|
کدخبر: 93173

کاهش چشمگیر مصرف بنزین با شیوع کرونا

شیوع کرونا در کشور باعث شد، مصرف بنزین کاهش چشمگیری پیدا کند.

گسترش‌نیوز: پاییز از نیمه گذشته بود که طرحی با عنوان مدیریت مصرف سوخت در کشور با هدف کاهش مصرف و افزایش صادرات اجرایی شد. طرح نتیجه بخش بود و روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین کمتر مصرف شد اما مدتی پس از آن، ویروسی در کشور شایع شد که توانست رکورد کاهش مصرف بنزین را بزند.

مدیریت مصرف سوخت یا ورود کرونا

آمار و ارقام از کاهش بی‌سابقه مصرف بنزین در کشور خبر می‌دهد. بخشی از این کاهش میزان مصرف ناشی از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت است. طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، متوسط مصرف بنزین کشور از زمان اجرای طرح تا نیمه آذر، حدود ۷۹ میلیون لیتر در روز بوده است. این در حالیست که متوسط مصرف بنزین پیش از اجرای این طرح، به حدود ۹۸ میلیون لیتر در روز می‌رسیده است.

اما بخش وسیعی از این کاهش مصرف به شیوع کرونا در کشور مرتبط می‌شود. بر اساس گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی میانگین مصرف روزانه بنزین در اسفندماه حدود ۶۸ میلیون لیتر بوده است. این کاهش مصرف همزمان با شیوع ویروس کرونا و کم شدن ترددهای شهری و برون شهری رخ داده است.

۵۰ میلیون لیتر کمتر از پارسال

اوج کاهش مصرف سوخت اما به ایام عید بازمی‌گردد. هر سال بهار با آمدن نوروز و تعطیلات آن، سیلی از مسافرت‌ها و دیدارهای دوستانه و خانوادگی در کشور جاری بود. این حجم از تردد، مصرف سوخت بالایی را می‌طلبید اما امسال کشور یک مهمان ناخوانده داشت. مهمانی که همه را خانه‌نشین کرد و مصرف سوخت را به شدت کاهش داد. طبق آمار اعلام شده میانگین مصرف روزانه بنزین در ۱۵ روز اول فروردین ماه سال ۹۹ به ۴۴ میلیون لیتر رسیده است. این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی میانگین مصرف روزانه بنزین به حدود ۹۴ میلیون لیتر رسیده بود. مقایسه این میزان مصرف با امسال، خبر از کاهش حدود ۵۰ میلیون لیتری بنزین در کشور را می‌دهد.

اگرچه با پایان تعطیلات و شروع به کار بسیاری از مشاغل، احتمال بالا رفتن میانگین مصرف سوخت در کشور وجود دارد اما آنچه مسلم است تا پایان نیافتن همگیری کرونا، مصرف بنزین به میزان پیش از آمدن ویروس باز نمی‌گردد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر