|
کدخبر: 229332

اختصاصی گسترش نیوز؛

قدرت نمایی تولیدکنندگان کود و سم در نمایشگاه نهاده کشاورزی

نشست خبری هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران برگزار شد.

نمایشگاه قدرت نمایی تولیدکنندگان کود و سم در نمایشگاه نهاده کشاورزی

نشست خبری هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران امروز ۷ دی ماه با حضور مسعود گیل آبادی رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور، سید علی وزیری عضو هیئت رئیسه این انجمن، صیاد فرهادی رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمایی کشور و حسن نعمت‌طلب دبیر انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی، علیرضا عاجزی مدیر برگزاری این نمایشگاه و اصحاب رسانه در محل انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی برگزار شد.

جزییات برگزاری نمایشگاه نهاده کشاورزی تهران

علیرضا عاجزی، مدیر برگزاری هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران در ابتدای این جلسه با بیان اینکه این رویداد  با محوریت معرفی و نمایش ظرفیت ها و توان تولید داخل در حوزه نهاده های کشاورزی کشور برگزار خواهد شد، عنوان کرد:  هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران از تاریخ ۱۴ الی ۱۷ دی ماه در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو میزبان متخصصان و فعالان حوزه کشاورزی، سموم و کود خواهد بود.

وی افزود: این رویداد نمایشگاهی با حضور ۱۰۵ شرکت فعال در این حوزه و در فضایی بالغ بر ۱۰۰۰۰ مترمربع و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد. مراسم افتتاحیه این رویداد نیز با حضور مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران بخش های دولتی و غیر دولتی برگزار خواهد شد.

مدیر برگزاری هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران با بیان اینکه ساعت بازدید این نمایشگاه ۱۴ تا ۲۰ تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه، رویدادی کاملا تخصصی است و بازدید از این نمایشگاه صرفا با ارائه کارت دعوت و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی ممکن خواهد بود. از همین رو توسط سیستمی که تعریف شده است از ورود افرادی که تا کنون واکسینه نشده اند جلوگیری خواهیم کرد.

عاجزی در پایان اظهار داشت: برآوردمان بر این است که با توجه به اهمیت این موضوع در حوزه کشاورزی و ارتباط مستقیم این حوزه با معیشت مردم، نمایشگاه در سطح بسیار خوب و با کیفیت و کمیت بالا برگزار خواهد شد.

نیاز مبرم به تقویت تولید داخل

در ادامه جلسه مسعود گیل آبادی رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور با بیان اینکه ما در کشور نیاز به تقویت صنعت داریم، گفت: متاسفانه در کشور ما رانت های بسیار گسترده ای برای واردات سموم آماده مصرف و کودهای شیمیایی وجود داشته است. امروزه با توجه به قطع شدن این رانت ها هجمه زیادی در بحث مقابله با تولید کشور ایجاد شده است. موضوع برگشت زدن محصولات کشاورزی ایران نیز جدیدا به موضوع بحث بسیاری از محافل تبدیل شده است.

وی افزود: وظیفه سموم کشاورزی مبارزه با آفات است. اگر این سموم به موقع تدارک و تامین نشوند محصولات کشاورزی بین سی تا چهل و پنج درصد خسارت می بینند و این موضوع بحرانی برای تامین غذای کشور به شمار می رود. بنابراین استفاده از سموم کشاورزی امری حیاتی است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سم، سم تولیدی را مطابق با استاندارد فائو خواند و گفت: هر سمی که وارد کشور می‌شود، ابتدا باید به ثبت برسد، هر چند دوره ثبت چند سال طول می‌کشد، اما به ثبت می‌رسد. همچنین سموم وارداتی به ثبت رسیده است.

او درباره مشکل سموم تقلبی گفت: مراجع ذی صلاح باید برخورد جدی با تقلب داشته باشند، چرا که با تغییر نرخ ارز، قیمت سموم افزایش چشمگیری داشته که این امر جاذبه‌های زیادی برای تقلب ایجاد کرده است.

چرا محصولات کشاورزی ایران برگشت خورد؟

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص دلایل بازگشت محصولات از کشورهای هدف صادرات، مشکل را در نوع سموم به کار رفته ندانست و گفت: فلفل صادرشده به روسیه به خاطر این موضوع بازگشت داده شد که سموم به کار رفته در آن، در روسیه ثبت نشده بود و روسیه بر اساس استانداردهای خودش، فلفل را مرجوع کرد، در حالی که چهار قلم سم استفاده شده در فلفل ها در ۱۲۰ کشور دنیا ثبت شده و الان هم یک تیم ایرانی برای رفع این مشکل در حال سفر به روسیه هستند.

گیل‌آبادی درباره برگشت سیب زمینی از ازبکستان نیز گفت: سیب زمینی برگشتی ایران از ازبکستان به میزان ۵۰ تن و به دلیل ناخالصی خاک بوده است و هیچ ارتباطی به باقی‌مانده سموم نداشت.

وی افزود: در بحث برگشت سیب زمینی از ترکمنستان، این محصول با حجم نزدیک ۶۰ تن در قرنطینه سازمان حفظ نباتات مرز ایران برگشت خورده و ارتباطی به ترکمنستان ندارد.

این مقام صنفی، برگشت کیوی از هند را وجود شپشک توت دانست و ادامه‌داد: کیوی ایران به امارات ارسال شده بود که این کشور به دلیل نداشتن باغ و مزرعه، مرکز قرنطینه ای برای کیوی ندارد، بنابراین دلالان از امارات آن بسته بندی و به هند ارسال کردند که دچار مشکل شد.

وی با بیان اینکه سیب زمینی و خیار ایران نیترات بالایی دارد، اظهارداشت: این مهم نیز به عرضه کودهای یارانه ای با قیمت‌های پایین مربوط می‌شود.

وی همچنین درباره اینکه پیش از هر صادراتی مبدا و مقصد، استانداردها را با همدیگر چک و بررسی و هماهنگ می کنند، گفت: برای صادرات محصولات کشاورزی میان کشورها تفاهم نامه هایی وجود دارد که پروتکل ها را در زمینه های مختلف مانند نحوه برداشت، نحوه بسته بندی و... مشخص کرده، اما ما به عنوان تولیدکنندگان سموم از اجرا شدن یا نشدن این پروتکل ها اطلاع نداریم.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور در عین حال احتمال داد که ممکن است بازی قیمت های بازار باعث شود که محصولات زودتر از موعد برداشت شوند یا در قرنطینه نمانند و ادامه داد: این اتفاقات ضربه زدن به صادرات و کشاورزی کشور است در حالی که برای به دست آوردن همین بازارها تلاش های زیادی شده و ادامه این روند به اقتصادی کشاورزی ما ضربه بیشتری خواهد زد.

نمایشگاه-نهاده-کشاورزی-2

لذتی که در واردات هست در تولید نیست!

صیاد فرهادی رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمایی کشور نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما بسیاری بر این باورند که لذتی که در واردات هست در تولید نیست! موضوع بازگشت محصولات کشاورزی ایران از برخی کشورها نیز از طرف انجمن های واردکننده حمایت می شود. در دو سال گذشته قیمت کودهای کشاورزی حداقل ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. نباید فراموش کرد که تمام تولیدات داخلی اعم از کود و سموم توسط دولت کنترل می شود. برخی از دوستان مدعی هستند که اگر واردات کود کشاورزی انجام نشود امنیت غذایی کشور به خطر می افتد. در همین راستا با بررسی آمار گمرک متوجه می شویم که در چند سال گذشته کمتر از دو درصد نیاز مصرف داخلی، کود وارد کشور شده است.

وی افزود: بیشترین کودهای مصرفی کشور توسط شرکت های شناسنامه دار تولید می شود. اما واردکنندگان با واردات تنها یک کانتینر کود از تولیدات زیرپله ای داخل کشور استفاده می کنند و با بسته بندی های جعلی اقدام به فروش آنها به اسم کودهای امریکایی و اروپایی می کنند. نکته اینجاست که آمریکا به ما دارو نمی دهد؛ با چه منطقی کود به ما می فروشد؟ این بزرگترین ضربه ای است که به تولید داخلی کشور وارد می شود.

نیاز صنعت کشاورزی به آفت کش ها

سید علی وزیری عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور نیز در این نشست اظهار داشت: مسئله باقی مانده سموم چند وجهه دارد. از نظر علمی آفت کش ها به مثابه یک دارو می مانند. همان گونه که دارو در دست یک پزشک حاذق می تواند موجب نجات بیمار شود؛ آفت کش ها نیز در دستان یک گیاه پزشک ابزاری حیاتی برای نجات محصولات کشاورزی به شمار می رود. اما اگر همین ابزار دست کسی که نحوه استفاده از آن را بلد نیست باشد به یک ابزار خطرناک تبدیل خواهد شد.

وی افزود: ماندگاری سموم به این معنی است که چه مقدار آفت کش در هنگام رسیدن محصول به دست مصرف کننده در آن  وجود دارد. آفت کش ها بسته به شخصیت ملکولی شان دارای ماندگاری بالا یا پایین هستند. میزان ماندگاری این آفت کش ها طبق ضوابط سازمان حفظ نباتات و استانداردهای بین المللی روی تمام محصولات کشاورزی لحظ می شود که به آن دوره کارنس می گویند. بر اساس قانون سازمان نظام مهندسی باید نسخه نویسی کند و سپس کشاورز مبادرت به استفاده از سم بکند. اما متاسفانه در کشور ما این موضوع رخ نمی دهد. اگر دوره کارنس در محصولات کشاورزی کشور رعایت شود ما هیچگاه با موضوعاتی مانند جنجال اخیر روبرو نخواهیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها