|
کدخبر: 284412

صمت گزارش می‌دهد:

فولاد ایران مچ اروپا را خواباند!

تولید فولاد ایران در نوامبر ۲۰۲۲ از بزرگترین اقتصاد اروپا بیشتر شده و ایران با کنار زدن آلمان به جایگاه هفتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان صعود کرده است. این انجمن از تولید ۲.۹ میلیون تن فولاد در ایران طی یازدهمین ماه سال میلادی گذشته خبر داده است. تولید فولاد ایران در این ماه با رشد ۳.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

معدن فولاد ایران مچ اروپا را خواباند!

فولاد پس از نفت خام دومین ماده پر مصرف در کشورهای مختلف جهان بوده و کاربردهای بی‌شمار آن در صنایع مختلف غیرقابل انکار است. صنایعی نظیر ساختمان‌ و انبوه‌سازی، خودروسازی، تولید قطعات، لوازم خانگی و … از فولاد به عنوان مواد اولیه خود استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر رشد مصرف فولاد در کشورهای مختلف به شدت در رشد اقتصادی آن‌‎ها موثر بوده است. تا جایی که گفته می‌شود هر ۱% رشد مصرف فولاد در یک کشور، معادل رشد اقتصادی ۰.۸۵% آن کشور است.

در سال‌های گذشته میزان تولید و مصرف فولاد خام در جهان به صورت چشمگیری افزایش یافته است. در ۴ سال گذشته تولید فولاد خام در سرتاسر دنیا حدود ۱۸۷۰ میلیون تن بوده که نسبت به (ده سال پیش) حدود ۵۰% افزایش یافته است. کشور چین با تولید ۹۹۶ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۱۹ بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان بوده است. این کشور علاوه بر رتبه یک تولید فولاد در جهان، رتبه اول در مصرف فولاد را نیز در اختیار دارد. پس از چین و با اختلاف زیاد هند (۱۱۱ میلیون تن) و ژاپن (۹۹ میلیون تن) بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان هستند.

جمهوری اسلامی ایران با تولید حدود ۳۲ میلیون تن فولاد در سالهای اخیر و با جهش ۴ رتبه‌ای نسبت به سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۲ رتبه دهم دنیا قرار گرفته بود. تولید فولاد ایران در سال‌های گذشته همواره روند افزایشی داشته و نسبت به ده سال گذشته نیز حدود ۳ برابر شده است. همچنین صنعت فولاد در ایران توانسته علاوه بر تأمین مصرف داخلی، در بین ده کشور صادرکننده فولاد خام نیز قرار گیرد. بخش فروش داخلی فولاد خام و سایر محصولات فولادی تولید شده در شرکت‌های داخلی عمدتا در بورس کالا انجام می‌شود. علاوه بر تأمین نیاز داخلی، افزایش تولید و فروش صادراتی به جهت تأمین ارز مورد نیاز کشور از محل صادرات غیر نفتی بسیار مورد اهمیت است. لذا پیش‌بینی می‌شود که حمایت‌های ویژه دولتی از این صنعت در آینده نیز ادامه‌دار باشد.

به طور کلی می‌توان گفت که آینده بازار جهانی فولاد را می‎‌توان مثبت ارزیابی کرد. تولیدکنندگان ایرانی فولاد در صورت اتخاذ استراتژی‌های مناسب می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در بازارهای داخلی و خارجی و حمایت‌های دولتی استفاده کرده و علاوه‌ بر سودآوری مناسب برای سهامداران، سهم ویژه‌ای در رشد و رونق اقتصادی کشور داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آینده روند تولید فولاد ایران همچنان رو به افزایش بوده و تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۶۰ میلیون تن در سال برسد.

چندی پیش انجمن جهانی فولاد اعلام کرد تولید فولاد ایران در نوامبر ۲۰۲۲ از بزرگترین اقتصاد اروپا بیشتر شده و ایران با کنار زدن آلمان به جایگاه هفتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان صعود کرده است. این انجمن از تولید ۲.۹ میلیون تن فولاد در ایران طی یازدهمین ماه سال میلادی گذشته خبر داده است. تولید فولاد ایران در این ماه با رشد ۳.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. رشد ۳.۹ درصدی تولید فولاد ایران در نوامبر ۲۰۲۲ با وجود تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا درحالی است که کل تولید فولاد جهان در این ماه ۳.۷ درصد و تولید فولاد آمریکا ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است.

میزان تولید فولاد در دنیا

ایران طی سال های اخیر بر اساس آمار ۱۲ ماهه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بوده است اما در نوامبر امسال توانسته برای نخستین بار تا جایگاه هفتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بر اساس آمار ماهانه بالا رود. تولید فولاد ایران در این ماه از آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا محسوب می شود و همچنین از تولید فولاد برزیل و ترکیه بیشتر بوده است.

تولید فولاد آلمان در نوامبر امسال ۱۷.۹ درصد کاهش یافته و به ۲.۸ میلیون تن رسیده است. بروز بحران انرژی در آلمان به دنبال جنگ اوکراین به خوبی در افت تولید فولاد این کشور نمایان شده است. تولید فولاد برزیل نیز در این ماه ۱۶.۳ درصد کاهش یافته و به ۲.۶ میلیون تن رسیده است. ترکیه نیز ۲.۴ میلیون تن فولاد در ماه نوامبر تولید کرده است که این رقم با افت ۳۰.۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شده است.تنها چین، هند و ایران با افزایش تولید فولاد در نوامبر ۲۰۲۲ مواجه شده اند. تولید فولاد چین با رشد ۷.۳ درصدی به ۷۴.۵ میلیون تن و تولید فولاد هند با رشد ۵.۷ درصدی به ۱۰.۴ میلیون تن رسیده است.

چین بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان در ماه نوامبر بوده و پس از این کشور به ترتیب کشورهای هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، ایران، آلمان، برزیل و ترکیه در رتبه های دوم تا دهم قرار گرفته اند.

خبرنگار: نگار جمال‌زاده

ارسال نظر