|
کدخبر: 44053

در گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان پتروشیمیایی مطرح شد:

صندوق‌های پروژه‌، بازوی توانمند پتروشیمی‌ها / پایان دوران یکه‌تازی بانک‌ها

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان پتروشیمی گفت: صندوق‌های پروژه به‌طورقطع می‌توانند بازوی مالی شرکت‌های پتروشیمی برای نهایی کردن طرح‌های نیمه‌تمام و یا پیشبرد اهداف و یا توسعه‌شان باشد.

گسترش‌نیوز : ایجاد صندوق‌های پروژه یا صندوق‌های خصوصی در صنعت پتروشیمی از سال گذشته مطرح بوده است، این موضوع بار دیگر توسط مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح شد.

ahmadsarami.jpg

این صندوق‌ها در صورتی که بر اساس نفس وجودی یک صندوق‌ ایجاد شوند و فعالیت کنند، به‌طورقطع می‌توانند بازوی مالی شرکت‌های پتروشیمی برای نهایی کردن طرح‌های نیمه‌تمام و یا پیشبرد اهداف و یا توسعه‌شان باشد بدون اینکه وارد سیستم بانکی و استقراض‌های آن قرار بگیرند.

احمد صرامی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان پتروشیمی و کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با ایجاد صندوق‌های پروژه یا صندوق‌های خصوصی در صنعت پتروشیمی صندوق‌ها به «گسترش‌نیوز» گفت: اگر صندوق‌ها عملیاتی شود تاثیر مثبتی بر روند عمکرد شرکت‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دارد. صندوق‌های پروژه می‌توانند بازوی مالی شرکت‌های پتروشیمی برای نهایی کردن طرح‌های نیمه‌تمام و یا پیشبرد اهداف و یا توسعه‌شان باشد.

وی در ارتباط با دلیل تشکیل این صندوق‌ها گفت: صندوق‌های پروژه می‌توانند جلوی شوک‌های مالی بازار را بگیرند و موجب توانمند‌سازی واحدهای پتروشیمی شوند. صندوق‌ها فارغ از هرگونه جناح‌بندی سیاسی‌کاری می‌توانند در توانمند‌سازی بنگاه‌ها تاثیر مثبت داشته‌است.

مهترین عامل تاثیرگذار در فعالیت درست صندوق‌های پروژه

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان پتروشیمی در ادامه افزود: اگر صندوق‌های پروژه بر اساس شاکله و نفس وجودی ایجاد صندوق‌ها ایجاد شوند و فعالیت کنند، به‌طور قطع نه‌تنها شرکت‌های پتروشیمی بلکه سایر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند با پرهیز از ورود به سیستم بانکی و استقراض از این صندوق‌ها برای کارهای پروژه‌ای و مشارکتی بهره بگیرند.

وی مهترین عامل تاثیرگذار در فعالیت درست صندوق‌های پروژه را بی‌طرف بودن و درک موقعیت صحیح از وضعیت کنونی عنوان کرد و گفت: صندوق‌ها باید برآورد درستی از بنگاه‌ها، شرایط اقتصادی و تحریم‌ها داشته باشند، سود‌ده بودن و یا نبودن بنگاه‌ها را در نظر بگیرند. باید با یک رتبه‌بندی که از سوی اتاق بازرگانی و یا سازمان‌های مربوطه اعتبار سنجی می‌شود به این موضوع نگاه شود. موضوعاتی همچون حجم سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی، کارآفرینی حضور در بازارهای هدف، صادرات، صادرات تأمین خوراک داخلی و امثال آن باید به‌عنوان شاخصه‌های مهم در رتبه‌بندی‌ها و نمره عنوان شوند. عملکرد درست در این موضوعات می‌تواند به صندوق‌ها قدرت دهد. صندوق‌ها به‌دوراز هرگونه رانت باید عملیاتی شود.

صندوق‌ها به‌دوراز هرگونه رانت باید عملیاتی شود

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: صندوق‌ها به دور از هرگونه رانت باید عملیاتی شود. به‌طورکلی رانت را در ارتباط با هر بخشی از لایه‌های اقتصادی منفور می‌دانیم و از آن فرار پرهیز می‌کنیم. رانت به این معنی است که سهمی را بخواهیم که تولید ثروت نکرده باشد. اگر رانت در این صندوق‌ها ریشه بدواند یا به هر دلیلی حمایت شود قطعا این صندوق‌ها زمین خواهد خورد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان پتروشیمیایی اشاره به سیستم ریگولاتوری گفت: سیستم ریگولاتری برای برقراری فضای رقابتی در سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری، توانمندسازی رقبای غیر دولتی، تنظیم روابط اقتصادی، حقوق و داوری نهایی در هر بخش اقتصادی با شرایط نسبتاً انحصاری تشکیل می‌شود. ریگولاتوری سیستمی کارآمد در صندوق‌ها خواهد بود که می‌تواند به‌عنوان دستگاه فرابخشی، سازمان‌دهی بسیار شایسته‌ای داشته باشد

وی با بیان این موضوع که صندوق‌ها همواره برای پتروشیمی‌ها مفید و تأثیرگذار خواهند بود، خاطرنشان کرد: ما اعتقاداتی در دین مبین اسلام داریم که رانت و مفسده را تقبیح می‌کند. دستگاه‌های اجرایی، قضاییه و مقننه باید با پرهیز از رانت و مفسده به موضوع صندوق‌ها نگاه کنند تا هم تا گردش سرمایه قوی داشته باشیم و هم کانال آن به‌طور ویژه برای سودرسانی بنگاه‌های اقتصادی موفق عمل کند.اگر این صندوق‌ها وارد بازارهای سیاسی، جناح‌بندی، رانت و فساد شود، قطعا به زمین خواهد خورد.

لزوم وجود یک برنامه‌ریزی دقیق در ایجاد صندوق‌ها

وی با اشاره به لزوم وجود یک برنامه‌ریزی دقیق در ایجاد این صندوق‌ها گفت: راه و روش ایجاد صندوق باید براساس ضوابط و طبق یک چهارچوب و نظر کارشناسان حرفه‌ای در حوزه اقتصاد و مدیرت ایجاد شود. برای ایجاد این صندوق‌ها باید مبارزه با مفسده و فساد در درجه اول اهمیت باشد چرا که با دوری از رانت و فساد مالی صندوق می‌تواند به معنای واقعی پربار باشد. همچنین این صندوق‌ها می‌توانند با استفاده از سرمایه‌ها و نقدینگی‌ها سرمایه‌های مردم را به کانال تولید هدایت کنند. با این کار نقدینگی مردم که در بانک‌ها است و مشکلات بسیاری دارد، وارد عرصه تولید خواهد شد.

گفتنی است دیروز مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر در گفت‌وگو با ایسنا از احتمال ایجاد صندوق‌های پروژه یا صندوق‌های خصوصی در این صنعت خبر داد. حسین علی مراد با بیان این‌که ممکن است تاسیس بانکی تحت عنوان بانک نفت یا پتروشیمی در کشور پیگیری نشود، اظهار کرد: موازی با پیگیری عرضه اوراق مشارکت برای تامین سرمایه طرح‌های پتروشیمی، سازوکاری در این صنعت دنبال می‌شود که شاید بر اساس آن، صندوقی ایجاد شود که از پروژه‌های پتروشیمی پشتیبانی کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها