|
کدخبر: 270722

نمایشگاه های داخلی کلید ثبات قیمت خودرو

رامین ریوندی - کارشناس ارتباطات و رسانه

تنظیم قیمت خودرو با برپایی نمایشگاه امکان پذیر است. اتمام مذاکرات احیای برجام در وین قطعا تاثیر چشم گیری بر شرایط اقتصادی جامعه می گذارد و صد البته یکی از مهمترین نگرانی های قاطبه جامعه از دست ندادن سرمایه با نگاهی به قیمت خودرو است چرا که اکثریت مردم چشم بر روند مسالمت آمیز مذاکراتی دارند که در پی آن با نزولی شدن قیمت دلار و از طرفی سیاست واردات خودرو به کشور بتوانند از ماحصل این واکنش اقتصادی دستاوردی حداقلی مانند خرید یا ارتقا یک خودرو داخلی داشته باشند.

رامین-ریوندی

یکی از مهم ترین نکاتی که می توان با نگاهی از زاویه دانش اقتصاد به این فرمول داشت این است که سیاست دولت در این زمینه بر واردات خودروهای اقتصادی متمرکز است آن هم با رعایت شرایط خاص که نتیجه اجرای درست این سیاست می تواند منجر به افزایش قیمت خودروهای لوکس خارجی حاضر در کشور شود . چراکه شمشیر کند چنین سیاستی در صورت عدم واردات خودروهای اقتصادی خودش را مضمحل می کند و از طرفی با نبود توان تقابل با ایجاد بازار رقابتی برای خودروهای لوکس موجود ناخواسته قیمت آن دسته از خودرو ها را بالا می برد.

از طرفی مدیران شرکت های خودروساز ایرانی بر این باورند که قیمت جهانی ارزان ترین خودرو با تبدیل نرخ ارز فاصله زیادی با قیمت حال حاضر فروش کارخانه ای دارد و واردات خودرو می تواند سود بیشتری نصیب خودروسازان داخلی کند چراکه قیمت های محصولاتشان را با بازار جهانی در رده کیفیتی خودشان قرار می دهد.

پس چاره رسیدن به بهترین ماحصل از این فرمول های پیچیده واردات در کنار احیای برجام و قیمت دلار چیست؟

یکی از ساده ترین تکنیک های کنترل قیمت در علم اقتصاد ایجاد تعادل دلخواه  بین عرضه و تقاضا است و از آنجایی که اکثریت مردم جامعه برای خرید خودرو یا تبدیل آن به خودرویی به روز تر برنامه ریزی دارند ایجاد این فرایند می تواند شروع خوبی برای کنترل قیمت و ار طرفی ایجاد فضای رقابتی برای تسهیل خرید مصرف کنندگان واقعی باشد.

مدت مدیدی است که تقویم نمایشگاهی کشور با نبود نمایشگاهی بر پایه خدمات واسپاری خودرو (لیزینگ) روبروست و از آنجایی که تعدد  شرکت های واسپاری خودروهای سبک به اندازه کفایت نیست و یا سیر صعودی تورم قیمت خودرو با سیاست های آنان همسو نیست و صرفه اقتصادی توجیه پذیری برایشان به ارمغان نمی آورد می توان از همیاری مجموعه ها و بنگاه های اقتصادی خصوصی یا کوچکتر و البته با تجربه  که می توانند چرخ برگل نشسته واسپاری خودرو را به حرکت در بیاورند کمک گرفت. از طرفی خدمات واسپاری شامل حیطه بزرگتری از ماشین آلات صنعتی و کشاورزی نیز می شود.

وجود نمایشگاهی داخلی با عنوان خدمات لیزینگ و  واسپاری خودرو می تواند یکی از راهکارهای قابل ارائه در شرایط کنونی بازار باشد چراکه هم با سیاست بنگاه های اقتصادی خصوصی همسویی دارد و هم می تواند نیاز مصرف کننده واقعی را مرتفع کند و مهمتر از همه، هیچ دلالی تن به خرید خودرو با شرایط واسپاری نمی دهد.

حال در  چه زمان می توان شاهد تسهیل شرایط برای مستقل شدن و تبلور بنگاه های اقتصادی خصوصی در زمینه خودرو بود و چه زمان منتظر دستور مسئولان با دست برداشتن از نگاه یکجانبه ای که همیشه در انتها به شکست خوردن قوانین دست و پاگیر واسپاری می انجامد چشم انتظار ماند.

نویسنده: رامین ریوندی

ارسال نظر