|
کدخبر: 189331

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

این ماده معدنی همه کاره است!

سنگ آهک یک ماده معدنی مهم بوده که در ایران معادن زیادی از این نوع ماده وجود دارد و مهم‌ترین آن مربوط به معدن پهلوان آباد در منطقه نیزار قم است. این ماده معدنی مهم علاوه بر گستردگی فیزیکی و منطقه‌ای بالا، کاربردهای زیادی نیز در صنعت دارد.

معدن این ماده معدنی همه کاره است!

یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد آهک چسبندگی شدید آن به فلزات است و از این رو در لوله‌های فاضلاب و رادیاتورها مورد استفاده قرار می‌گرفت و به تدریج به دلیل خاصیتی که آهک داشت، موجب پوسیدگی لوله‌ها می‌شد. بنابراین سیمان جایگزین آهک در صنعت ساختمان شد، به گونه‌ای که در حال حاضر از آهک به عنوان ملات استفاده نمی‌شود. گفتنی است که به دلیل افزایش تحمل فشاری و کششی خاک، تحکیم بخشی به خاک و جلوگیری از رویش گیاه در خاک‌هایی که راه سازی قرار است در آن منطقه اتفاق بیفتد، استفاده می‌شود.

معدن_اهک

آهک را نوعی ماده هزار کاره می‌توان نامید چراکه در هر صنعتی می‌توان ردی از آن را یافت. به عنوان مثال در صنایعی همچون سیمان، فولاد، شیشه‌گری، چینی‌سازی، صنایع غذایی، تصفیه قند و بسیاری از زمینه‌های دیگر کاربرد دارد. به جرات می‌توان گفتن مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد آهک در صنعت ساختمان است، چراکه آهک خام، پودری و کلوخه با سیمان، آب و ماسه ترکیب شده و یک ملات با چسبندگی بالا حاصل می‌شود که از استحکام زیادی و خاصیت ضدآبی نیز برخودار بوده و اغلب برای استخر و زیرسازی دیوارهای کوتاه کاربرد دارد.

مصرف آهک در صنعت فولاد

صنعت فولاد یکی دیگر از فضاهایی است که آهک هیدراته کاربردی زیادی دارد. یکی از خواص آهک حالت انعقادی است که به دلیل افزایش ph آهک می‌تواند بسیاری از ناخالصی‌ها را در خود حل کند. هدف اصلی به کارگیری آهک در صنعت فولاد برای ایجاد سرباره و حذف سولفور، منگنز و فسفات از سنگ آهن مذاب است که عناصر نام برده موجب شکنندگی فولاد شده و اگر این بیشتر حذف شوند فولاد باقی مانده از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

علاوه بر صنعت فلزی و ساختمانی از این ماده معدنی درصنایع غذایی نیز استفاده می‌شود. از آهک خوراکی برای پاستوریزه کردن شیر در صنایع لبنی استفاده می‌کنند. همچنین برای کنترل هوای انبارهای نگهداری میوه و سبزیجات از آهک هیدرانه بهره می‌جویند. به طوری که کیسه‌های آهک هیدراته در انبارها نگه می‌دارند تا با استفاده از خاصیت جذب بتواند گاز دی‌اکسید کربن محیط را جذب کرده و از رسیدن سریع میوه و سبزیجات جلوگیری کند. این ماده معدنی با جذب دی‌اکسید کربن محیط موجب می‌شود تا میزان اکسیژن در محل افزایش یابد و در نتیجه در چنین فضایی عمر میوه و سبزیجات نیز طولانی می‌شود.

کشاورزی نیازمند به آهک معدنی

یکی دیگر از خواص آهک که در کشاورزی از آن استفاده می‌کنند، خاصیت قلیایی بودن آن است که برای تنظیم خاک اسیدی شده زمین‌های کشاورزی به کار گرفته می‌شود. خاک کشاورزی به دلایل مختلفی ممکن است اسیدی شود که با اضافه کردن آهک به آن می‌توان ph خاک را در حالت خنثی تنظیم کرد.

گفتنی است که دولومیت نوع خاصی از آهک بوده که دارای منیزیوم است. دولومیت با کیفیت و خالص را برای ساخت آجر نسوز استفاده می‌کنند که این آجرها نیز در کوره‌های تولید سیمان، کوره آهک پزی و مخزن تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آهک زنده ماده‌ای است که درجه حرارت ۲۵۰۰ سانتی‌گراد را تحمل می‌کند و به دلیل همین خاصیت برای اندود کردن سطح انواع کوره‌ها از آن استفاده می‌کنند و از این منظر در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شود. به طور کلی آهک یک ماده معدنی فراوان است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر