|
کدخبر: 265248 میلاد محمدی

صنعت نمایشگاهی به زودی خانه سالمندان می‌شود

میلاد محمدی - سردبیر

جوان‌گرایی در هر صنف و صنعتی، موتور محرک برای خلق ابتکارات جدید و حرکت به سوی مدرن شدن است. تلفیق انرژی جوانی و خلاقیت ناشی از تجربیات جدید، همواره باعث خواهد شد که با حداقل امکانات شاهد پویایی و رشد در هر عرصه ای باشیم.

میلادمحمدی سردبیر

نمایشگاه از جمله صنایع مهمی است که ساختار کلی آن در جهان، با نوآوری و خلاقیت پیوند خورده است. همواره جدیدترین فناوری ها در عرصه های صنعتی، درمانی، نظامی و... به واسطه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به دنیا معرفی می‌شوند. 

در ایران اما سالهاست که برگزاری رویدادها نه خلاقانه است و نه نوآورانه! صنعت نمایشگاهی کشورمان از ۴ شاخه اصلی شامل سایت داران، برگزارکنندگان، غرفه سازان و فعالان رسانه تشکیل شده و یک جامعه حدودا هزار و ۵۰۰ نفره به صورت رسمی و غیر رسمی را شامل می‌شود. حدود ۳۰۰ نفر از این خانواده نسبتا متخصص، مدیران و تصمیم‌گیران هستند که میانگین سنی آنها ۵۰ سال است!

این یعنی اغلب شاغلان حرفه برگزاری رویدادها، متولدان دهه ۴۰ و ۵۰ بوده و عده بسیار قلیلی، آن هم فقط در بخش غرفه سازی متولد دهه ۶۰ هستند!‌ به نظر می‌رسد ورود نیروی جوان به این عرصه از اواخر دهه ۸۰ کاملا قطع شده و روند عدم تربیت نیروی کار جوان، تا امروز هم ادامه پیدا کرده است.

در شرایطی که آرام آرام متولدان ابتدای دهه هشتاد که اکنون ۲۰ و ۲۱ سال سال سن دارند، وارد بازار کار می‌شوند، جوان ترین مدیران صنعت نمایشگاهی بین ۴۵ تا ۵۰ سال داشته و البته هیچ سازوکار و فضای آموزشی برای ورود نسل جدید تعریف نشده است.

بی شک حضور افراد باتجربه و قدیمی در این صنف باعث شده، کیفیت برگزاری رویدادها و غرفه‌سازی ها در بسیاری از موارد با مدل های جهانی هم‌تراز باشد اما به دلیل نبود نوآوری و خلاقیت که نیاز مهم بازارهای امروز محسوب می‌شود، انتظار زیادی نمی‌توان از آینده صنعت نمایشگاهی داشت.

باید گفت صنعتی که متاسفانه هرگز در کشور ما متولی و دلسوز واقعی نداشته، امروز در شرایطی قرار دارد که تصمیم‌گیران و تصمیم ‌سازان آن هیچ حسابی روی نسل جوان باز نکردند و نهایتا ظرف ۱۰ سال آینده می‌توان آن را صنعت سالمندان نامید!

انتظار می‌رود فعالان و متخصصان این صنف خصوصا اعضا هیات مدیره ۳ تشکل اصلی یعنی انجمن برگزارکنندگان، انجمن غرفه سازان و انجمن سایت داران، با ایجاد اتاق فکر‌های منسجم، نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی مدون برای جوانان برنامه ریزی کرده و ضمن ارائه مدارک مستند و کارآمد، شرایط را برای ورود نسل جدید به صنعتی که به صورت ساختاری و عملیاتی مختص جوانان است،‌ فراهم کنند.

نویسنده: میلاد محمدی

ارسال نظر