|
کدخبر: 221503

«ساز شکسته» در رادیو فرهنگ نواخته میشود

برنامه امروز "با کاروان شعر و موسیقی" به پخش و بررسی تصنیف "ساز شکسته" اثر جاویدان «استاد مهدی خالدی» در سالروز درگذشت وی اختصاص دارد.

موسیقی «ساز شکسته» در رادیو فرهنگ نواخته میشود

در برنامه شماره ۳۹۷ «با کاروان شعر و‌ موسیقی»، امروز سه‌شنبه ( ۹ آذر) قطعه «ساز شکسته» اثری از آثار استاد مهدی خالدی با آهنگسازی وی و شعری از محمود ثنایی و بازخوانی غلامحسین اشرفی در آلبوم "تک درخت"، بررسی می‌شود.

مهدی خالدی ؛ موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده اهل ایران، در مردادماه سال ۱۲۹۸ خورشیدی در محله سنگلج تهران به دنیا آمد. پدربزرگ مادری‌اش نوازنده نی در دربار ناصرالدین شاه بود. علاقه او به موسیقی باعث شد که پدرش در ۱۶ سالگی او را به نزد ابوالحسن صبا ببرد که با او دوستی داشت. صبا که متوجه علاقه و استعداد مهدی در موسیقی شده بود، او را به شاگردی خود پذیرفت.

او طی یک سال و نیم آموزش ویلن و موسیقی ایرانی را نزد صبا فرا گرفت و کمی بعد جزو هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی شد. او همچنین از محضر هنرمندانی مثل روح‌الله خالقی، حسین یاحقی، حسین خالدی، و حبیب اسماعیلی هم استفاده کرد.

با افتتاح رادیو در سال ۱۳۱۹ خورشیدی صبا او را به عنوان نوازنده ویلن به ارکستر رادیو معرفی کرد و به زودی هرهفته دو برنامه رادیویی در اختیارش قرار گرفت. سال ۱۳۳۴ به مقام سرپرستی موسیقی رادیو ایران رسید و با همکاری بنان ۶ ارکستر برای رادیو تشکیل داد. در این ارکسترها خوانندگان و نوازندگان مختلف شرکت داشتند و رهبری آنها به عهده خود وی بود. تعداد آهنگ‌هایی که خالدی ساخته و از رادیو پخش شده بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ آهنگ است و ۷۰ آهنگ نیز برای برنامه گلها ساخت.

او در نواختن ویولن سبکی نو و خاص ابداع کرد و الگوی قدیمی اجرای موسیقی ایرانی را بهم زد. در آهنگسازی چهارمضراب شور معروف به چهارمضراب خالدی و چهارمضراب سلمک را انحصاری خود ساخت.

وی در نواختن ویلن در کنار سبک صبا و حسین یاحقی، سبک ویژه‌ای مخصوص به خود ابداع کرد که در آن توجه به آرشه کشی بیش از پنجه مهم بود. همچنین نخستین نوازنده‌ای بود که بعد از صبا در رادیو ایران به تکنوازی ویولن پرداخت.

خالدی بعد از یک دوره بیماری و ابتلا به سرطان حنجره در تاریخ ۹ آذرماه ۱۳۶۹ درگذشت.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را یلدا احتشامی‌ با گویندگی مریم واعظ پور تهیه می‌کند که ساعت ۲۰: ۱۲ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

 

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها