|
کدخبر: 284324

در گفت‌وگو با کارشناسان صنعت آلومینیوم مطرح شد

کمبود عرضه، محرک رشد نرخ در بازار

صنایع بالادستی در زنجیره معدن بر پایه بهره‌مندی از ذخایر معدنی یا ذخایر انرژی در کشور، احداث‌شده و توسعه‌یافته‌اند.

معدن کمبود عرضه، محرک رشد نرخ در بازار

انتظار می‌رفت توسعه صنایع معدنی به تکمیل زنجیره تولید، ارزش‌آفرینی، اشتغالزایی و همچنین ارتقا سطح تولید ناخالص داخلی کشور منتهی شود. بااین‌وجود در طول سال‌های گذشته اختلافات گسترده‌ای میان تولیدکنندگان در حلقه‌های مختلف زنجیره تولید شکل‌گرفته است. چراکه سرمایه‌گذاران در هر حلقه از این زنجیره تنها به دنبال کسب سود حداکثری هستند. بااین‌وجود چنانچه تولیدکننده‌ای از امتیازات ویژه همچون مواد اولیه یا انرژی ارزان برخوردار باشد، موظف است، به‌ازای دریافت چنین امتیازاتی، مسیر توسعه سایر صنایع را فراهم کند. تا بدین ترتیب از یک‌سو از اشتغالزایی و رشد صنعتی در کشور حمایت شود، از سوی دیگر نیز محصول نهایی باقیمت مناسب‌تری در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد. عرضه ناکافی شمش آلومینیوم در بورس کالا یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که روند فعالیت صنایع پایین‌دستی آلومینیوم کشور را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد و به رشد بهای این محصول در بازار داخلی منتهی می‌شود. برای رفع این چالش انتظار می‌رود نظارت دقیقی بر روند اجرای قوانین و مقررات حاکم باشد.

برتری صنعت آلومینیوم در قیاس با صنایعموازی

آریا صادق‌نیت حقیقی عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم ایران اظهار کرد: تولید آلومینیوم در کشور چین به سبب مسائل تولید کربن و نیز گسترش مجدد کرونا و توقف فعالیت برخی واحدهای تولیدی، محدودشده؛ اما ازآنجاکه تقاضای این کشور هم تقریباً به همین میزان کاهش داشته، قیمت‌های جهانی نوسان چندانی نداشته است. احتمالاً این شرایط تداوم نخواهد داشت؛ اما انتظار افزایش اندکی در قیمت‌های جهانی می‌رود.

به گزارش سنا این فعال صنعت آلومینیوم اضافه کرد: تولیدکنندگان شمش آلومینیوم در کشور ما اوضاع خوبی دارند؛ چراکه حتی قبل از افزایش نرخ ارز در سامانه نیما، با توجه به رقابت عرضه و تقاضا، تولیدکنندگان آلومینیوم محصول خود را در بورس کالا باقیمتی بالاتر از قیمت‌های جهانی عرضه می‌کردند. البته این شرایط مطلوب واحدهای پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان نهایی نیست؛ اما ۴ تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در کشور از قیمت‌های بالا منتفع شده و قطعاً امسال سود بسیار مناسب‌تری نسبت به سال قبل محقق خواهند کرد.

حقیقی در خاتمه در رابطه با برخی نگرانی‌های سهامداران در مورد سودآوری شرکت‌ها و احتمال تحمیل ریسک جدید به صنایع اظهار کرد: جایی برای نگرانی سهامداران صنعت آلومینیوم نخواهد بود؛ چراکه با توجه به محدودیت صنعت آلومینیوم در کشور و عدم توسعه این صنعت مطابق برنامه‌ریزی‌ها تا افق ۱۴۰۴، جا برای رشد صنعت آلومینیوم وجود دارد و فعلاً ظرفیت تولید صنعت آلومینیوم ایران مازاد بر نیاز نیست. بنابراین بازار فروش این صنعت تضمین‌شده است. مقدار سود تحقق‌یافته در این صنعت با توجه به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی می‌تواند کمی نوسان داشته باشد؛ اما صنعت تولید آلومینیوم در ایران حتماً نسبت به صنایع تولیدی موازی از برتری برخوردار است.

