|
کدخبر: 302467

هوشمندسازی فرایندها؛ آنچه معدن نیاز دارد

معدن یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور است که خوشبختانه در این بخش، کشور ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خوبی دارد که البته باید با پرهیز از خام‌فروشی و فروش مواد معدنی به عنوان ماده اولیه، گام‌های جدی برای تبدیل این نعمت خدادادی و داشتۀ سرزمینی به ثروت و پشتوانه برای نسل بعد گام‌های جدی برداشت که البته برای نیل به این هدف از صرف درآمدهای معدن در هزینه‌های جاری پرهیز شود. به عبارت بهتر، رشد صنعت نیازمند هزینه‌کرد درآمدهای آن برای توسعه خودِ معدن است.

معدن هوشمندسازی فرایندها؛ آنچه معدن نیاز دارد

 در این بین گرچه همۀ مواد معدنی مهم هستند اما در دو فلز فولاد و مس، کشور می‌تواند ظرفیت اثربخشی بیشتری داشته باشد.

با این حال در دور جدید فعالیت‌های ایمیدرو امید است بتوان با استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، گام‌های جدی برای فرآوری مواد معدنی و تولید محصولات نهایی برداشت تا کشور بتواند به ثروت‌آفرینی همراه ارزش‌افزوده برسد.

از طرف دیگر، توسعۀ حمل‌ونقل و ترانزیت ریلی و دریایی به منظور دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی، از دیگر موضوعات مهمی است که باید در این دوره به آن توجه ویژه شود به ویژه اینکه در زمینۀ ترانزیت دریایی، کشور به معنای واقعی با چالش مواجه است.

به همۀ این موارد، استفاده از فناوری روز را نیز باید افزود؛ این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که استفاده از فناوری و ماشین‌آلات فناورانه تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌ها و حصول نتیجه مطلوب دارد.

علاوه بر آن، امروزه با هوشمندسازی فرایندها، بسیاری از هزینه‌های جاری در بخش معدن کاهش یافته و در زمان نیز صرفه‌جویی بسیار زیادی صورت گرفته است. در کنار همه این موارد، اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره نیز ضرورت دارد چراکه تنها در یک شاخص، این مهم سبب اشتغالزایی چند هزار نفری می‌شود.

نکتۀ مهم اما اینست که در همۀ این موارد ورود بخش خصوصی یک ضرورت است. تا زمانی که انحصار دولت در بخش معدن از بین نرود، فضای رقابتی ایجاد نخواهد شد و در نتیجه نیاز به هیچ یک از این ملزومات احساس نخواهد شد.

 

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها