|
کدخبر: 105296

نمایشگاه؛ تشکلی مستقل و پایدار

عبدالکریم جلالی – پیشکسوت نمایشگاهی

صنعت نمایشگاهی یک تخصص بسیار مهم است. همانطور که اظهار نظر افراد غیرمتخصص در حوزه تولید مواد غذایی یا هتلداری یا مصالح ساختمانی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، در صنعت نمایشگاهی هم نیاز به ارائه نظر کارشناسی داریم.

عبدالکریم-جلالی

سوال مهم این است که فعالیت‌های نمایشگاهی اگر یک تشکل مستقل نیست پس چه هست و در مقایسه با رویدادهای نمایشگاهی چگونه گردشگری، هتلداری، بیمه، بانکداری و... مستقل به شمار می‌روند. سوال دیگر اینکه چگونه فعالیت‌های نمایشگاهی را در دنیا مستقل می‌شناسند اما ما برای آن ابهام داریم؟

به طور حتم اینکه فعالیتی در کشور، مستقل به شمار می‌رود تابع سایر متغیرها نیست. برای فهم بهتر موضوع، به عنوان نمونه صنعت خودروسازی در یک کشور تابع وجود جاده و راه و مانند اینها و حتی بازار برای خرید نیست. وقتی فعالیتی به عنوان تولید خودرو انجام می‌شود کسی نمی‌تواند بگوید چون راه و جاده و مشتری وجود ندارد، این فعالیت صنعت نیست.

فعالان این صنف مشکل اصلی را معرفی نکردن ویژگی‌ها، محاسن و ظرفیت‌های صنعت نمایشگاهی می‌دانند. متاسفانه باوجود سابقه طولانی برگزاری نمایشگاه در ایران و شرایط تبلیغی و رسانه‌ای وسیعی که برای صنایع دیگر ایجاد می‌کند، در معرفی خود این صنعت سستی به خرج داده‌ایم.

آنچه که در شرایط ویژه امروز کشور برای نمایشگاه‌ها مهم است، ترسیم یک نقشه راه است. صنعت نمایشگاهی به سرعت باید صاحب نقشه راه شود تا نقش ارزنده خود را در دوران سخت تحریم‌ها ایفا کند.

شایسته است تشکل‌های اصلی این صنعت شامل صاحبان سایت‌های نمایشگاهی – برگزارکنندگان - خدمات نمایشگاهی و غرفه‌سازان در کنار هم و با دیدگاه ملی و کلان‌نگر، آغازگر راهی برای شروع دوران جدید باشند.

 

نویسنده: عبدالکریم جلالی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها