|
کدخبر: 133862

نمایشگاهی همانند مونیخ و دوبی در قلب اصفهان

نمایشگاه جدید اصفهان از جمله مدرن‌ترین پروژه‌های نمایشگاهی کشور به شمار می‌رود.

نمایشگاه نمایشگاهی همانند مونیخ و دوبی در قلب اصفهان

روزنامه نگارمحل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری به بهره‌برداری رسید تا این استان با برخورداری از استانداردترین مرکز نمایشگاهی کشور، گام‌های محکم‌تری برای رونق اقتصادی بردارد. نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان مطابق با آخرین مدل نمایشگاهی جهان شامل یک سالن پیوسته با قابلیت تفکیک به سه سالن پنج هزار متری طراحی و ساخته شده است.

این مجموعه با ۴۷ هکتار مترمربع زیرساخت، ۱۷ هزار مترمربع سالن سرپوشیده، ۳۰ هزار مترمربع فضای باز نمایشگاهی و ۴۲ هزار مترمربع فضای سبز، نخستین شهرک نمایشگاهی کشور به شمار می‌رود. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان است.

با توجه به اهمیت صنعت نمایشگاهی، این صنعت چه تاثیری در پیشبرد اهداف اقتصادی کشورها دارد؟

به اعتقاد من نمایشگاه‌ها از مهم‌ترین و موثرترین ابزارهای بازاریابی در دنیای امروز تجارت محسوب می‌شوند و از دیدگاه اقتصادی تاثیر بسزایی در اقتصاد جوامع داشته‌اند به طوری که امروزه متراژ و تنوع برگزاری نمایشگاه در کشورهای توسعه یافته، بسیار بیشتر از کشورهای در حال توسعه است. بنابر گزارش‌های UFI همه ساله بیش از چهار هزار نمایشگاه در فضایی به مساحت بیش از ۱۲ میلیون مترمربع برگزار می‌شود.

نمایشگاه‌ها برای برگزارکنندگان و جامعه میزبان که تسهیلات لازم را برای برگزاری نمایشگاه تامین می‌کنند، اهمیت زیادی دارند. برگزاری نمایشگاه‌ها به توسعه تصویر شهر و منطقه کمک می‌کند و موجب می‌شود ناحیه به خوبی در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شود. برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها مالیات پرداخت می‌کنند و بعضاً سرمایه‌گذاری‌های هرچند کوچک انجام می‌دهند که منافع آن به صنعت منطقه، دولت‌های محلی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برمی‌گردد.

با توجه به نقش آفرینی نمایشگاه ها، شرکت نمایشگاه‌های اصفهان چقدر در این مسیر حرکت کرده است؟

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز تلاش می‌کند شرایطی فراهم آورد که شرکت‌های مختلف با ارائه توانمندی‌های خود، گام‌های محکمی در توسعه بردارند. این شرکت از سویی با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی در سطح ملی و بین‌المللی، شرایط را برای افزایش استانداردها و کیفیت کالاهای تولیدی فراهم می‌کند و از سوی دیگر با برپایی پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های معتبر جهانی، در راستای معرفی محصولات تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای هدف خارجی و به تبع آن، افزایش صادرات گام برمی‌دارد. بر این اساس است که می‌توان گفت «نمایشگاه اصفهان، بازوی توسعه اقتصادی» در این استان به شمار می‌رود.

نوسان: بسیاری از فعالان حوزه تجارت، نمایشگاه اصفهان را بازوی توسعه اقتصادی می‌دانند، دلیل این موضوع چیست؟

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان فعالیت خود را در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و تاکنون روند رو به رشدی را با سرعت قابل توجهی دنبال کرده است. این شرکت رسالت خود را با برگزاری نمایشگاه با موضوع‌های متعدد و متنوع و با هدف اصلی ایجاد بستر اقتصادی مناسب، رقابت سالم، شناسایی واحدهای برتر و ایجاد ارتباط بین اعضای مجموعه‌های مختلف صنعتی، فرهنگی، هنری، خدماتی و… دنبال کرده است. این شرکت عضو اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها (UFI) است و سابقه ۲۷ سال فعالیت در صنعت نمایشگاهی را به نام خود ثبت کرده است.

