|
کدخبر: 124411

مجری اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل

برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل گامی بزرگ در راستای توسعه صادرات غیرنفتی

توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین ایجاد بازارهای جدید برای تولیدکنندگان و ارایه دهندگان خدمات ایران یکی از سیاست‌هایی است که اکنون در صدر برنامه‌های اقتصادی کشورمان قرار گرفته و به همین دلیل برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی با درنظر گرفتن فرصت‌های موجود راهکاری است غیرقابل انکار که باید از آن استفاده بهینه داشته باشیم.

نمایشگاه برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل گامی بزرگ در راستای توسعه صادرات غیرنفتی

سید علیرضا صدرزاده، مجری نخستین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل ۱۳۹۹ گفت: انتخاب موضوع خدمات شهری، انرژی، مخابرات و حمل و نقل برای برگزاری این نمایشگاه کاملا هدفمند و متناسب با درنظر گرفتن پتانسیل‌های موجود در دو کشور بوده است.

 صدرزاده در ادامه افزود: اشتراک‌های فرهنگی، ارتباط نزدیک سیاسی و همچنین مرزهای مشترک در کنار سابقه خوب حضور ایران در بازار افغانستان همه و همه عواملی بودند که درنظر گرفتیم پروپوزال برگزاری این نمایشگاه را تهیه کنیم و با درنظر گرفتن سوژه‌ها به شهرداری افغانستان پیشنهاد همکاری بدهیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.

به گفته صدرزاده هماهنگی برای انجام امور این نمایشگاه سه روزه در پایتخت افغانستان از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزن اقتصادی سفارت کشورمان در افغانستان انجام شده که با مشارکت شهرداری کابل و برخی نهادهای مرتبط و البته تولیدکنندگان و ارایه دهندگان خدمات در بخش‌های خدمات شهری، مخابرات، صنعتی و صنایع مرتبط از امروز یکم مهرماه افتتاح و سه روز میزبان تولیدکنندگان، بازرگانان و نهادهای دولتی افغانستان است.

وی معتقد است مشکلات گذشته در این کشور باعث شده تا بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای توسعه افغانستان بخصوص خدمات شهری، ارتباطات و ... آنطور که شایسته مردم مسلمان این کشور همسایه ایران است رشد نداشته باشد از این رو فرصتی مقتنم و قابل ملاحظه برای شرکت‌ها و ارایه دهندگان خدمات شهری  ایران مثل شهرداری‌ ایجاد شده و تصمیم داریم با برگزاری این نمایشگاه  تمام فرصت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

مجری اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل همچنین درباره موضوع همه‌گیری ویروس کرونا و شرایط برگزاری نمایشگاه به خبرنگار ماگفت: خوشبختانه با استفاده از امکانات مناسب و انجام تست‌های قبل از سفر مشارکت‌کنندگان و همچنین برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی حین برگزاری  این مشکل جهانی را تقریبا کمرنگ و مدیریت کرده‌ایم.

صدرزاده همچنین در ادامه افزود: استفاده از اتاقک ضدعفونی کننده برای ورود  شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان، ضدعفونی روزانه محوطه نمایشگاه و سالن‌ها، ارایه پک‌های بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی کنند و همچنین نظارت‌های دقیق برای تعداد افراد حاضر در سالن‌ها همه و همه سیاست‌هایی است که براساس آن تلاش کرده‌ایم میزان احتمال شیوع ویروس کرونا را در کمترین سطح یعنی نزدیک به صفر برسانیم.

مجری اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان به خبرنگار ما گفت: در این نمایشگاه بیش از یکصد شرکت و ارایه دهنده خدمات حضور دارند که بالغ بر ۹۰ درصد آن شرکت‌ها و ارایه دهندگان خدمات ایرانی هستند و در سه سالن مجزا متناسب با خدمات یا کالای تولیدی حضور دارند.

وی همچنین تاکید کرد: برای اینکه شرکت‌کنندگان بتوانند دستاوردهای هرچه بهتری در دوره برگزاری نمایشگاه داشته باشند برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا نهادها، ادات و شرکت‌های معتبر افغانستان را در سه گروه مجزا و سه روز متفاوت به محل برگزاری نمایشگاه دعوت کنیم تا از پراکندگی و همچنین اتلاف وقت جلوگیری کرده باشیم.

به گفته صدرزاده برگزاری جلسات تخصصی، کارگروه‌ها و البته نشست‌های رو در رو نیز از جمله برنامه‌های دوره برگزاری نمایشگاه است که با توجه به تقسیم بندی انجام شده می‌تواند در آشنایی و احتمالا انعقاد قرارداد میان طرفین بسیار مفید باشد.

صدرزاده با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه می‌تواند گامی بزرگ در توسعه صادرات غیرنفتی ایران باشد، گفت: شرکت کنندگان این نمایشگاه در بخش‌های آب، برق، انرژی، خدمات فنی و منهدسی، مخابرات، خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، ماشین‌آلات و شرکت‌های وابسته فعالیت دارند که براساس بازار موجود در افغانستان بخصوص پایتخت امیدوارم در پایان این نمایشگاه با دستاوردی مناسب به کشورمان بازگردند.

مجری اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل در پایان ضمن تقدیر و تشکر از سازمان توسعه تجارت و صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: همکاری و حضور این دو نهاد بدون تردید عاملی در دستیابی به اهداف تعیین شده این نمایشگاه است که امیدواریم در آینده این هماهنگی‌های سازنده ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها