|
کدخبر: 125249

نمایشگاه بین‌المللی کرمان ورشکسته می‌شود؟

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور با اشاره به زیان مالی بسیار زیاد، ناشی از تعطیلی پی درپی این نمایشگاه به علت بیماری کرونا گفت: مسئولان با اتخاذ تصمیم کارشناسی مانع ورشکستگی اینگونه نمایشگاه‌ها شوند.

نمایشگاه نمایشگاه بین‌المللی کرمان ورشکسته می‌شود؟

امیرحسین سعید روز یکشنبه افزود: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق بیش از ۶ ماه مجوزی برای فعالیت دریافت نکرده و این در حالی است که شرکت‌های دیگر حتی در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا فعالیت‌هایی داشتند.

وی اظهارکرد: تمامی نمایشگاه‌های استان کرمان را از اسفندماه سال گذشته به دستور ستاد ملی و استانی کرونا به حالت تعلیق درآوردیم و گلایه‌ای نداشتیم زیرا حفظ سلامت جامعه برای ما با اهمیت‌تر بود و این تعطیلی به علت بحران ناشناخته ویروس کرونا و نداشتن تجربه شناسایی راه‌های مقابله با آن بود و به این جهت بسیاری از اصناف، شرکت‌ها و کارخانه‌ها تعطیل شدند و با وجود آسیب‌های مالی از این وضع گلایه‌ای نداشتیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور گفت: اصناف و شرکت‌ها به‌تدریج، با کسب تجربه در مقابله با کرونا کم و بیش آغاز به کار کردند و ما در روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۹۹ مصوبه برگزاری نمایشگاه تخصصی را از ستاد استانی کرونا دریافت کردیم و پس از آن در تیرماه امسال سه نمایشگاه برگزار کردیم و سپس با شیوع ویروس کرونا در استان مجوز ما لغو شد و ۲۰ روز ابتدای مردادماه امسال به علت شیوع گسترده ویروس کرونا ۲ نمایشگاه را لغو کردیم.

 

وی ادامه داد: پس از آن مراجعاتی به استانداری کرمان و دانشگاه علوم پزشکی داشتیم زیرا همانگونه که در سراسر کشور پروتکل‌هایی را برای برگزاری نمایشگاه تدوین و ابلاغ کردند، نمایشگاه‌های استان کرمان نیز برگزار شود که از مردادماه امسال تاکنون مجوز برگزاری نمایشگاه در این استان صادر نشده و موجب ضرر مالی بسیاری به این حوزه شده است.

 

سعید افزود: طی هفت ماه گذشته، تنها یک ماه نمایشگاه برگزار کردیم و تاکنون ۲ میلیارد تومان ضرر مستقیم مالی به سایت نمایشگاه بین‌المللی جنوب شرق کشور وارد شده و این میزان با زیان مجریان و زیرمجموعه‌ها بسیار بالاتر می‌رود.

 

وی خطاب به مسئولان گفت: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق در زمان نیاز همکاری لازم را با ستاد کرونا داشته و توقع داریم که ستاد کرونا و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی حرف ما را بشنوند و بازدیدی از سازمان و محل استقرار نمایشگاه‌ها داشته باشند که آیا پروتکل‌های بهداشتی در این منطقه را می‌توان رعایت کرد یا خیر؟ و پس از آن رای به تعطیلی یا بازگشایی نمایشگاه‌ها بدهند.

 

وی با اشاره به ندادن مجوز برگزاری نمایشگاه آرایشی بهداشتی به کرمان در حالی که این نمایشگاه در دیگر استان‌ها برگزار شد گفت: نمایشگاه ساختمان و ایران بیوتی امسال در سایت بین‌المللی جمهوری اسلامی برگزار شد و اجازه برگزاری نمایشگاه در موارد مشابه طی شهریورماه امسال در کرمان داده نشد و این در حالی است که جمعیت و متراژ این سایت قابل قیاس با نمایشگاه کرمان نمی‌باشد و شرایط بیماری کرونای ما دشوارتر از استان تهران نیست.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور با تاکید بر اینکه نمایشگاه به مراتب در استان‌های شمالی کشور و تهران برگزار می‌شود گفت: دانشگاه علوم پزشکی تصدیق می‌کند که برگزاری نمایشگاه آثار منفی نداشته و می‌تواند بر اساس پروتکل‌های بهداشتی در کرمان برگزار شود.

وی تصریح کرد: نمایشگاه مبلمان کرمان اخیرا لغو شد در حالی که نمایشگاه‌های جهیزیه و مبلمان در کشور برگزار شده و اعتقاد داریم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی می‌توانستیم این نمایشگاه را بدون مشکل برگزار کنیم و دانشگاه علوم پزشکی مرجع تشخیص برگزاری نمایشگاه شده و معتقد است که نباید نمایشگاه برگزار شود.

سعید با بیان اینکه مجوز نمایشگاه مبلمان مربوط به نمایشگاه تخصصی بوده است افزود: دانشگاه علوم پزشکی در این راستا معیار را برای نمایشگاه پربازدید مشخص کند و اعلام شود که بر اساس چه آماری نمایشگاه‌های کرمان تعطیل می‌شود و کسی در این معیارها نظر ما را مطالبه نکرده است.

وی با بیان اینکه برای یک فعالیت اجرایی باید رایزنی و بررسی لازم انجام شود گفت: در صورت تصمیم کارشناسی تمامی مصوبات را می‌پذیریم و در این زمینه فعالیت کارشناسی قطعا نتیجه مطلوب تری به دنبال خواهد داشت.

کارشناس و فعال اقتصادی استان کرمان بیان کرد: راه هایی برای برگزاری نمایشگاه وجود دارد و با یک اقدام کارشناسی و ارائه راهکارها می‌توان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی نمایشگاه را به صورت مطلوب اجرا کرد و با این روش می‌توانیم در کسب راه‌حل با مسئولان به نتیجه برسیم و مشکلی برای این بنگاه‌های اقتصادی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: از مسئولان درخواست داریم که به بخش خصوصی کمک کنند و شرکت نمایشگاه بین‌المللی جنوب شرق به عنوان یک واحد تجاری هنوز اجازه کار را حتی با دشوارترین شیوه‌نامه‌های بهداشتی دریافت نکرده در حالی که دیگر صنوف و شرکت‌ها با پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند و ما نمی‌توانیم خدمات ارائه کنیم.

سعید افزود: برگزاری ۲ نمایشگاه طی یک ماه در نهایت ۴۰ ساعت زمان می‌برد که ساعت زیادی را اشغال نمی‌کنیم و به خوبی می‌توانیم شیوه‌نامه‌های دانشگاه علوم پزشکی، فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر موارد را کنترل کنیم و تقاضا داریم مسئولان مربوطه به مسائل و مشکلات مربوط به این حوزه رسیدگی کنند.

نمایشگاه جنوب شرق می‌تواند محور توسعه کرمان باشد

وی اضافه کرد: اعتقاد داریم نمایشگاه بین‌المللی جنوب شرق می‌تواند محور توسعه پایدار اقتصادی استان کرمان باشند و این نمایشگاه می‌تواند حلقه وصل تولید‌کننده و تولیدات جدید و نو به مصرف‌کننده باشد و به افراد در رشته‌های تخصصی از خدمات جدید و نو آگاهی می‌بخشد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق کشور با بیان اینکه نمایشگاه به‌عنوان موتور محرکه اقتصادی و پیشران برای خروج از رکود اقتصادی عمل می‌کند گفت: همچنین برگزاری نمایشگاه در شرایطی فعلی، یکی از راه‌های انتقال امید به تولید‌کننده است که در آن جلسات و مدل کسب و کاری بی‌تو بی‌(B to B) شکل می‌گیرد و افراد و شرکت‌ها می‌توانند مذاکره کنند و نتایج این مذاکرات در اقتصاد موجب استفاده از فناوری‌های جدیدی می‌شود که روزانه در جامعه تغییر می‌یابد و نمایشگاه محل عرضه آن به مصرف‌کننده است.

وی عنوان کرد: نمایشگاه در جامعه‌ای که از نظر سلامت روح و روان درگیر بیماری کرونا شده، می‌تواند به سلامت جامعه کمک کند و بذر امید را در دل تولید‌کننده و مصرف‌کننده بکارد و همچنین نمایشگاه یک بازار مهم است که می‌تواند به حوزه تولید، اقتصاد و صادرات غیر نفتی استان کرمان به عنوان نیاز امروز کشور کمک می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها