|
کدخبر: 185129

آغاز تولید آهن اسفنجی در اردبیل

آغاز عملیات اجرایی مجتمع آرتا فولاد مبین با هدف تولید یک میلیون تن آهن اسفنجی در اردبیل آغاز شد.

در این مجموعه صنعتی که با سرمایه‌گذاری سه جانبه شرکت توسعه معادن فلزات، شرکت ایرتیک و چادر ملوی یزد انجام می‌شود، سالانه بیش از یک میلیون تن آهن اسفنجی در استان اردبیل تولید و روانه بازار مصرف خواهد شد.

استاندار اردبیل بعد از ظهر شنبه در مراسم کلنگ‌زنی این مجتمع فولادی اظهار کرد: رشد صنعتی استان اردبیل در سال گذشته به چهار درصد رسید که امسال تلاش می‌کنیم تا این رشد صنعتی به بیش از شش درصد برسد.

اکبر بهنام‌جو تصریح کرد: قرار است هر ماه یک واحد صنعتی در استان اردبیل به بهره‌برداری برسد تا اشتغال جوانان در مجموعه‌های تولیدی و صنعتی مهیا شود.

وی به اقدام مناسب مسئولان کشوری و استانی در صدور مجوزهای قانونی برای احداث این مجتمع صنعتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار تن محصولات فولادی در استان تولید می‌شود که با احداث این مجتمع مواد اولیه این کارخانه‌ها تأمین خواهد شد.

استاندار اردبیل افزود: به زودی استان اردبیل به قطب تولید و صادرات شمش فولاد و آهن تبدیل شده و بخش عظیمی از نیاز کشورهای همسایه نیز تأمین خواهد شد.

بهنام‌جو همجواری این کارخانه را با خط ریلی اردبیل و اتصال به راه آهن برای حمل بار و همچنین تأمین مواد اولیه از کارخانه چادر ملو را یادآور شد و خاطر نشان کرد: قرار شده کنسانتره سنگ آهن از طریق این مجموعه مستقر در استان یزد تأمین شود تا تولید کیفی‌ترین محصول را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در این زنجیره تولید مشکل برق با احداث نیروگاه و مشکل آب نیز با تأمین پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو اردبیل برطرف شده و هیچ مانعی در این مسیر وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آرتا فولاد مبین اردبیل نیز در این مراسم اظهار کرد: در این مجتمع سالانه یک میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌شود که سرمایه‌گذاری ۱۳۵ یورویی در این مجتمع به انجام می‌رسد.

میکائیل عظیمی اشتغال مستقیم این مجتمع را ۳۵۰ نفر و کارگران فعال در مراحل ساخت و بهره‌برداری را یک‌هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری این پروژه توسط شرکت توسعه معادن و فلزات، ۳۰ درصد توسط شرکت ایرتیک و ۳۰ درصد توسط چادر ملو انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: مواد اولیه این کارخانه از طریق مجموعه تولیدی چادرملو تأمین خواهد شد و ما هیچ مشکلی از بابت حمل و بارگیری مواد اولیه نخواهیم داشت چرا که از طریق راه آهن اردبیل – میانه بخش عظیمی از این منابع تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آرتا فولاد مبین اردبیل افزود: در مرحله اول به روش احیا آهن اسفنجی تولید و در فازهای بعدی قرار است ورق سیلفونی نیز روانه بازار مصرف شود.

عظیمی از احداث و راه‌اندازی نیروگاه ۳۰ مگاواتی برای تأمین برق مورد نیاز این کارخانه خبر داد و خاطر نشان کرد: در مدت ۳۰ ماه این پروژه اجرایی خواهد شد و آب مجتمع نیز از طریق پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو اردبیل تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ایرتیک نیز در این مراسم اظهار کرد: در افق ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود که سهم اردبیل در حد صفر است.

بابک اشجع تصریح کرد: متأسفانه سند آمایش سرزمینی در توسعه صنعت مورد غفلت قرار گرفته و بی‌عدالتی را در توزیع منابع شاهد هستیم به طوری که استان‌های یزد، کرمان و اصفهان بیشترین سهم چنین صنایع فولادی را نصیب خود کردند.

وی اضافه کرد: بعد از گذشت ماه‌ها پیگیری و صدور مجوزها در کمترین زمان امروز شاهد کلنگ‌زنی این مجتمع عظیم فولادی هستیم که انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی در کمتر از ۳۰ ماه این پروژه به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت ایرتیک با قدردانی از صدور مجوزهای سریع و مکان‌یابی مناسب برای این مجتمع فولادی بیان کرد: هیچ مشکلی را در تأمین آب و برق این مجموعه نخواهیم داشت و قرار شده به ظرفیت دو میلیون متر مکعب از پساب خروجی فاضلاب شهرک صنعتی شماره دو اردبیل تصفیه آب و انتقال آن به این مجتمع انجام شود.

اشجع ادامه داد: با احداث نیروگاهی مستقل سعی خواهیم کرد تا برق مورد نیاز را تأمین کنیم اما در تعریض این محور برای تردد خودروهای سنگین نیازمند همت و همراهی مسئولان استان هستیم.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها