|
کدخبر: 229283

یک رویداد بزرگ موسیقایی برای ادای احترام به سردار سلیمانی

«مقام حماسه» رویدادی ویژه برای سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. این رویداد موسیقایی قرار است چهارشنبه هشتم دی ۱۴۰۰ در تالار وحدت و با حضور ارکستر سمفونیک صدا و سیما برگزار شود.

موسیقی یک رویداد بزرگ موسیقایی برای ادای احترام به سردار سلیمانی

رویداد «مقام حماسه» با اجرای گزیده‌ای از دو آلبوم موسیقی «اروند» و «سرباز» و برای ادای احترام به شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود.

«مقام حماسه» رویدادی ویژه برای سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. این رویداد موسیقایی قرار است چهارشنبه هشتم دی ۱۴۰۰ در تالار وحدت و با حضور ارکستر سمفونیک صدا و سیما برگزار شود.

اجرای قطعاتی منتخب از دو آلبوم «سرباز» و «اروند» رپرتوار این کنسرت را تشکیل می‌دهند که قرار است بخشی از رشادت‌های شهید قاسم سلیمانی را به زبان موسیقی بیان کند.ظهر دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ نشستی خبری در بنیادحفظ و نشر آثار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی (مکتب حاج قاسم) و برای تشریح جزییات این رویداد برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی نراقیان مدیر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، محمدرضا عقیلی آهنگساز، امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی عنری شهرداری تهران و آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما حضور داشتند. قالیباف مهمان ویژه کنسرت مقام حماسه / علیرضا افتخاری برای حاج قاسم می‌خواند.

محمد مهدی نراقیان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های فراوان برای برگزاری این رویداد و بررسی ایده‌های مختلف برای انجام کاری درخورِ شان شهید حاج قاسم سلیمانی، تاکید کرد: امسال به پیشنهاد مکتب حاج قاسم ویژه برنامه‌ی «مقام حماسه» شکل گرفت تا در این برنامه به زبان موسیقی به رشادت‌های حاج قاسم بپردازیم.

مدیرکل دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما اعلام کرد که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مهمان این ویژه برنامه خواهد بود.

به گفته‌ی نراقیان در بخش ارکستر پاپ منتخبی از قطعات تولید شده عرصه پاپ در نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم با صدای بهرام پاییز، عرفان عرفانیان و علیرضا افتخاری و بخشی از سمفونی «اقتدار و شهادت» ساخته مجید انتظامی اجرا می‌شود.سالار عقیلی هم یکی از خوانندگانی است که در این اجرا در کنار ارکستر به صحنه خواهد رفت.

بخش سوم سه‌گانه حاج قاسم به زودی منتشر می‌شود

آلبوم‌های «اروند» و «سرباز» با همکاری دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تهیه شده‌اند. به گفته‌ی امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این دو آلبوم بخش‌هایی از یک سه‌گانه‌ی موسیقایی هستند که بخش سوم آن به زودی منتشر خواهد شد.

سمیعی ابراز امیدواری کرد که چنین کارهایی بتواند ذره‌ای از رشادت‌ها و فداکاری‌های حاج قاسم سلیمانی را به زبان موسیقی بیان کند.

گزیده‌ای از آلبوم‌های اروند و سرباز را اجرا می‌کنیم

برنامه‌ی «مقام حماسه» با حضور ارکستر سمفونیک صدا و سیما روی صحنه خواهد رفت که رهبری این ارکستر را در این رویداد، آرش امینی برعهده خواهد داشت. امینی هم در نشست برنامه «مقام حماسه» حضور داشت و از دشواری‌های مراحل ضبطِ آلبوم‌های «اروند» و «سرباز» گفت.امینی اشاره کرد که این دو آلبوم با اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما و در دوران شیوع ویروس کرونا ضبط شده‌اند که محدودیت‌های کرونایی مشکلات بسیاری را برای ضبط این آثار ایجاد کرده بود.تعداد نوازندگانِ ارکستر سمفونیک صدا و سیما با همراهی اعضای گروه کُر، به حدود ۱۰۰ نفر می‌رسد. از این رو برگزاری تمرین و اجرا با حضور این تعداد از هنرمندان به شدت دشوار است.این رهبر ارکستر گفت: ما حدود دو ماه است که در حال تلاش و تمرین هستیم تا بتوانیم منتخبی از آثارِ دو آلبومِ «اروند» و «سرباز» را با ارکستر سمفونیک صدا و سیما روی صحنه ببریم.

آثار در قالب کلاسیک و پاپ

محمدرضا عقیلی آهنگساز و رهبر ارکستر موسیقی پاپ سازمان صدا و سیما هم در این نشست حضور داشت. او ضمن ادای احترام به شهید حاج قاسم سلیمانی تاکید کرد که تلاش کرده‌ایم تا آثاری درخورِ جایگاه حاج قاسم تولید کنیم.

به گفته‌ی محمدرضا عقیلی، ارکستری که در شب چهارشنبه در تالار وحدت به صحنه خواهد رفت، تلفیقی از سازهای کلاسیک و پاپ را در دل خود خواهد داشت.

همچنین علاوه بر خوانندگان ایرانی، یک خواننده لبنانی هم به عنوان مهمان در اجرای پیش‌رو، ارکستر را همراهی خواهد کرد. این خواننده لبنانی دو آهنگ را در کنار ارکستر می‌خواند.

ویژه برنامه‌ «مقام حماسه» روز چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ در تالار وحدت با حضور محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی) اجرا می‌شود که در آن از تعدادی آهنگساز، خواننده و کسانی که در تولید اثر برای حاج قاسم زحمت زیادی کشیدند تقدیر می‌شود.

منبع: رستا نیوز

ارسال نظر