|
کدخبر: 264768 سهیل فرزین

اختصاصی گسترش نیوز از مراسم روز جهانی نمایشگاه ها؛

دولت، نمایشگاه ها را به چشم صنعت ببیند / افق های روشن پیش روی این حوزه مهم

مراسم روز جهانی نمایشگاه ها، امروز ۲۱ خرداد ماه با شعار نمایشگاه ها، بی بدیل و غیر قابل جایگزین با حضور روسای اتاق بازرگانی و چهره ها و فعالان صنعت نمایشگاهی در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.

نمایشگاه دولت، نمایشگاه ها را به چشم صنعت ببیند / افق های روشن پیش روی این حوزه مهم

هومن رازدار در این مراسم ضمن خوشامد گویی به مهمانان و مقامات حاضر در این همایش، اظهار داشت: در افق ۱۴۱۰ شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران مرکزیت یک اکوسیستم پویا و فعال را بر عهده خواهد گرفت. امکان اتصال نظام اقتصادی ملی به نظام اقتصادی بین الملل از طریق ارتباطات بین‌الملل این اکوسیستم ممکن خواهد شد.

وی افزود: شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در افق ۱۴۱۰ یک شتابدهنده مهم منطقه ای خواهد بود که با خلق ارزش موجب ایجاد یک جریان حقیقی به صورت افقی و عمومی در شبکه کسب و کار کشور خواهد بود. ما به رسمیت شناختن همه ذی نفعان و ظرفیت آنها تنها راه نجات صنعت نمایشگاهی کشور است. فرصت گردهمایی روز جهانی نمایشگا‌ ها و نقش اثر گذار رویداد‌های نمایشگاهی در توسعه و بهبود اقتصاد در سطح کشور را به نحو مطلوب با همگرایی و استفاده از خرد جمعی مورد نظر قرار داده‌ایم.

روز جهانی-نمایشگاه-فریدی (2)

وی افزود: هویت و محتوای برگزاری نمایشگاه‌ها از دغدغه‌های برگزار کنندگان و همه ذینفعان جامعه نمایندگی نمایشگاهی است. پیشکسوتان صنعت نمایشگاهی میراث گرانبهایی را برای ما به یادگار گذاشته و قدردان آن هستیم.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در پایان خاطرنشان کرد: نقش پررنگ صنعت نمایشگاهی در شاخص‌های توسعه صنعتی و تجارت بین الملل علیرغم آگاهی خبرگان صنعت نمایشگاهی هنوز در بین سیاستگذاران و دولتمردان به روشنی تبیین نشده است.

نمایشگاه ها؛ بهترین ابزار برای توسعه بازارهای صادراتی

معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت در مراسم روز جهانی نمایشگاه ها که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: اقدام مهمی که ما در دولت سیزدهم شروع کردیم تدوین نقشه راه مشخص، دقیق و کمی است. یکی از راه های ما برای رسیدن به این نقشه راه، توسعه تجارت و توسعه بازار است.

پیمان پاک افزود: این توسعه الزامات متفاوتی دارد. بدون شک یکی از ابزارهای توسعه بازار، صنعت نمایشگاهی است. قطعا نمایشگاه ها تمام بازار ما را پوشش نخواهد داد اما حتما یکی از ابزارهای مهم در توسعه صادرات و توسعه بازار خواهد بود.

روز جهانی-نمایشگاه-فریدی (6)

وی خاطرنشان کرد: وظیفه سیاست گذاری و تعیین محتوا در این حوزه بدون شک با سازمان  توسعه تجارت است. ما به سمتی حرکت کرده می کنیم تا این سازمان فرمانده واحد صادرات کشور باشد. ما باید در این راه از توانمندی های بخش مختلف  استفاده کنیم تا سیاست گذاری را به نحو احسن کامل کنیم. در همین زمینه ضروری است که با تمام  ذی نفعان صنعت نمایشگاهی مراوده داشته باشیم.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: در همین راستا به مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران تکلیف کردیم که کارگروه صنعت نمایشگاهی با حضور نماینده ذی نفعان و فعالان این حوزه  به عنوان مشاور سازمان تجارت تشکیل شود.

رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: فعالان صنعت نمایشگاهی مجریان بخش های توسعه تجارت هستند که به نماینده تجار و صادرکنندگان تبدیل شده و در تعامل با سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون می توانند گسترش بازار را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه دولت به طور قطع از فعالان این صنعت حمایت خواهد کرد، گفت: یکی از چالش های قدیمی که در صنعت نمایشگاهی کشور وجود دارد عدم استفاده از سیستم های نرم افزاری در این صنعت است. ضروری است که یک سیستم طراحی شود و مجوزها براساس تجارب برگزار کنندگان از طریق این سامانه صادر شود.

پیمان پاک تصریح کرد: مبحث مهم بعدی حرکت صادرات روز خط دانش بنیان است. دانش بنیان در حوزه نمایشگاه ها به عبارتی استفاده از رمزارز ها و حضور در فضای متاورس و... است. در حوزه نمایشگاه ها باید وارد فضاهای جدید شویم. دنیا امرزه وارد نسل جدید شده است. بنابراین ضروری است که به این حوزه توجه ویژه داشت.

وی در پایان گفت: بزگترین خطری که امروزه حوزه نمایشگاهی کشور را تهدید می کند کم توجهی به این موضوع است.

تسهیلات صنعت به نمایشگاه ها ارائه شود

چنارانی در ابتدای صحبت های خود در مراسم روز جهانی نمایشگاه ها، اظهار داشت: امروزه تولیدکنندگان، کارخانه داران، شرکت ها و... مورد حمایت دولت و مجلس هستند اما نمایشگاه ها و نمایشگاه داران مورد حمایت نیستند. ما از عنوان صنعت نمایشگاهی برای این حوزه مهم اقتصاد و تجارت کشور استفاده می کنیم اما عملا هیچ کدام از تسهیلات درنظر گرفته شده برای صنایع مختلف را برای صنعت نمایشگاهی کشور در نظر نگرفته ایم و این حوزه از تسهیلات صنعت بودن بی بهره مانده است.

هاجر-چنارانی

وی افزود: امروز روز جهانی نمایشگاه ها است. امروز عالی ترین مقام دولتی در حوزه نمایشگاه ها در این مراسم حضور دارد؛ ما امروز در راستای مطابه گری در این مکان گرد یگدیگر جمع شده ایم. متاسفانه آنچه که هدف صنعت نمایشگاهی کشور بود در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی حاصل نشد. ما معتقدیم نمایشگاه ها بی بدیل و غیرقابل جایگزین هستند اما ما امروز منتظر اشخاصی بودیم که می توانند در عرصه صنعت نمایشگاهی تاثیرگذار باشند.

رییس فراکسیون توسعه زیر ساخت های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاه‌ های مجلس در ادامه گفت: ما از عزیزان خواهش می کنیم که برنامه هفتم توسعه را مسئله محور کنیم و یکی از مسائل مهم ایران در حال حاضر نمایشگاه ها  و صنعت نمایشگاه ها هستند. امروزه یکی از خلاهای اصلی که در حوزه صنعت نمایشگاهی کشور وجود دارد فاصله بین فعالان صنعت نمایشگاهی و قانون گذاران و سیاست گذاران این حوزه است. امیدواریم در آینده ای  نزدیک این فاصله رفع شود.

چنارانی در ادامه تاکید کرد: ما در برنامه هفتم از دولت توقع داریم که تمام حمایت ها و مشوق های خود در حوزه صنعت را بر حوزه نمایشگاه های کشور نیز داشته باشد. ما انتظار داریم که دولت دخالت خود در حوزه نمایشگاه ها را کم کند و صرفا به عنوان نظارت کننده ایفای نقش کند. ما نتیجه دخالت دولت در این حوزه را در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی مشاهده کرده ایم و متوجه شده ایم که این کار چه عواقب وحشتناکی دارد.

نمایشگاه ها سریعترین مسیر برای بازسازی اقتصاد ها

در ادامه سعید سیفی رییس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران نیز با اعلام اهمیت والای این صنعت در عرضه محصولات و بهبود عملکرد و اقتصاد صنایع دیگر گفت: نمایشگاه ها سریعترین مسیر برای بازسازی اقتصاد ها هستند.

روز جهانی-نمایشگاه-فریدی (3)

وی‌ در ادامه گفت: بخش های تاثیر پذیر از محل برگزاری نمایشگاه هتل ها،رستوران ها، تامین کنندگان خدمات و سایر بخش ها هستند که می توانند با برگزاری چنین نمایشگاه هایی اقتصاد و چرخه مالی خود را بهبود ببخشند.

نمایشگاه ها تنها راه نجات صنعت کشور

حسن مرتجی رئیس هیئت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی هم در این مراسم نمایشگاه های خارج از کشور را زمینه ساز صادرات دانست و گفت: به طور قطع این صنعت تنها راه نجات صنعت کشور است. بدون شک توفیق در صادرات نیاز مند مدیری توانمند است که نمایشگاه ها می توانند این نقش مدیریتی را به خوبی   ایفا کنند.

روز جهانی-نمایشگاه-فریدی (5)

گفتنی است در انتهای این مراسم گواهی قدمت و ثبت در خاطرات جمعی از طرف یونسکو، به هومن رازدار مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران تقدیم شد.

روز جهانی-نمایشگاه-فریدی (10)

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها