|
کدخبر: 188340

چرا سیمان گران شد؟

فرهاد رحمانی معاون صنایع غیر فلزی وزارت صنعت معدن و تجارت در رابطه با این پرسش که چند کارخانه سیمان در کشور فعال است؟ بیان کرد: در حال حاضر ۸۰ واحد سیمانی فعال در کل کشور داریم. ظرفیت اسمی آن‌ها ۸۸ میلیون تن است و برنامه تولید برای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۷۲ میلیون تن که اگر نیاز باشد این مقدار قابل ارتقاست. همه میزان تولید سیمان وارد بازار می‌شود و بخشی صادر و بخشی نیاز داخل را تامین می‌کند. میزان صادرات در سه ماه امسال حدود یک میلیون ۱۶۰ هزار تن بوده است و هنوز آمار تیر ماه جمع بندی کامل نشده است.

او افزود: نیاز داخل کشور تقریبا تا یک سال پیش حدود ۵۵ میلیون تن بود، ولی در سال گذشته حدود ۵ درصد مصرف افزایش پیدا کرد و به ۵۸ میلیون تن رسید و پیش بینی برای امسال این است که مصرف بالاتر حدود ۶۰ میلیون تن باشد که ۱۲ میلیون تن نیز با توجه به تولید می‌توانیم برای صادرات در نظر گیریم.

رحمانی در رابطه با افزایش قیمت سیمان گفت:یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان قطعی برق بوده است در سال گذشته از ۲۳ دی ماه تا ۱۸ بهمن ماه قطعی برق را داشته ایم خود این قطعی برق سبب شد حدود ۵ میلیون تن سیمان تولید نشود و این میزان عدم تولید باعث ایجاد یک بازار سیاه شد، اما به محض فراهم شدن شرایط تولید افزایش پیدا کرد و مشکلات تقریبا مرتفع شد، اما متاسفانه اکنون نیز این اتفاق رقم خورده است و دو هفته است که واحد‌های سیمانی با ۱۰ درصد دیماند خود در حال فعالیت هستند چند روزی به ۵۰ درصد ظرفیت رسید، اما متاسفانه از روز گذشته به ۱۰ درصد بازگشت.

او گفت: تقریبا بخش زیادی از تولید سیمان با برق است  و اگر برق نباشد و خوراک به کوره‌ها نرسد فرآیند تولید با مشکل مواجه خواهد شد در این دو هفته نیز واحد‌های سیمان از موجودی خود استفاده کردند که این موجودی تقریبا ۹ میلیون تن بوده است البته همه واحد‌های سیمانی موجودی ندارند.

رحمانی در ادامه افزود: در تولید سیمان نظم خاصی وجود دارد به طور کل تا قبل از قطعی برق تولید از تقاضا بیشتر بوده است به طور مثال در خرداد ماه تولید سیمان ۲۹ درصد افزیش نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است، اما از زمان قطعی برق به مشکل خورده ایم واحد‌های که کلینکر داشته اند از موجودی آن استفاده کردند و احدی‌های که کلینکر نداشتند قاعدتا با توقف تولید مواجه بودند و اگر این وضع ادامه پیدا کند این موجودی کلینکر نیز نیز تمام می‌شود چرا که نهایتا یک ماه و نیم بیشتر ظرفیت ندارند.

او گفت: وزارت صمت تلاش خود را برای جلوگیری از این قطعی‌ها کرد، اما خوب اتفاق افتاد. وزارت صمت مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بود چرا که باید سازوکارو ساختار آن فراهم می‌شد. موجودی، خریداران و... از سازکار‌های لازم بود که مشخص نبوده و نیست. بنابر این فکر می‌کنم بخشی از افرایش قیمت به دلیل عرضه در بورس کالا است دولت یارانه می‌دهد که قیمت برای مصرف کننده مناسب باشد.

رحمانی گفت: قطعی برق موجب عدم تولید و زمانی که تولید نباشد عرضه کاهش و افزایش قیمت ایجاد شد بوس کالا حداقل ۳۰ درصد سود برای صنایع سیمان محاسبه کرده است باید سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت را کنترل کند.

قیمت سیمان قبل از قطعی برق چقدر بود؟

حمید فرمانی عضو هئیت مدیره سیمان گفت: قبل از قطعی کامل برق سیمان تقریبا کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان در کارخانه به فروش می‌رسید و در بازار مصرف به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده بود و اکنون در برخی از بازار‌ها کسیه‌ای بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

فرمانی افزود: از ۱۳ تیر ماه به جهت محدویت‌های برقی صنعت متوقف شده است و این ۱۰ درصد دیماند عملا به هیچ کار این صنایع نمی‌خورد.

او گفت: سیمان مشمول قیمت گذاری دولتی نیست و فروش آن در داخل کشور کاملا آزاد و خارج از نظام سهمیه بندی است.۱۵ سال است که صنعت سیمان در تلاش است که وارد بورس کالا شود.

۴۴ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شد

جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بورس کالا گفت: تا به اکنون ۴۴ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شده اند از لحاظ حجم تولید تقریبا ۷۰ درصد تولید را این ۴۴ شرکت شامل می‌شوند. زمانی که عرضه به صورت نرمال بود به عرضه ۶۵۰ هزار تن در هفته رسیده بودیم که متاسفانه با قطعی برق عرضه کاهش پیدا کرد، انشاالله با اقداماتی که در این هفته صورت گرفته بنا شد بخشی از تولید را به شکل سلف به فروش رسد تا تقاضای بازار کاهش پیدا کند.

او گفت: روند به شکلی است که سایر شرکت‌ها نیز بتوانند در بورس کالا پذیرش شوند. بورس کالا پلتفرمی است که نشان می‌دهد چه اتفاقی در بازار می‌افتد بالاترین قیمت‌های که بورس کالا معامله شد کسیه‌ای ۳۰ هزار تومان بود که در بازار با اختلافی بالاتر از این عدد بود وقتی محدویتی در بورس برای خرید وجود ندارد هر کس می‌تواند بیاید و نیاز اش را تامین کند.

او بیان کرد: باید اقدامی صورت می‌گرفت که برق این صنایع قطع نشود یعنی از ابتدا نباید برق قطع می‌شد و اگر موجودی وجود دارد باید ما بداینم که عرضه بر اساس موجودی شکل گیرد و آماری در این زمینه به ما داده نشد.

جهرمی گفت: سازوکار بورس کالا مشخص و مطابق با شورای عالی بورس است و وزیر صمت نیز عضو شورای عالی بورس است و تمام فرآیند در بورس کالا شفاف است بر اساس قیمت گذاری دستوری سهامداران صنعت سیمان متضرر می‌شدند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها