|
کدخبر: 188478

فولاد مبارکه تنها تولیدکننده اسلب API در کشور

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با بیان این که فولاد مبارکه تنها فولادساز کشور در تولید اسلب API است، گفت: به غیر از شرکت فولاد مبارکه که تنها شرکت فولادی در کشور با ظرفیت تولید این نوع اسلب ویژه است، فقط کشورهایی که از نظر فناوری فولادی در سطوح پیشرفته قرار دارند قادر به تولید این نوع اسلب هستند.

معدن فولاد مبارکه تنها تولیدکننده اسلب API در کشور

عباس اکبری محمدی درباره پروژه انتقال نفت گوره به جاسک، با اشاره به اهمیت بسیار بالای این پروژه برای کشور اظهار کرد: تأمین ورق مورد نیاز برای ساخت‌ لوله‌های انتقال نفت، مهم‌ترین اقدام در تأمین اقلام مورد نیاز این پروژه ملی بود.

وی افزود: جنس این خط لوله که نفت خام را از شهر گوره در استان بوشهر به بندری جاسک در استان هرمزگان منتقل می‌کند، به دلیل مقادیر بالای گوگرد باید از مقاومت زیادی برخوردار باشد چراکه نفت خام تصفیه‌نشده به دلیل دارا بودن گوگرد زیاد، خوردگی بالایی را در لوله‌ها ایجاد می‌کند.

فولاد مبارکه بار دیگر تحریم‌ها را شکست داد

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: پیش از این شرکت نفت برای تأمین ورق مورد نیاز خطوط انتقال نفت خام اقدام کرده بود که علی‌رغم تأمین اعتبار مورد نیاز، طرف‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها، این ورق را در اختیار کشورمان قرار ندادند و این پروژه معطل ماند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه با تکیه بر توان داخلی، پس از انجام تست‌های مورد نیاز در کارخانه تولید ورق و تبدیل ورق به لوله، اسلب مورد نیاز برای تولید این ورق را طراحی و فرآیند تولید انبوه این محصول را آغاز کرد و موفق به تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن اسلب API مناسب برای محیط گاز ترش به عنوان ماده اولیه و به نوعی قلب تپنده این پروژه شد.

جلوگیری از خروج ۵۰۰ میلیون یورو ارز از کشور

اکبری در ادامه اذعان داشت: تولید اسلب مورد نیاز پروژه انتقال نفت گوره به جاسک توسط فولاد مبارکه چنان حائز اهمیت است که علاوه بر زمینه‌سازی برای یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استراتژیک کشور، در فاصله زمانی و کیفیت مناسب، از خروج حداقل ۵۰۰ میلیون یورو ارز از کشور نیز جلوگیری کرد؛ ناگفته نماند که حتی در صورت پرداخت مبالغ گزاف به شرکت‌های خارجی برای خرید این حجم از اسلب خاص، به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشورمان، ورق یا اسلب API به ایران تحویل داده نمی‌شد.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر توانمندی تولید اسلب‌های گاز ترش و اسلب‌های ویژه‌ای که برای خطوط انتقال نفت و گاز استفاده می‌شود، صرفاً در فولاد مبارکه تولید شده و باید توجه داشت که لازمه تولید چنین محصولاتی علاوه بر به دانش فنی بالا، به خط تولید پیشرفته نیازمند است که هر دو عامل در شرکت فولاد مبارکه وجود دارد.

فولاد مبارکه جزو معدود تولیدکنندگان اسلب API در جهان است

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با بیان این که فولاد مبارکه تنها فولادساز کشور در تولید اسلب API است، تأکید کرد: به غیر از شرکت فولاد مبارکه که تنها شرکت فولادی در کشور با ظرفیت تولید این نوع اسلب ویژه است، در کشورهایی که از نظر فناوری فولادی در سطوح پیشرفته قرار دارند قادر به تولید این نوع اسلب هستند.

وی عنوان کرد: یکی از دغدغه‌ها و پیگیری‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای اجرای پروژه‌های ملی داشتند، انجام این پروژه در سریع‌ترین زمان بود که با لبیک شرکت فولاد مبارکه و همتی که در این شرکت و سایر ارکان اجرایی دخیل در این پروژه ایجاد شد، این پروژه عملیاتی گردید.

 

منبع: ماین نیوز

ارسال نظر