پس به این دلیل فعالان نمایشگاهی، اصفهان را یکی از نمایشگاه‌های معتبر کشور می‌دانند؟

دقیقا؛برنامه‌ریزی حضور شرکت‌های داخلی در حدود ۷۰ نمایشگاه خارجی در قالب پاویون ایران در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی، برنامه‌ریزی اعزام بیش از ۶۰ تور بازدید از نمایشگاه‌های معتبر جهانی، برگزاری ۵۰۰ عنوان نمایشگاه داخلی و بیش از ۲۰۰ عنوان نمایشگاه بین‌المللی در ۱۰ سال گذشته، برگزار‌کننده انحصاری پاویون‌های جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های معتبر جهانی، پذیرایی بیش از ۸۰ هیات خارجی بازدیدکننده در دو سال گذشته و تخصص در برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در کشورهای مختلف جهان از جمله توانمندی‌ها و ویژگی‌های شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان است.

همچنین این نمایشگاه نسبت به برگزاری ۱۵ دوره نمایشگاه صنایع کارگاهی، ۱۷ دوره نمایشگاه صنعت خودرو، ۱۲ دوره نمایشگاه صنعت فولاد، ۲۶ دوره نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری، ۱۵ دوره نمایشگاه صنعت سنگ، ۱۳ دوره نمایشگاه صنعت ماشین‌آلات طلا و فلزات گرانبها و سنگ‌های تزئینی، ۱۸ دوره نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی، ۱۸ دوره نمایشگاه صنعت دام و طیور، چهار دوره نمایشگاه ملی صنعت سیمان، ۱۲ دوره نمایشگاه صنعت گردشگری و ۲۳ دوره نمایشگاه ملی صنعت ساختمان اقدام کرده و توانسته نام خود را به عنوان نمایشگاهی قابل توجه و معتبر در میان فعالان اقتصادی کشور ثبت کند.

با توجه به توسعه صنعت نمایشگاهی کشور، امروز ظرفیت و توانمندی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در کدام بخش‌ها نمود پیدا کرده است؟

هدف شرکت نمایشگاه اصفهان، تسهیل توسعه صنعت نمایشگاهی ایران و ترویج تبادل و رقابت نمایشگاهی در محدوده این صنعت است. نمایشگاه اصفهان با بهره‌گیری از محیطی مطلوب، تجهیزات پیشرفته و کارکنان متخصص، ارائه بهینه خدمات نمایشگاهی را تضمین می‌کند. به واقع امروز مهم‌ترین توانمندی‌ها و فعالیت‌های شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، میزبانی بیش از ۵۰ عنوان نمایشگاهی در سال، برگزاری منظم نمایشگاه‌های معتبر ملی و بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌های خارج از کشور، اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای مختلف و بازدید از نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی، برگزاری همایش‌ها، سمینارها و کنفرانس‌های تخصصی بین‌المللی در حاشیه نمایشگاه‌های مختلف، برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه نمایشگاهی و ارائه خدمات مورد نیاز غرفه‌داران مانند غرفه‌سازی، غرفه‌آرایی، تبلیغات و… است.

با توجه به فعالیت سه دهه‌ای نمایشگاه، این زیرساخت مطابق با نیازهای اصفهان به روز شده است؟

پیش از افتتاح پروژه جدید، فضای سرپوشیده نمایشگاه پیشین اصفهان ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع شامل چهار سالن بود که ۱۵۰۰ مترمربع فضای باز نیز به آن اضافه می‌شد. این فضا در چهار سالن پذیرای مشارکت‌کنندگان در برگزاری نمایشگاه‌ها بود که موقعیت به نسبت مطلوبی برای ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان ایجاد می‌کرد. قرار گرفتن سایت پیشین نمایشگاه اصفهان در کنار پل تاریخی شهرستان با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال، تاریخ و مدرنیته را با یکدیگر پیوند می‌داد و فضایی مطلوبی برای بازدیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان ایجاد می‌کرد.

به اعتقاد شما با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی اصفهان شاهد شکوفایی ظرفیت‌های ویژه استان خواهیم بود؟

محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در منطقه روشن‌دشت ساخته شده است. این نمایشگاه منطبق با فناوری‌ها و استانداردهای نمایشگاه‌های مونیخ، دوبی و کیش طراحی و ساخته شده و از جمله مدرن‌ترین پروژه‌های نمایشگاهی کشور به شمار می‌رود.

این مجموعه که مطابق با آخرین مدل نمایشگاهی جهان شامل یک سالن پیوسته با قابلیت تفکیک به سه سالن پنج هزار متری پیوسته طراحی و ساخته شده، فضاهایی مانند ساختمان رجیستری، پاویون مذاکرات بین‌المللی، سالن گردهمایی‌ها و نشست‌های خبری، سالن‌های مذاکره، مجموعه رستوران‌ و کافی‌شاپ، پارکینگ متمرکز، فضای باز برگزاری نمایشگاه و… را در خود جای داده است. این مجموعه ۱۷ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی ساخته شده دارد و نخستین شهرک نمایشگاهی کشور به شمار می‌رود. باید توجه داشت که مساحت زمین پروژه در مقطع فعلی۴۷ هکتار است، همچنین مساحت محدوده طرح توسعه نهایی ۱۵۰ هکتار تغییر کاربری در کارگروه امور تخصصی زیربنایی استان است.

به واقع این پروژه ظرفیت جدیدی را در منطقه شرق اصفهان رقم خواهد زد؟

موقعیت سایت جدید نمایشگاه اصفهان در کنار رینگ چهارم ترافیکی اصفهان موجب همجواری و نزدیکی به چندین پروژه بزرگ از جمله اصفهان‌ سیتی‌سنتر، سالن اجلاس بین‌المللی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، میدان مرکزی میوه و تره‌بار، راه‌آهن، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، شهر رویاها، منطقه گردشگری شرق اصفهان و رودخانه زاینده‌رود در این محدوده شده است. فاز اول شامل فضاهای سالن نمایشگاه (سالن اصلی ۱۵۰۰۰ مترمربع) ساختمان رجیسترینگ به مساحت تقریبی زیربنایی ۳۰۰۰ متر مربع، ساختمان اداری، خدماتی پشتیبانی به مساحت حدود ۹۰۰۰ متر مربع، فضاهای نمایشگاهی روباز، پارکینگ روباز، ساختمان تاسیسات مکانیکی، فضای سبز، تونل‌های تاسیساتی آدم‌رو، فضاهای سواره‌رو و پیاده‌رو، رستوران، کافی‌شاپ، سرویس‌های بهداشتی محوطه، ساختمان الکتریکال، مخزن آب آشامیدنی و آتش‌نشانی، مخزن آب خاکستری فضای سبز و پل‌های عابر پیاده طرفین سالن اصلی است.

همچنین سالن اصلی این نمایشگاه، شامل یک سالن نمایشگاهی است که قابلیت برگزاری سه نمایشگاه ۵۰۰۰ مترمربعی به صورت مجزا را دارد. از سوی دیگر قسمت رجیسترینگ، اتاق‌های مذاکره و جلسات، اتاق مدیریت، کافی‌شاپ، نمازخانه و انبار را نیز در خود جای داده است. پوشش سقف و سازه آن نیز از فناوری ziptech در نظر گرفته شده که در نوع خود از زیبایی و پیوستگی خاصی برخوردار است و یکی از سازه‌های بی‌نظیر در استان به شمار می‌رود.

ارسال نظر