چالشهای تنظیم بازاری

هوشنگ گودرزی رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: درحال‌حاضر صنایع پایین‌دستی آلومینیوم کشور با مشکلات جدی در تأمین به‌موقع مواد اولیه و همچنین قیمت‌گذاری آن روبه‌رو هستند. علاوه بر مشکلات یادشده هرازگاهی رقابت برای خرید شمش آلومینیوم برای هفته‌های متمادی شدت می‌گیرد و فشار مضاعفی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند. با توجه به آنکه عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا به‌قدر کافی و موردنیاز صنایع پایین‌دستی نیست، رقابت قابل‌توجهی برای خرید این محصولات شکل می‌گیرد. گودرزی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان عرضه هر تولیدکننده را در برنامه هفتگی مشخص کرده است، بااین‌وجود صنایع بالادستی از اجرای این مصوبات و بخشنامه‌ها سر باز می‌زنند و همین موضوع نیز فشار مضاعفی را به صنایع تولیدکننده محصولات پایین‌دستی تحمیل می‌کند. وی افزود: در شرایطی که تجار و بازرگانان نیز هم‌زمان با صنایع پایین‌دستی مجوز خرید شمش آلومینیوم را از بورس کالا دارند، رقابت بیشتری برای خرید این محصول شکل می‌گیرد که به رشد بهای تمام‌شده محصولات نهایی در این صنعت منجر خواهد شد. درنتیجه شاهد رشد نرخ محصولات نهایی در بازار خواهیم بود و زنجیره تورم را در اقتصاد تقویت می‌کند. این فعال صنعت آلومینیوم گفت: بنابراین ایجاد محدودیت در طرف تقاضا و خرید تجار، می‌تواند به نفع تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی باشد، هرچند که باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح مهیا شود. یعنی آمار دقیقی از تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی آلومینیوم کشور در دسترس باشد. وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول ماه‌های گذشته بخشنامه‌های متعددی را باهدف تنظیم بازار آلومینیوم صادر کرده است. بااین‌وجود نظارت کافی بر روند اجرای این مصوبات وجود ندارد و همین موضوع نیز درنهایت مانع نتیجه‌بخش بودن آنها است.

گودرزی گفت: بنابراین چنانچه ناظری بر اجرای این مصوبات حضورداشته باشد و الزامات قانونی موردنظر را برای اجرای آنها در نظر بگیرد، آرامش به این بازار بازخواهد گشت، در غیر این صورت نباید به مؤثر بودن راهکارهای صحیح موردبحث امید داشت. وی در پایان تأکید کرد: از مجموع موارد یادشده می‌توان این‌طور استنتاج کرد که بخشنامه‌هایی که لازم‌الاجرا نیستند، مهم‌ترین عامل بر هم خوردن بازار محصولات صنایع معدنی در موقعیت کنونی هستند و باید چاره‌ای اساسی برای آنها اندیشیده شود.

سخن پایانی

روند رو به رشد بهای شمش آلومینیوم در بورس کالا و رقابت گسترده برای خرید این محصول در رینگ معاملاتی به یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان صنایع پایین‌دستی بدل شده است. این تولیدکنندگان که در طول سال‌های گذشته همواره از نرخ بالای شمش پایه آلومینیوم گلایه داشته‌اند حال ناچارند، مواد اولیه موردنیاز خود برای تولید را پس از رقابت قابل‌توجه خریداری کنند. این موضوع هزینه تمام‌شده تولید آنها را به‌شدت افزایش می‌دهد و عملاً از رقابت‌پذیری این صنایع می‌کاهد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در ماه‌های گذشته، تولیدکنندگان صنایع معدنی را ملزم به عرضه تمامی محصولات خود در بورس کالا کرده است. بخشنامه‌ای که به جرات می‌توان ادعا کرد در حوزه‌های مختلف ازجمله در زنجیره آلومینیوم اجرایی نشده است. بنابراین فعالان صنعت آلومینیوم انتظار دارند با نظم‌بخشی به فرآیند عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا و نظارت بر اجرای مصوبات حاکم بر این بخش، شاهد بهبود شرایط خریدوفروش این فلز نقره‌ای‌رنگ باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها