 271761

در نشست خبری رئیس مرکز ملی فرش مطرح شد:

صادرکنندگان فرش؛ می توانند خودرو وارد کنند

رییس مرکز ملی فرش گفت: صادرکنندگانی که موفق به صادرات ۷۰ میلیون دلاری فرش شوند برای واردات خودرو مانعی ندارند‌.

نمایشگاه صادرکنندگان فرش؛ می توانند خودرو وارد کنند

صبح امروز در نشستی که با حضور فرحناز رافع رییس مرکز ملی فرش و نمایندگان رسانه ها برگزار شد به نحوه برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی فرش دستباف و مسائل مرتبط با اشاره کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران در این نشست افزود: نمایشگاه فرش امسال پس از  دو سال با رویکرد متفاوت برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این که ۳۱ مردادماه لغایت ۶ شهریور از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ شب برگزار می شود افزود: ۴۰ هزار متر فضای سالن ناخالص و ۳۳ هزار متر غرفه خالص تجاری است.

این مقام مسئول ادامه داد: به جز غرفه های تجاری؛ غرفه های دانش بنیان، صنایع خلاق و دیجیتال مارکتینگ نیز فعالیت خواهند داشت.همچنین ۵۹۰ غرفه در ۱۱ سالن فعالیت تجاری خواهند داشت.

وی بازدید کنندگان در بیست و هشتمین دوره را ۸ هزار نفر دانست و پیش بینی کرد امسال میزان بازدید کنندگان امسال ۱۰ هزار نفر خواهد بود.

رافع با اشاره به این که امسال میزبان میهمانان خارجی نیز هستیم اضافه کرد: این هفته مصادف با برگزاری نمایشگاه بین المللی فرش؛ به نام دیپلماسی اقتصادی با فرش دستباف نامگذاری کردیم چرا که فرش دستباف سفیر فرهنگی و صلح ایران در دنیاست و با این محصول میتوانیم دیپلماسی اقتصادی را پیش ببریم.

دیپلماسی اقتصادی با فرش دستباف

این مقام مسئول با تاکید بر این که این هفته (۳۱ مرداد لغایت ۶ شهریور) مصادف با آغاز بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی فرش، به نام دیپلماسی اقتصادی با فرش دستباف نامگذاری شده است چرا که فرش دستباف ایران سفیر صلح و دیپلماسی در دنیا شناخته شده است و با این روند در حرکت است.

وی با اشاره به این که ۵۵۰۰ نفر در رشته فرش در دبیرستان، هنرستان و دانشگاه در حال تحصیل هستند افزود: ۱۱۵ هنرستان فرش در سراسر کشور فعال است و در تلاشیم تا بسته های تشویقی برای جذب دانش آموختگان و اتاق فکر برای استفاده از ظرفیت آنها، ایجاد کنیم  در نتیجه این هفته و بالاخص دوم شهریور را به این موضوع اختصاص داده ایم. همچنین، در این روز قرار است راه اندازی کانون فرش دستباف را در برنامه داشته باشیم تا از این طریق علامت تایید که مورد تایید چندین دستگاه اجرایی قرار گرفته رونمایی شود تا از این طریق بتوان برای فرش های نمایشگاه شناسنامه صادر کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که مبحث توسعه صادرات در روز سوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برای آن کارگاه های متفاوتی برگزار می شود اذعان کرد: جلسات با کسب و کارهای  بزرگ و متوسط (B2B)، برگزار خواهد شد و رونمایی از اکوسیستم دیجیتال نیز در راس برنامه های هفته صنعت فرش خواهد بود.

وی رونمایی و نمایش از فرش های دستباف بسیار نفیس را از دیگر برنامه های مرکز ملی فرش برای بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف اعلام کرد و ادامه داد: مراحل تولید فرش جام جهانی در حال طراحی است  و تا به امروز ۵ تخته آن بافته شده است.

این مقام مسئول صنعت فرش  در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که جشنواره قالی های فاخر که پیش از این در اصفهان برگزار شده بود قرار است در نمایشگاه فرش امسال به نمایش درآید یادآور شد: شایعاتی که درباره هدیه مرکز ملی فرش ایران مبنی بر دادن هدیه فرش طلا به رئیس جمهور روسیه بوده نیز به نمایش در خواهد آمد.آ

رایزنی با چند بانک برای تسهیلات فرش

رافع در ادامه گفت: تسهیلات فرش در حوزه تحریک تقاضا با صندوق کارآفرینی وارد مذاکره شدیم اما متاسفانه این صندوق به تعهدات خود عمل نکرده و ما برای تسهیل وضعیت موجود، با بانک شهر به تعامل پرداختیم و با چندین بانک وارد مذاکره شده ایم.

ایران سکاندار تولید فرش های دستباف

رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه با اشاره به این که فرش ایران در دنیا شناخته شده است و قابل قیاس با کشورهایی همچون ترکیه، مصر، چین، هندوستان و ترکمنستان نیست اذعان کرد: فرش های تولیدی کشورهایی که از آن‌ها نام برده شد نه تنها قابل قیاس با ایران نیست بلکه کیفیت کف پوش های ایرانی هم از فرش های تولیدی رقبای ایران بالاتر است.

وی با اشاره به این که تولید فرش های دستباف از چند میلیون تا چندمیلیارد قیمت گذاری می شود افزود: تمرکز تولید فرش در ایران برای رقابت در مجامع بین المللی  بر پایه تولید فرش های هنری است که در این حوزه هم موفق بوده ایم.

صادرات درابهام

رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه میزان دقیق صادرات را رسانه ای نکرده و افزود: صادرات در دو بخش صادرات پیدا و پنهان انجام می شود، در نتیجه آمار دقیق در دسترس نیست اما میزان اشتغالزایی ۳۵ هزار نفری در  سال گذشته خبر از صادرات مناسب این صنعت دارد .

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: اگر صادرکنندگان موفق به صادرات ۷۰ میلیون دلاری فرش دستباف ایران شوند برای واردات خودرو محدودیت یا مانعی نخواهند داشت.

قاچاق کاهش یافته است

وی راه اندازی شورای حل اختلاف در استان های کشور را یکی از تمهیدات این مرکز برای جلوگیری از قاچاق فرش عنووان کرد و یادآور شد: با استناد بر تدوین آئین نامه تبصره د بند ۱۴، قانون حمایت از هنرمندان، با راه اندازی شورای حل اختلاف تا حدودی موفق به کاهش و جلوگیری قاچاق فرش شده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این که مصوبه تعهد ارزی؛ تا حدودی صادرات فرش را با مشکلات مواجه کرده است افزود: پیش از این با این مصوبه بازگشت ارز طی یکسال انجام می شد در نلاشیم که بازگشت ارز طی ۴ ماه به کشور بازگردد این در حالی است که ر حال حاضر بزرگترین مشکل صادرات فرش ایران تحریم است و تا به امروز ۵ رییس جمهور آمریکایی بر عدم صادرات فرش تکید کردند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این که در ۴ ماه گذشته یک میلیون متر مربع فرش بافته شده است افزود: طی این ۴ ماهه  حدود ۴ هزار و ۷۹ نفر ایجاد شغل شده است.

۲۳۰ هزار قالیباف بیمه شدند

وی در ادامه با اشاره به این که  از دو میلیون قالیباف  ۲۳۰هزار نفر ، تا به امروز بیمه شده اند افزود: در حال رایزنی و برقراری تعاملاتی برای بیمه سایر قالیباف ها هستیم و به دنبال تعاملی که با فراکسیون فرش دستباف در مجلس شورای داشته ایم برای بهبود فضای کسب و کار در این حوزه، اصلاح قوانین قدیمی و تسهیل و تدوین قوانین جدید برنامه ریزی هایی انجام شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر