|
کدخبر: 272300

گفتگوی گسترش نیوز با رییس پیشین سازمان توسعه تجارت؛

دولت نمایشگاه های خارجی را رها کرده است

مودودی گفت: : معیار فعالیت بخش نمایشگاهی کشور باید تعداد برگزاری رویدادهای خارجی و احیای برند ایرانی در بازارهای جهانی باشد.

نمایشگاه دولت نمایشگاه های خارجی را رها کرده است

این روزها موضوع تفکیک وزارت صمت و احیای وزارت بازرگانی دوباره مطرح شده است. از آنجا که صنعت نمایشگاهی کشور یکی از ابزارهای مهم در راستای توسعه تجارت خارجی کشور به شمار می رود بسیاری از فعالان این حوزه نیز درگیر این موضوع شده اند و آثار این تصمیم بر صنعت نمایشگاهی را مورد بحث و بررسی قرار داده اند.

محمدرضا مودودی رییس پیشین سازمان توسعه تجارت معتقد است که تنظیم بازار داخل، اصلی ترین دلیل برای طرح احیای وزارت بازرگانی است و توسعه صادرات و استفاده از ظرفیت صنعت نمایشگاهی همچنان در اولویت نیست. پیرامون این موضوع گفتگویی را با وی ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

رکود یکساله تجارت خارجی کشور

مودودی در این گفتگو اظهار داشت: نام وزارتخانه ها به طور کل تاثیر آنچنانی در روند فعالیت آنها ندارد؛ بلکه به عقیده من نیروی انسانی مسئول در وزارتخانه ها در امورات مختلف موثر هستند. باور من بر این است که در شرایط کنونی صنعت نمایشگاهی هدفمند حرکت نمی کند و برنامه آن مشخص نیست. امروزه که بحث احیای دوباره وزارت بازرگانی مطرح شده است می بینیم که موضوع تنظیم بازار داخل نسبت به تجارت بین الملل اهمیت بیشتری پیدا کرده است و کمتر کسی به رکود یکساله تجارت خارجی کشور و راه های برون رفت از این رکود اهمیت می دهد. بنابراین برای احیای نرخ رشد تجارت خارجی کشور باید از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم که یکی از این ابزارها نمایشگاه ها هستند.

محمدرضا-مودودی

وی افزود: متاسفانه عملکرد مدیران نمایشگاهی به سمت رویدادهای داخلی معطوف شده است. از همین رو شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران باید برخی تغییرات اساسی در ساختار خود انجام دهد و از سالن داری اجتناب کرده و در خارج از کشور بستر مناسب برای توسعه صادرات را فراهم کند.

ساختار نمایشگاهی کشور به قلک دولت تبدیل شده است

رییس پیشین سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت: معیار فعالیت بخش نمایشگاهی کشور باید تعداد برگزاری رویدادهای خارجی و احیای برند ایرانی در بازارهای جهانی باشد. ساختار نمایشگاهی کشور به قلک دولت تبدیل شده است. دولت سالانه چند میلیارد تومان بودجه به ساختار نمایشگاهی کشور اختصاص می دهد. این در حالی است که بعد از اختصاص این بودجه پیگیری خاصی از بابت اینکه چند رویداد در خارج از کشور برگزار شده یا میزان معرفی برند ایرانی در دنیا انجام نمی شود.

توسعه تجارت بین الملل دغدغه مسئولان نیست

مودودی در پایان گفت: متاسفانه ساختاری که در دولت سیزدهم در حوزه نمایشگاه ها شکل گرفته مبتنی بر تخصص نبوده است. این موضوع نشان می دهد که توسعه تجارت بین الملل دغدغه مسئولان نیست. از این رو به نظر نمی رسد در صورت تفکیک وزارت صمت و احیای دوباره وزارت بازرگانی نیز شاهد اتقاق شاخصی در رشد تجارت خارجی کشور باشیم. به عقیده من صنعت نمایشگاهی در شرایط کنونی باید در ساختارهای خود تغییرات مهم و اساسی ایجاد کند. در غیر این صورت ما نباید امید داشته باشیم که این حوزه، نقشی را که در روز اول در راستای توسعه تجارت بین الملل برای آن تعریف کرده اند را به درستی ایفا کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها