|
کدخبر: 281137

تحلیل جامع قیمت میلگرد در نیم سال اول ۱۴۰۱

مجموعه آهن آلات شهر آهن فعال در زمینه تامین و توزیع آهن و مشتقات آن مانند: میلگرد، ناودانی، تیرآهن، نبشی و غیره است. این مجموعه با توجه به نوسانات متعدد قیمت میلگرد، تحلیل جامع قیمت میلگرد در نیم سال اول 1401 را ارائه نموده است. در این مقاله قصد داریم با کمک این مجموعه، قیمت میلگرد در نیم سال اول سال 1401 را مورد بررسی قرار دهیم.

۱

قیمت میلگرد

در اوایل سال ۱۴۰۱ قیمت میلگرد رو به افزایش بود. قیمت میلگرد نسبت به دوره مشابه سال قبل، بیشتر تعیین شده بود. در فصل بهار یکی از محصولات پر فروش بازار، میلگرد بود و قیمت آن مرتبا رو به افزایش بود. افزایش قیمت میلگرد در خرداد ۱۴۰۱ هم ادامه داشت. اما با شروع تابستان حباب کاذبی که در عرضه و تقاضای قیمت میلگرد شده بود شکست و قیمت میلگرد به یکباره فروکش کرد.

البته باید گفت در اوایل تابستان محصولات دیگر فولادی هم در بورس فروکش پیدا کرده بود. اما با افشای خبر عدم پیشرفت مذاکرات برجام و از طرفی بالا رفتن نرخ دلار نورد سازان از وزارت صمت خواست که از فولادسازان حمایت کنند.

به درخواست فولاد سازان و نورد سازان، وزارت صمت برای جلوگیری از کاهش بیش از حد قیمت میلگرد و بازار فولاد وارد عمل شد. به همین منظور لغو الزام عرضه محصولات فولادی در دستور کار قرار گرفت و قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی دوباره افزایش پیدا کرد. با افزایش مجدد قیمت دلار، قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی به یکباره افزایش پیدا کرد. قیمت بعضی از محصولات فولادی در یک روز هزار تومان افزایش پیدا کرده بود. در واقع بازار دچار یک دوگانگی شده بود. به علت کاهش نرخ شمش CIS و بازار جهانی، قیمت ها و نوسانات افزایشی، به طور موقت ایجاد شد.

۲

در مرداد ۱۴۰۱ قیمت میلگرد این بار کاهش پیدا کرد. این بار کاهش قیمت میلگرد به حدی بود که بعضی از واحدهای فولادی قصد تعطیل کردن و توقف تولید را داشتند. در همین راستا برای جلوگیری از کاهش بیش از حد قیمت ها تصمیم به حذف محدودیت خرید شمش بورسی گرفته شد.

بورس ابلاغیه ای برای حذف محدودیت خرید شمش بورسی را صادر کرد. از طرفی اعمال ضریب دامنه مثبت ۳ درصد در نرخ شمش اعلام شد. اما مسئله ای که بسیاری از کارشناسان را نگران کرده بود، عدم پیروی قیمت گذاری محصولات فولادی از قیمت جهانی بود. قیمت های جهانی صنعت فولاد رو به کاهش بود ولی قیمت بازار فولاد ایران در حال افزایش بود.

با توجه به نوسانات قیمت میلگرد، بسیاری از کارشناسان خواستار ارائه راهکار برای این موضوع بودند. اما در این میان عده از کارشناسان بر این عقیده هستند که قیمت میلگرد باید با محدودیت های در بازار بورس تعیین شود.

اما از طرفی برخی کارشناسان کاملاً مخالف این نظریه محدود سازی قیمت میلگرد و تعیین سقف برای میلگرد بودند. این کارشناسان معتقد بودند که باید محدودیت سقف قیمت میلگرد در بازار برداشته شود. با برداشته شدن سقف قیمت میلگرد در بازار بورس، عرضه و تقاضا واقعی می شود. حتی حباب های کاذب محصولات دیگر با آزاد شدن عرضه و تقاضا در بازار فولاد، شکسته خواهد شد. اما به طور کلی باید گفت: عرضه و تقاضا باید قیمت میلگرد در بازار بورس را تعیین کند.

بررسی قیمت میلگرد، نیم سال اول ۱۴۰۱

با بررسی قیمت میلگرد در نیمه اول سال ۱۴۰۱ می توان به این نتیجه رسید که قیمت میلگرد وابسته به قیمت دلار و نوسانات اقتصادی در کشور است. با نوساناتی که قیمت دلار در نیم سال اول ۱۴۰۱ داشته است قیمت میلگرد به طور مکرر نوسان پیدا کرده است. در نیم سال اول 1401 قیمت میلگرد در بالاترین قیمت به 18750 تومان رسید و با وجود نوسانات بسیار، کمترین قیمت آن به 15600 تومان رسید. 

۳

از طرفی محدودیت در میزان عرضه و تقاضا در بازار بورس نیز می تواند باعث ایجاد نوسان در قیمت میلگرد شود. بعضی از کارشناسان بر این باور هستند که باید محدودیت قیمت میلگرد در بورس برداشته شود. همچنین فولادسازان باید به اندازه کافی میلگرد و سایر محصولات فولادی را وارد بورس کنند تا قیمت میلگرد در بورس واقعی شود. 

کلام آخر

در این مقاله قیمت میلگرد در نیم سال 1401 را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. با بررسی قیمت میلگرد در این بازه زمانی می توان به این موضوع پی برد که کلیه نوسانات بازار، بر فولاد و قیمت میلگرد اثر مستقیم دارد و می تواند باعث روند صعودی یا نزولی قیمت این محصولات شود.

مجموعه شهر آهن با بررسی تحولات موثر بر قیمت پروفیل، میلگرد، آهن و سایر مقاطع فولادی می تواند روند تغییرات قیمتی را با جزئیات بررسی کند. این مجموعه کلیه آهن آلات مورد نیاز در صنعت ساخت و ساز را با مناسب ترین قیمت به بازار عرضه می کند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر