|
کدخبر: 186226 نسیم حکم آبادی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

مزایده یا تاراج معادن!

فعالسازی یک باره ۶ هزار معدن متروک و غیرفعال در ظاهر اتفاقی مثبت و محرک رشد اقتصادی کشور تلقی می‌شود و مزایده و واگذاری معادن یکی از راه‌های فعالسازی به افراد و شرکت‌های دارای صلاحیت قلمداد می‌شود، اما سوال اینجاست که نتیجه این مزایده‌ها در واقعیت نیز احیای معادن است یا ذینفع شدن برخی از افراد؟

معدن مزایده یا تاراج معادن!

پیش از هر گونه اقدامی برای احیای معادن غیر فعال و برگزاری مزایده باید ابتدا دلایل تعطیلی این نوع معادن را شناسایی کرد که در صورت حل مشکلات معدنداران با ارائه تسهیلاتی گره از کار آنها گشود و در صورت حل نشدن چالش موجود در معدن، موضوعی همچون مزایده را به میان آورد.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: مدتی است موضوع واگذاری معادن غیر فعال بر سر زبان‌ها افتاده است اما ابتدا باید دید چرا این معادن غیر فعال شده‌اند و به معادن متروک تبدیل شدند. در این راستا مقام معظم رهبری فرموند که ثروت کشور از بین نرود نه اینکه برخی از افراد و مسئول بر حسب سلیقه خود در خصوص این ثروت و معادن در کشور تصمیم‌گیری کنند.

سهل‌آبادی

وی افزود: معادنی که غیر فعال هستند در وهله اول باید بررسی شوند که به چه علت غیر فعال و تعطیل شده‌اند. قطعا برای این نوع معادن مشکلاتی پیش آمده و معدندار مربوطه قادر به حل چالش‌ها و مشکلات پیش آمده نبوده است. به عنوان مثال در برهه‌ای از زمان قیمت ارز در کشور به چندین برابر نرخ سابق رسید و یک معدنکار برای جبران هزینه‌های خود نیاز به یک سرمایه گردشی دارد که تا به امروز هیچ بانکی چنین سرمایه‌ای را در اختیار معادن قرار نداده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در خصوص تجهیزات نیز باید گفت ماشین‌آلات معدنی که اکنون در اختیار معدنکاران است بیش از حد فرسوده هستند و تهیه و خرید این نوع تجهیزات و ماشین‌آلات در شرایط فعلی دشوار شده است و قیمت‌ها سرسام‌آور شده و عملا خرید برای معدنکاران به امری غیرممکن تبدیل شده است. در مجموع به جرات می‌توان گفت معادنی که با شکست روبه‌رو بودند توانایی مالی خرید تجهیزات و ماشین‌آلات با قیمت‌های فعلی را ندارند.

سهل‌آبادی ادامه داد: معدنکاری که برای اکتشاف و استخراج هزینه کرده است و در واقع عملیات و معدنکاری را انجام داده و سپس با مشکل مواجه شده است کاملا با افرادی که آمده‌اند و محدوده‌ای را تصاحب کرده‌اند و می‌خواهند عملیات را از سر گیرند، متفاوت هستند. بنابراین ابتدا باید تمییز داده شود بین معادنی که در دست عده‌ای افتاده و قصد استفاده از منابع دولتی و منفعت ‌طلبی را دارند با معادنی که در طول عملیات و حفاری با مشکل مواجه شده‌اند و اکنون غیرفعال نامیده می‌شوند.

آبادانی یا منفعت‌طلبی

وی توضیح داد: در نتیجه روا نیست که دولت این نوع معادنی که در طول مسیر دچار معضل شده‌اند را به مزایده بگذارد و در اختیار یک عده دیگر قرار دهد بلکه باید درصدد حل مشکل معدنکارانی که در جریان فعالیت همان بودند برآید و گره‌گشایی صورت گیرد. چرا که این معادن بر حسب مشکلات فعلی مملکت همچون تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی،‌ عدم وجود ارز و عدم ارائه تسهیلات بانکی غیرفعال شده‌اند و باید این مسائل مورد بررسی قرار گیرد تا حق عده‌ای که عمر، مال و جان خود را در راه این معادن گذاشتند، ضایع نشود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: عده‌ای در سنوات مختلف برای تصاحب معادن در مزایده‌ها و مناقصه‌های برگزار شده شرکت کردند و برنده شدند و درصدد این هستند که این معادن تصاحب شده را با قیمتی بالاتر به دیگران واگذار کنند و در واقع فراتر از حق خودشان عایدشان شود که باید رسما این نوع مزایده‌ها ممنوع شود چرا که در این میان حق افرادی ضایع و افرادی دیگر بیش از حقشان بهره می‌برند.

سهل‌آبادی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر نظر دادستانی محترم کشور این است که در خصوص برگزاری مزایده‌ها و واگذاری معادن اندکی تامل صورت گیرد و در ابتدا مشکلات معادن مورد بررسی قرار گیرد. چرا که ما مخالف چنین روندی برای واگذاری معادن غیر فعال هستیم و ابتدا باید چالش‌ها موشکافی شود و سپس توسط افراد و شرکت‌های خصوصی و خصولتی مورد مزایده قرار گیرد. در واقع بررسی این موضوع در حال حاضر متوقف و به دولت بعدی سپرده شده است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها