|
کدخبر: 283060

مسیر خلاف جهت تولید فولاد ایران و دنیا

بررسی عملکرد فولادسازان دنیا حکایت از آن دارد که مجموع تولید جهانی فولاد در ۱۱ ماه نخست امسال میلادی افت ۳.۷ درصدی را از آن خود کرد.

معدن مسیر خلاف جهت تولید فولاد ایران و دنیا

 این در حالی است که تولید فولاد ایران رشد ۸.۵ درصدی را به ثبت رساند. بر اساس آمار منتشرشده از سوی انجمن جهانی فولاد، فولادسازان جهان از ابتدای ژانویه تا پایان نوامبر ۲۰۲۲ میلادی، یک میلیارد و ۶۹۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

مجموع روند تولید فولاد دنیا در طول یک سال گذشته میلادی، کاهشی گزارش‌شده است. افت تولید فولاد دنیا حکایت از کاهش تقاضا برای این فلز استراتژیک در دنیا دارد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، کشور ما در جایگاه دهمین فولادساز بزرگ دنیا طی ۱۱ ماهه نخست امسال میلادی ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که این میزان حاکی از رشد ۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

رشد ۳.۹ درصدی تولید فولاد ایران

۶۴ کشور فولادساز جهان طی نوامبر امسال میلادی، درمجموع ۱۳۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۲.۶ درصد افزایش‌یافته است.

تولید فولاد خام ایران در نوامبر امسال میلادی نیز با رشد ۳.۹ درصدی نسبت به نوامبر ۲۰۲۱ میلادی به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسید.

از ابتدای ژانویه تا پایان نوامبر ۲۰۲۲ میلادی، چین با تولید ۹۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن (افت ۱.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی) بیشترین میزان تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص داد.

 پس‌ازآن، هند با تولید ۱۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام (رشد ۶ درصدی)، ژاپن با تولید ۸۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن (افت ۶.۹ درصدی)، امریکا با تولید ۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن (کاهش ۵.۵ درصدی) و روسیه با تولید ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن (کاهش ۷ درصدی) طی ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی در رتبه‌های دوم تا پنجم ایستادند.

همچنین کره جنوبی با تولید ۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام (افت ۶.۱ درصدی)، آلمان با تولید ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن (افت ۷.۹ درصدی)، ترکیه با تولید ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن (افت ۱۲.۳ درصدی)، برزیل با تولید ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن (افت ۵.۹ درصدی) و ایران با تولید ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن (رشد ۸.۵ درصدی) در رتبه‌های ششم تا دهم جهان جای گرفتند.

رشد ۲۱ درصدی مصرف ظاهری فولاد

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار مصرف ظاهری فولاد کشور در 8 ماهه نخست سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد.

در 8 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، مصرف ظاهری فولاد میانی افزایش 21 درصدی، مصرف ظاهری کل محصولات فولادی افزایش 17 درصدی و مصرف ظاهری آهن اسفنجی افزایش 23 درصدی داشته است.

بر اساس گزارش آماری انجمن فولاد در ۸ ماهه نخست سال جاری، مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) به ۱۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تن رسید.

در بخش فولاد میانی، ۹ میلیون و ۳۴۹ هزار تن سهم مصرف ظاهری بیلت و بلوم و ۷ میلیون و ۲۲۱ هزار تن سهم مصرف ظاهری اسلب بوده است. مصرف ظاهری بیلت و بلوم افزایش ۲۱ درصدی داشته و مصرف ظاهری اسلب نیز ۲۱ درصد افزایش داشته است.

در گزارش آماری انجمن فولاد، رشد مصرف ظاهری مقاطع تخت فولادی ۱۱ درصد و رشد مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی ۲۱ درصد اعلام‌شده است.

مصرف ظاهری مقاطع تخت ۶ میلیون و ۱۰۵ هزار تن بوده که ۵ میلیون و ۸۹۳ هزار تن سهم ورق گرم، ۱ میلیون و ۷۳۷ هزار تن سهم ورق سرد و ۱ میلیون و ۹ هزار تن سهم ورق پوشش‌دار بوده است.

 مصرف ظاهری ورق گرم افزایش ۱۳ درصدی داشته، مصرف ظاهری ورق سرد کاهش ۴ درصدی داشته و مصرف ظاهری ورق پوشش‌دار نیز افزایش ۱۱ درصدی داشته است.

در ۸ ماهه نخست سال جاری، مصرف ظاهری تیرآهن با رشد ۲ درصدی به ۷۴۰ هزار تن رسیده است و مصرف ظاهری میلگرد هم با ۲۵ درصد افزایش به ۵ میلیون و ۶۰۸ هزار تن رسیده است.

مصرف ظاهری نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی با افزایش ۱۱ درصدی همراه بوده است. مصرف ظاهری آهن اسفنجی نیز طبق گزارش انجمن فولاد ۲۳ درصد افزایش داشته و به ۲۳ میلیون و ۶۱۴ هزار تن رسیده است.

صادرات فولاد میانی ۵ درصد کاهش یافت

بنا به آمار و ارقام منتشرشده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در ۸ ماهه نخست سال جاری، ۶ میلیون و ۷۱۳ هزار تن بوده است.

 در ۸ ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تن بوده که کاهش ۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در ۸ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۳ میلیون و ۴۸۷ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، ۱ میلیون و ۸۳ هزار تن بوده است. در ۸ ماهه نخست سال جاری، صادرات اسلب کاهش ۳۱ درصدی را تجربه کرده است و صادرات بیلت و بلوم نیز ۸ درصد افزایش‌یافته است.

صادرات محصولات فولادی

کل صادرات محصولات فولادی کشور در ۸ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۱۴۳ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

 از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۱ میلیون و ۸۷۸ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع در ۸ ماهه نخست سال جاری، ۶ درصد افزایش‌یافته است.

صادرات میلگرد، در ۸ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۱ میلیون و ۶۷۵ هزار تن رسیده است.

 صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با کاهش ۳۵ درصدی به ۲۶۵ هزار تن رسیده است. گفتنی است در ۸ ماهه نخست امسال صادرات آهن اسفنجی ۵۴۳ هزار تن بوده است که کاهش ۳۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

سخن پایانی

تولید فولاد در رده صنایع استراتژیک دنیا قرار دارد. میزان تولید و مصرف این فلز تحت تأثیر شرایط اقتصادی دنیا است. ازآنجاکه اغلب اقتصادهای بزرگ دنیا در سال جاری از شرایط مطلوبی برخوردار نبودند و هم‌زمان دورنمای اقتصاد دنیا نیز آن‌قدرها روشن نیست، نباید به بهبود عملکرد صنعت فولاد در آینده نزدیک امید چندانی داشت. در چنین شرایطی از میزان تولید فولاد در بسیاری از کشورها کاسته شده است. بااین‌وجود روند تولید فولاد ایران همچنان صعودی است. هرچند که باید تاکید کرد میزان تولید در این صنعت به‌مراتب کم‌تر از ظرفیت‌سازی در صنعت فولاد کشور است. همین موضوع نیز در آینده چالش‌های متعددی را برای صنایع به همراه دارد که ازجمله آنها می‌توان به افت بهره‌وری و کاهش مداوم سودآوری اشاره کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها