|
کدخبر: 227314

بلایی که مدیریت کاسبکارانه بر سر موسیقی می آورد

مجید اخشابی می‌گوید: تولید موسیقی خوب در کشور متوقف شده و کارها به سمت زد و بندی تجاری شدن رفته است.

موسیقی بلایی که مدیریت کاسبکارانه بر سر موسیقی می آورد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته از برگزاری کنسرت‌های موسیقی طبق برنامه زمان‌بندی و از اول دی ماه خبر داد که طبق تاییدیه ستاد ملی مقابله با کرونا، مقرر شد این کنسرت‌ها با ظرفیت ۱۰۰ درصدی در سالن‌ها برگزار شود.

مجید اخشابی خواننده و آهنگساز در ارتباط با برگزاری کنسرت‌های موسیقی گفت: حتماً وزارت بهداشت بررسی‌های لازم را برای پروتکل‌های بهداشتی دربرگزاری کنسرت‌ها انجام داده است ولی در ارتباط با برگزاری کنسرت‌ها و چگونگی استقبال مردم نظر خاصی ندارم، درست است که در دوران کرونا همه طاقت شان تاق شد ولی با توجه به اخبار ضد و نقیض در مورد شیوع سویه جدید کرونا احتیاط بر این است که بخاطر آسیب و تلفات جانی که از کرونا دیدیم کمی صبورانه و هوشمندانه تر عمل کنیم تا با ازدحام و تجمع مردم آسیب بیشتری نبینند.

اخشابی در ارتباط با تغییر ذائقه مردم بعد از شیوع ویروس کرونا گفت: مردم در این دو سال قاعدتاً ذائقه هنری‌شان ارتقا یافته است که باید در عمل دید. قبل از کرونا هر کسی با هر شیرین کاری می‌آمد برایش کف و سوت می‌زدند و هر کسی بازی‌اش بیشتر بود مردم واکنش بهتری نشان می‌دادند به نظر می‌رسد این فرصت دو ساله کرونا باعث شد تمرکزی روی موسیقی و هنر به دور از هیاهو و جنجال در خانه تغییر کرده تا مردم کلاه شان را قاضی کنند و ارزیابی درستی از آثار هنری به عمل بیاورند.

وی در پاسخ به این سوال که هنرمندان موسیقی برای پاسخگویی به تغییر ذائقه مردم باید چه تغییری کنند گفت: هنرمندان باید تغییرصد درصدی در کارهای شان دهند و مردم هم باید توقع شان را از هنرمندان بالاببرند کار ارزشمند طلب کنند. وقتی هنرمند هر چه می‌سازد و می‌خواند مردم به به چه چه کند هنرمند بی‌انگیزه می‌شود و جرات نمی‌کند به ترکیب هنری‌اش دست بزند کپی کاری می‌شود چرا چون مردم دوست دارند، مردم باید از هنرمند کار نو بخواهند اثری پیشرفته و پیچیده تر این قضیه برعکس است مردم از کارهای کم مایه و سهل تر استقبال می‌کنند.

خواننده محله بنده نواز درباره روی آوردن هنرمندان به ساخت تک آهنگ‌ها در دوران کرونا اظهارکرد: به هر حال هنرمندان در دوران کرونا تلاش کردند سهمی در اوقات فراغت و روحیه‌بخشی به مردم داشته باشند به نظرم کار بدی نبود ولی به شخصه در تک آهنگ‌ها چیز خاصی که نظر خودم را جلب کند نشنیدم.

اخشابی درباره تاثیر کرونا در صنعت موسیقی گفت: ارزیابی من این است کرونا صنعت موسیقی را در کل دنیا را تحت تأثیر قرار داده است فقط مختص ایران نبود، عده‌ای از کنسرت‌ها ارتزاق و درآمد داشتند در کرونا جلوی کنسرت‌ها گرفته شد کسی اجازه روی سن رفتن نداشت ولی این را نباید آسیب به صنعت موسیقی قلمداد کنیم در این مدت یک عده خاص به کنسرت‌ها رفتند و مبالغ گزافی را پرداخت کردند این یک کار کاسبکارانه فوق‌العاده تجاری بود، به هرحال عده‌ای نتوانستند کنسرت بدهند و عده‌ای هم به کنسرت نرفتند و به نظر من نباید اجازه داد بعد تجاری فعالیت‌های موسیقی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی به این نکته اشاره کرد که درست است که کرونا موسیقی را به رکود کشاند ولی تولید، اجرا و محتواسازی ادامه داشت به هر حال دوره سختی بود و خداروشکر تعدیل یافت.

این خواننده پاپ از نبود فرهنگ‌سازی در استفاده از محصولات هنری گلایه کرد و گفت: عده‌ای از مردم ۴۵۰ تومان پول بلیت کنسرت می‌دهند و بعد می‌گویند چقدر بد بود سردرد گرفتیم واین افراد حاضر نیستند در استفاده صحیح از محصولات هنری قدم بردارند و سی دی بخرند و برای شنیدن آثار موسیقی در فضای مجازی هزینه کنند.

اخشابی اظهارکرد: مخالف رونق موسیقی و برگزاری کنسرت در شهرهای مختلف نیستم ولی مردم باید موسیقی خوب گوش کنند، متاسفانه تولید موسیقی خوب در کشور متوقف شده و اجرا جلوتر از تولید موسیقی است کارها زد و بندی و تجاری شده و تهیه‌کننده و خواننده‌ها با کارهای سخیف در فضای مجازی دانه می‌پاشند و مردم را به کنسرت‌ها می‌کشانند.

خواننده تیتراژ خانه به دوش حضور استادان و پژوهشگران موسیقی را در دوران کرونا امیدی برای کاهش آسیب به تولیدات موسیقی بیان کرد و گفت: اساتید موسیقی کارشان را بدون فضاسازی و رسانه‌بازی انجام دادند و قدم‌های محکمی برای کارهای پژوهشی انجام دادند و اصلا از کرونا و آسیب هایش گلایه نکردند.

این خواننده تعیین قیمت بلیت کنسرت‌ها را با توجه به کنسرت‌های خارجی غیر منطقی دانست و گفت: من می‌خواهم به کنسرت هموطنم بروم با قیمت معقول قبول ندارم که قیمت‌ها بر اساس کنسرت‌های خارجی تعیین شود، هزینه سرسام آورکنسرت‌ها عوامل متعددی دارد که یکی از آنها مدیریت کاسبکارانه مدیریت سالن هاست.

 

منبع: ایران آنلاین

ارسال نظر